אם שמעתם על NLP  ועשיתם את עצמכם מבינים למרות שלא היה לכם מושג, זה הזמן לדעת קצת יותר על השיטה שתביא לכם הרבה יותר גולשים משלמים. אמנם מפתחי שיטת ה-NLP לא כוונו בהתחלה לעולם העסקי אבל כמו כל דבר שהוכיח את עצמו, מהר מאוד היא הגיעה גם לשם. בין היתר גם לעולם כתיבת התוכן לאתרים.

תאי עצב
תאי עצב

אז מה זה בכלל NLP?

NLP הם ראשי התיבות של המונח Neuro Linguistic Programming (ובעברית "תכנות נוירולוגי לשוני"). NLP היא שיטה שבה יש מגוון טכניקות ומיומנויות פסיכולוגיות שמטרתן יצירת השפעה ושינוי במחשבות, רגשות והתנהגויות ודרך זה שינוי של הרגלים ודפוסים ורתימתם להשגת תוצאות רצויות. במקור NLP נבנה כדי לשנות ולשפר את התקשורת הבין-אישית והתוך-אישית אבל עם הזמן הטכניקות האלה גלשו למחוזות נוספים כמו עולם השיווק והמכירות והביאו תוצאות מדהימות.

איך השיטה הזו בנויה?

  • Neuro – המילה "נוירולוגי" מתייחסת לתהליכים העצביים במוח שקולטים את השדרים השונים מהחושים, מעבדים אותם ומתרגמים אותם לחוויות.
  • Linguistic – המילה הזו מתייחס לתקשורת מילולית חיצונית ול"דיבור הפנימי" של כל אחד עם עצמו.
  • Programming – המילה הזו בעצם מרמזת על היכולות של השיטה "לתכנת" את המוח מבחינת נוירולוגית ולשונית.

זה אולי נשמע מסובך אבל בתכל'ס המשמעות אחת – השגת תוצאות טובות יותר. בעולם כתיבת התוכן משתמשים בכתיבה שמבוססת על NLP בכתיבה שיווקית, כתיבה של דפי נחיתה וכתיבת ניוזלטרים מכירתיים. מחקרים הוכיחו ששילוב טכניקות NLP בכתיבה שיווקית יוצר פורמט מכירתי יעיל במיוחד.

איך עושים את זה נכון?

עקרונית כדי לכתוב תוכן לפי עקרונות ה-NLP  צריך דבר אחד: לשדר באמצעות המילים שלכם חוויה כלשהי ללקוחות. להבדיל מהפסקה הקודמת, כאן זה נשמע אולי פשוט אבל בעצם זה לא ממש טריוויאלי.

למעשה, כבר הכותרת שלכם צריכה להיות אטרקטיבית במידה כזו שהקוראים לא יתעלמו ממנה. למשל, כותרת שפונה לצד הרגשי ורומזת על פתרון בעיה כלשהי.

באילו מילים להשתמש ובאילו מילים לא?

אולי תתפלאו לדעת אבל ב-NLP יש מילים שנחשבות לטובות יותר וכאלו שנחשבות לטובות פחות. רוצים דוגמאות? בבקשה:

מילים בעייתיות

  • מילים מגבילות כמו המילים "אבל" ו"או". למשל קחו את המשפט "רוצים אבל מפחדים?". עדיף להשתמש ב"אתם יכולים להתגבר על הפחד".
  • מילים שמפחיתות מעוצמת החוויה למשל המילים "עוד" ו"יותר". למשל המשפט "רוצים להיות יותר מאושרים?" נחשב ליעיל פחות מהמשפט "רוצים להיות מאושרים?".

מילים מצוינות

  • מילים שמשדרות יכולת, בחירה, מסוגלות ואמונה (יכול, מסוגל, רוצה, בוחר, מחליט, מתכוון). למשל, המשפט "אתם יכולים להרשות לעצמכם דירה חדשה" יעיל יותר מהמשפט "אתם צריכים לעבור דירה".
  • מילים שמובילות לפעולה ושיוצאות מתוך תחושה שהעתיד כבר כאן, למשל "אל תפספסו את מוזיאון קון טיקי כשאתם בנורבגיה".

ומה עם התנגדויות?

גם אם התוכן שלכם כתוב לפי כל הכללים הנכונים יכול מאוד להיות (ואפילו צפוי) שתתקלו בהתנגדויות. גם פה ,השיטה באה לעזרתכם עם מילים שמסירות התנגדויות ושעובדות בשבילכם. ולמה זה חשוב? כי ברגע שאתם מסירים את ההתנגדות של הקורא, אתם הופכים את השכנוע שלכם לקל ומהיר יותר. דוגמאות?

  • מילים שמעוררת מחשבה ושמעודדת את הקורא לבצע פעולה כלשהי, למשל "דמיין שאתה נמצא בחוף בתולי קסום באיים האזוריים מול נוף חלומי מרהיב".
  • מילים חיוביות בזמן עתיד, למשל "אתם תתאהבו במכונית הזו ממבט ראשון". במשפט הנ"ל המילה "תתאהבו" היא גם חיובית וגם בזמן עתיד. שתי ציפורים במילה אחת.
  • מילים שמשדרות סמכותיות וקונצנזוס, למשל משפטים כמו "מיליארד סינים לא טועים" או "מחקרים מוכיחים שקניית דירה בפראג מניבה תשואה גבוהה במיוחד".
  • מילים שמסמלות ערכים שחשובים לקוראים, למשל, מהירות ובטיחות בתחום הרכב, יעילות במוצרים קוסמטיים, עיצוב במוצרים שקשורים לאדריכלות ועוד.

ומה עם האמינות?

בשיטת הכתיבה הזו למעשה נמנעים מכתיבה של מילים שעלולות לירות לתוכן ברגל. למשל המילים הבאות:

  • לנסות – המילה הזו על כל הטיותיה מסמלת מצב ביניים מתסכל שבו מנסים משהו, משקיעים בו זמן ואנרגיה ולא תמיד רואים תוצאות.
  • לקוות – המילה הזו על כל הטיותיה היא בעצם התחמקות מהתחייבות ומקיום הבטחה. למשל המשפט "אנחנו מקווים שתהנו" היא פחות מחייבת מ"אנחנו בטוחים שתהנו".
  • למעשה – המילה אמנם נשמעת רצינית ואפילו רשמית, אך היא אינה מקנה אמינות ולרוב משמעותה הפוכה, כלומר היא סותרת את מה שנכתב קודם לכן. אנחנו לא ממליצים לוותר עליה לחלוטין אלא רק להשתמש בה במשורה.

מילים שעושות קסמים

רצינו לספר לכם שלפי ה-NLP יש מילים שיכולות לחולל פלאים ואפילו קסמים, כלומר מילים שנחשבות לעוצמתיות במיוחד ושכדאי מאוד להשתמש בהם. רוצים להכיר אותן? הנה כמה דוגמאות:

  • מילים שיוצרות כימיה עם הקוראים. למשל: אתם, אנחנו, כולנו, ביחד.
  • מילים שיוצרות צורך, למשל: להשיג, לגלות.
  • מילים שממקדות את תשומת הלב של הקוראים, למשל: שימו לב, הפתעה, סכנה.
  • מילים שמייצרות תועלת, למשל: תוצאות, חסכון, פתרון.
  • מילים שגורמות לרגש מסויים למשל: מרגש, מאתגר, מרתק, מעניין, מגעיל או דוחה.
  • מילים שמניעות לעשייה כמו עכשיו, למהר, קדימה.
  • מילים שמכינות לעתיד כמו תכף, מיד, בעוד, אחרי.

אם מעניין אתכם לדעת לכתוב NLP בעצמכם יש לא מעט קורסים (חלקם אפילו בחינם) ברחבי הרשת אבל אם אתם לא עוסקים לפרנסתכם בכתיבת תוכן, פנו אלינו. אנחנו נכתוב לכם תוכן שמבוסס על שיטת ה-NLP היעילה.