קרל מאי, סופר המערב הפרוע המפורסם בהיסטוריה, ביקר בארצות הברית בפעם הראשונה רק ב-1908, שנים רבות אחרי שספריו הפכו לרבי מכר. גם בביקור חטוף זה, הוא לא יצא מגבולות ניו יורק. ולמרות זאת, המורה הכפרי מחבל סקסוניה, שגם בילה זמן מסוים בבית הסוהר, הצליח לרתק מיליוני קוראים מכל העולם ולקחת אותם למסע בערבות המערב הפרוע מבלי שעזב את ביתו בגרמניה. במידה רבה, זו בדיוק המשימה שנדרשת מאיתנו כאשר אנחנו ניגשים לכתוב תוכן עבור אתרי תיירות – לכתוב תוכן רלוונטי, אמין ומושך על מקומות שמעולם לא ביקרנו בהם.

תיירות - קנקון מקסיקו
תיירות – קנקון מקסיקו

מאחר שרק בנסיבות נדירות ויוצאות דופן, מזמין הסקירה ישלח את הכותב אל מעבר לים ויממן את שהותו, ומאחר שהידע והניסיון האישי מוגבל בהיקפו, אנו נדרשים כאן לכלים אחרים. קרל מאי הסתמך על הדמיון וכישרון הכתיבה שלו. דמיון וכישרון כתיבה הם שני כלים שכל כותב צריך בארסנל. אבל בעוד קארל מאי כתב יצירה בדיונית ולא היה מחויב לאמת או דיוק בפרטים, כותב התוכן אמור לא רק לגרות את דמיונו של הקורא אלא גם לספק לו תמונת מצב מדויקת. וזה מה שמסבך את העסק.

אז מה עושים? איך ניגשים לכתוב סקירה מרתקת על עיר עתיקה בצפון איטליה מעמדת המחשב בנתניה? ריכזנו עבורכם כמה טיפים שעוזרים לכותבים שלנו לעבור את המסע הזה בשלום.

תחקיר מושקע

תחקיר טוב הוא הדרך 'לבקר' ולהכיר את היעד עליו כותבים. אז נכון, זה פחות כיפי ולא דומה לחוויה האמיתית, אבל זה בהחלט יכול לגשר על פערי המידע. חוץ מזה, לא באנו ליהנות. באנו לעבוד :).

הדרך הטובה להתחיל תחקיר היא מהמאקרו למיקרו. קיבלנו משימה לכתוב על מחוז יין בצרפת או על אי אקזוטי בקריביים? אנו מתחילים בלהכיר את המאפיינים העיקריים: גאוגרפיה, היסטוריה בסיסית, שפה ותרבות. אז כן, ויקיפדיה היא מקום מצוין להתחיל בו. אנחנו מבינים את התמונה הכללית? עכשיו אנחנו מתחילים להעמיק. הרשת מלאה במידע, הכותבים שלנו משתדלים לקרוא במקורות מסוגים שונים והם לא מסתפקים רק באתרים ישראליים.

כשמדובר בתוכן תיירותי, התחקיר ממשיך ללוות את הכתיבה ולהתפתח איתה. ככל שמעמיקים, אנחנו מחפשים עוד הקשרים, מסתכלים מעוד זווית ומנסים לדוג עוד סיפור.

הוספת צבע

כתיבת תוכן לאתרים, ועל אחת כמה וכמה לאתרי שמכסים יעדי תיירות לא נועדה לספק מידע יבש. המטרה היא לסחוף את הקורא ולייצר הנעה לפעולה – לעשות לו חשק לבקר ביעד. כמו בספר טוב, אנחנו משתדלים להוביל את הקורא במסע ואנחנו בעיקר מנסים לגרום לו להרגיש. כתבה טובה אמורה להמחיש גם את הטעמים והניחוחות, את הצלילים והמראות.

אחד האתרים האהובים על כותבי התוכן שלנו הוא גוגל סטריט ויו. שיטוט ברחובות נותן תחושה טובה ואמיתית של הנופים והאווירה. ממש כמו שאומרים, "דברים שרואים משם – לא רואים מכאן".

הימנעות מקלישאות

כמו שגילינו בשלב התחקיר, הרשת מלאה בכתבות ומידע על כל יעד בעולם. המטרה היא לייצר תוכן עם ערך מוסף, שהכתבה תאיר משהו אחר. למשל, אם אנחנו כותבים על ניו יורק אנחנו לא נתעכב על פסל החירות או בניין האמפייר סטייט (אלא אם נדרשנו לכך במפורש) כי את זה הקורא כבר מכיר. גלריה חדשה בצ'לסי או מסעדה מדוברת בברוקלין תעשה פה את העבודה הרבה יותר טוב.

הירידה לפרטים

זוכרים את המסעדה בברוקלין מהפסקה הקודמת? כתבנו עליה לא מזמן. הכותבת שהחליטה לשלב אותה בסקירה חיפשה ברשת את התפריט שלה. במקום לסכם עם סופרלטיב חלול, היא תיארה את אחת המנות לפרטי פרטים שגרמו להרבה מאוד קוראים לרייר על הטאבלט. זה הרבה יותר מעניין. העיקרון הזה תקף לכל אספקט בכתבה. הספציפי תמיד עדיף על הגנרי. לכל מקום יש  מאפייני טריוויה ספציפיים שמעשירים את הסיפור שלו. התפקיד שלנו הוא לאתר אותם ולחבר אותם לקהל הקוראים. סביר שאותה טירה מרהיבה מהמאה ה-14 בקרואטיה תמשוך יותר תשומת לב, אם הקוראים ידעו שצולם בה פרק הסיום של משחקי הכס.

רוצים לקבל עוד טיפים משולחן העבודה שלנו?

הרשמו לניוזלטר שלנו. הוא בחינם, לפחות נכון לעכשיו 🙂