הראש כבר מסתובב. כמה דפי אינטרנט צריך באתר הזה? מה צריך להיות בכל עמוד? איך נגרום לאנשים לקרוא וליצור קשר?

כל שאלה מעלה יותר שאלות. כל עמוד אינטרנט לדוגמה רק מבלבל יותר…  אז, אתם רוצים לוותר על האתר הזה או לחכות איתו עד לשנה הבאה?

כתיבת תוכן לאתר אינטרנט חדש או עדכון תוכן לאתר קיים יכולים להיות סיוט גם למי שכותב תוכן כבר שנים. זה לא חייב להיות כל כך קשה – כל עוד יש לכם רשימת צ'ק ליסט פשוטה שתגרום לראש שלכם להפסיק להסתובב, אז קבלו צ'ק ליסט בן 60 נקודות שאם תבצעו את כולם – מובטח לכם שלא תפספסו כלום.

בואו נתחיל עם איך להכין תכנית לכתיבת תוכן לאתר. מוכנים?

התוכן שלכם צריך להתמקד בקורא האידאלי

הקונה האידיאלי

בכל פעם שאנו מתיישבים לכתוב, רובנו חושבים על מי הקונה או הקורא הפוטנציאלי, מה מייחד אותו, ואיך אנחנו צריכים להעביר את המסר העיקרי של האתר בצורה ברורה כדי להניע את הלקוח לפעולה, אבל הקוראים שלנו לא מתעניינים בנו, בעסק שלנו או במוצרים שלנו, הם רק רוצים לדעת האם יש לנו פתרון למשהו שמציק להם.

אז לפני שאתם מתחילים לתכנן את התוכן לאתר שאתם כותבים עבורו חשבו היטב:

  1. את מי ישרת התוכן. האם רק את הקורא שמעוניין להעשיר את הידע שלו או שמא את הקורא האידאלי שלכם. זה שיקנה בסוף נניח?
  2. הגדירו איזה תוכן יעזור לקורא האידאלי שלכם להבין מה הם המוצרים או השירותים באתר – יתכן שאתם צריכים "לחנך" את הקורא ולהסביר לו איך מאמן הכושר, מומחה האינטרנט, או העורך דין הזה יעזרו דווקא לו.
  3. אספו את השאלות שיכולות לעזור לקורא האידאלי שלכם לעשות בחירות נבונות. הקורא האידאלי שלכם אולי לא יודע אם הוא צריך מעצב אתרים או מתכנת או אם הוא צריך שרת ווינדוס או לינוקס.
  4. חשבו על איך אתם יכולים לעזור לקורא האידאלי שלכם. כדי "להתחיל שיחה" עם הקורא שלכם ולמכור לו, אתם צריכים להבין מה מניע אותו, מה התשוקות שלו ועל מה הוא חולם.
  5. הכינו רשימת התנגדויות שעליהם יש צורך שתתגברו בתהליך כתיבת התוכן. למה הקורא האידאלי שלכם יהסס לשכור את שירותיו של היועץ הפיננסי או מעצב הפנים שאתם כותבים עבורו? איך ניתן לדחוף אותו להתגבר על ההיסוסים שלו?
עוד לפני שהעכבר של הגולש עומד ללחוץ על יציאה, חשבו איך אתם יכולים לומר במהירות מה הוא ימצא… Click To Tweet

עמוד הבית הוא שלט חוצות

גולשים הם לקוחות תזזיתיים וממהרים. הם לא קוראים מילה במילה. גולש ממוצע קורא פחות משליש מהתוכן בעמוד אינטרנט (בהנחה והוא החליט לקרוא אותו).

  1. עוד לפני שהעכבר של הגולש עומד ללחוץ על יציאה, חשבו איך אתם יכולים לומר במהירות מה הוא ימצא באתר.
  2. אשרו לגולש שהוא נמצא במקום הנכון. הימנעו מכותרת מתוחכמת שעלולה לגרום לגולש לחשוב קצת יותר מדי.
  3. אל תבזבזו זמן מסך יקר עם כותרת כמו "ברוכים הבאים לחברת א.א.א. בע"מ"
  4. השתמשו בקריאה ברורה לפעולה. מה אתם רוצים שהגולש יעשה בדף הבית? אל תדחפו לו רשימת שירותים אלא התמקדו במה שסביר שהקורא שלכם יצטרך. לדוגמא, כאשר האגודה למלחמה בסרטן הפינית עברה להתמקד במטרות הגולשים (הבנת הסימפטומים וטיפול בסרטן) התרומות לארגון גדלו בצורה מסיבית.
  5. מזערו הסחות דעת כדי שהגולשים ימצאו במהירות את מה שהם מחפשים.
  6. הימנעו מפרסומת עצמית שאף אחד לא מעוניין בה חוץ מבעל האתר. אם זה לא ברור, קראו שוב את סעיף 9.
  7. הכניסו סליידר יפה או תמונה מעניינת וקשרו אותם כדי שהגולשים יוכלו להקליק למידע נוסף על המוצר או השירות.

עמוד "אודות" הכתוב היטב הוא כלי המרה מצויין

מה המטרה בכתיבה של עמוד אודות? זה ברור, לא?

בעמוד אודות רצוי לכתוב על החברה. על ההיסטוריה שלה. על המוצרים. אולי כמה דברים אישיים על בעל האתר?

אז זהו, שלא בדיוק.

לקוחות פוטנציאליים לא רוצים להקשיב לסיפורים שלכם כל הזמן. הם רוצים לדעת מה ייצא להם מהאתר. עמוד אודות אמור לענות על השאלה – אילו בעיות האתר פותר ללקוחות שלו. כתיבה על מוצרים בעמוד אודות משעממת את הקוראים. כתיבה על הבעיות שלהם לעומת זאת, תופסת את תשומת הלב שלהם.

  1. זכרו לפנות אל הקוראים שלכם בגוף ראשון. בעברית עדיף כמעט תמיד לפנות אל הקוראים ברבים למעט אם האתר מספק שירות לבני מין מסוים כמו חנות ללבני נשים.
  2. כללו כמה פיסות מידע מעניינות על האתר או על החברה.
  3. ודאו שעמוד האודות משקף את הטון הנכון לאתר. אם הייתם מדברים עם לקוח בטלפון, הייתם נשמעים אותו הדבר?
  4. הכניסו לעמוד תמונה של בעל העסק או של הצוות שלו. אנשים מרגישים בנוח עם פרצופים (מישהו אמר פייסבוק?).
  5. אל תשכחו לקרוא לפעולה. עמוד אודות הוא לעתים קרובות אחד הדפים הנצפים ביותר באתר. מה היית רוצים שהגולש יעשה אחרי הקריאה? שיירשם לניוזלטר? שיקנה משהו? אל תצפו שגולשים יבינו מה לעשות הלאה. היו מעט שתלטנים ואמרו להם מה לעשות. כאן תוכלו לקרוא עוד על טיפים נוספים לכתיבת עמוד אודות מוצלח.

עמוד צור קשר צריך לעודד את הגולש להיות בקשר

???????????????????????????????????????????????????

באיזו תדירות אתם נתקלים בדף יצירת קשר משעמם רק עם טופס אינטרנט יבשושי?

עמוד צור קשר הוא אולי הדף המוזנח ביותר באינטרנט. לעתים קרובות מופנים אליו מבקרים מכל רחבי האתר אבל בפועל כשהם כבר נוחתים בו, העמוד הזה עושה הכל חוץ מלעודד אותם להשאיר פרטים, לשלוח מייל או להרים את הטלפון.

השתמשו בטיפים הבאים כדי לעודד יצירת קשר:

  1. הראו לגולש שאתם מעוניינים לשמוע ממנו. עשו זאת בעזרת הקדמה ידידותית כמו "איזה כיף שבאתם…"
  2. כתבו כמה זמן זה ייקח לכם לענות לפניות.
  3. אל תשתמשו רק בטופס מכיוון שזה פחות אישי. הוסיפו מספר טלפון או לפחות כתובת דוא"ל (ואל תשכחו להשתמש ב – (at) במקום ב-@ כדי למנוע דואר זבל).
  4. הכניסו לעמוד קישורים לפרופילים שלכם בפייסבוק, בטוויטר ושאר ערוצי המדיה החברתית ועודדו את הגולשים לעקוב אחריכם. אל תשימו קישורים לפרופילים שלא עדכנתם במשך השנה האחרונה, זה עלול להראות כאילו אתם מחוץ לעניינים.
  5. אם יש לכם כתובת פיזית, תמונה של הבניין, מפה או כזו של גוגל מפות, מסלולי נסיעה בווייז ופירוט על חניה – הכניסו גם אותם.

כתיבת תוכן משכנע לשירותים ומוצרים

גם כותבי תוכן מנוסים טועים לפעמים. הם פשוט מתארים טוב מדי את טיב ואופי השירות או המוצר ולא משכנעים את הגולשים ליצור קשר או לקנות.

  1. חשבו על הקורא האידיאלי שלכם וכיצד המוצר או השירות יכולים לעזור לו.
  2. צרו דפים נפרדים לכל שירות או מוצר, זה יעזור לכם להביא תנועה ממנועי החיפוש.
  3. השתמשו באותה השפה שהלקוחות של האתר משתמשים בה. תוכן לאתר תדמיתי לרופא או עורך דין יהיה שונה מתוכן לאתר שמוכר משחקים לילדים.
  4. הדגישו את היתרונות ולא את תכונות המוצר. תכונות הן עובדות על המוצר או השירות אך יתרונות מסבירים מה המוצר שלכם יעשה ללקוחות, איך הוא יעזור ללקוחות להשיג את מטרותיהם ואיך הוא יפתור להם צרות ובעיות.
  5. כמו תמיד, אל תשכחו קריאה ברורה לפעולה – גרמו לאנשים לקנות את המוצר, ליצור קשר, או להקליק על קישור שיוביל אותם למקום בו הם יכולים למצוא מידע מפורט יותר.

הבלוג שלכם אמור להסביר, לחנך ולתת השראה.

גולשים לרוב עייפים מסוכני מכירות והם לעתים מחפשים מידע מועיל, משעשע, או כזה שנותן השראה.

  1. אתם לא צריכים ליצור בלוג נפרד מהאתר. צרו מקטע בלוגי באתר האינטרנט שלכם ובו שתפו עצות מועילות שימשכו את המבקרים לאתר שלכם.
  2. השתמשו בשפה קלילה.
  3. הפסיקו לספור מילים. השתמשו רק במספר המילים הנדרשות להעביר את המסר שלכם.
  4. כתבו בבלוג שלכם תוכן רק כאשר יש לכם משהו לומר. פרסמו תוכן שאתם גאים בו כמו למשל – מקרי מבחן שונים.
  5. אל תהססו לתת מידע בחינם. יותר אנשים יקנו מכם אם הם ירגישו שיש להם על מי לסמוך מאשר אנשים שינסו ליישם את הדברים בעצמם.
  6. צרו טופס הרשמה לעידכונים מהבלוג שלכם. אלה שכבר נכנסו והתוכן מצא חן בעיניהם – יקבלו מהפוסט הבא שלכם את המידע ישירות למייל שלהם (אל תשכחו לקשר את התוכן לאתר כדי שהקריאה תתבצע ממנו).

עריכה של תוכן והפיכתו למרתק

עריכה זה לא מציאת ותיקון טעויות דקדוק, פיסוק ואיות. באופן כללי, בדקו האם התוכן שלכם קולח ורהוט וודאו שאתם לא מפספסים שום דבר חשוב. הטיפים הבאים יעזרו לכם להפוך את התוכן שלכם למרתק ומשכנע:

  1. קחו למשל את האנשים שנכנסים אל האתר שלכם דרך הדלת האחורית. התוכן שלכם אמור לדבר גם אליהם. יש אתרים שרוב התנועה בהם מגיעה אל העמודים הפנימיים ולא אל עמוד הבית.
  2. ודאו שאתם משתמשים בכותרות וכותרות משנה בדרך עקבית. אם החלטתם שכותרת ראשית תראה כך וכותרת משנית תראה כך, עשו זאת בכל עמודי האתר.
  3. השתמשו בהמלצות כדי להתגבר על התנגדויות לקוח. אל תגבילו את ההמלצות שלכם לדף ייעודי אלא שימו אותם בכל עמוד שבו הם יכולות להועיל וזכרו – יש ספק, אין ספק.
  4. ודאו שמכל דף יש הנעה לפעולה שתכליתה: יצירת קשר, המשך קריאה, הרשמה או קנייה.
  5. אתגרו את עצמכם ונסו להפחית את ספירת המילים בחצי. פשטו את התוכן, השמיטו משפטים מיותרים, והעיפו מילים עודפות עד שתעבירו את המסר במילות מעטות ככל האפשר.
  6. הסירו סימני קריאה. הם לרוב סימן לקופירייטר עצלן או איש מכירות מפוקפק.
  7. הימנעו ממשפטים סבילים כי זה נשמע ארגוני נורא. "נחלנו הצלחה" זה פסיבי ומשעמם, "הצלחתי" זה פעיל ומרתק.
  8. הפחיתו את אורכו של כל משפט עד למקסימום של 14 מילים בממוצע. התוכן שלכם יהפוך לקל וקריא.
  9. השתמשו בשפה פשוטה. הימנעו לגמרי מסופרלטיבים ועד כמה שניתן ממילות עצירה.

נסו לא לשבור הרבה מוסכמות אינטרנטיות בדרך

שבירה

(הקטעים הבאים מיועדים בעיקר למי מהכותבים שיש לו גם שליטה על מבנה האתר)

אנחנו יודעים שאתם אוהבים לעשות את הדברים בדרך שלכם אבל יש מוסכמות באינטרנט שלא משתלם לשבור. אפילו אם ישלמו לכם לעשות זאת.

  1. עד כמה שזה בשליטתכם, מקמו את הלוגו של האתר בחלק העליון הימני או פשוט בחלק העליון, כי זה המקום שבו אנשים מחפשים אותו.
  2. שימו סרגל ניווט בחלק העליון או בצד הימני – בכל עמוד.
  3. הפכו קישורים כך שיראו כמו קישורים כדי שהגולשים ידעו שהם יכולים ללחוץ עליהם.
  4. הימנעו מניסוחים יצירתיים. השתמשו במשפטים פשוטים.

אל תתעללו בקוראים שלכם

יצרתם תוכן נפלא אז למה עדיין קשה לקרוא אותו? למה האתר לא ממיר?

  1. הגדילו את הגופן באתר. אל תגרמו לקורא לאמץ את העיניים שלו בגלל גופן זעיר. עם זאת, שימו לב מי קהל היעד שלכם. יש מדינות, כמו לדוגמה צ'כיה, בהן נהוג לכתוב תוכן לאתרים בפונט קטן. פונט גדול נתפס בעיני הצ'כים כפחות נוח.
  2. שברו מדי פעם את הרצף עם תמונות או קטעי וידאו. גושי טקסט מייגעים וארוכים עלולים להבריח את הגולשים.
  3. שימו לב שהטקסט שלכם מיושר לימין. עיני הקורא באופן אוטומטי חוזרות לנקודת ההתחלה המדוייקת. בדיוק כמו בספרים.
  4. השתמשו בגופנים כהים על רקע בהיר. גם באתרים אפלים ואפלוליים השתדלו להימנע מטקסט בהיר על רקע כהה.
  5. הבליטו כותרות בעזרת צבע וגודל.
  6. השתמש בבולטים או במיספור כדי להפוך את התוכן שלכם לנוח יותר לקריאה אינטרנטית.

פתו את מנועי החיפוש לקדם את התוכן שלכם

ראשית אל תשכחו את תחילת הפוסט הזה. כותב תוכן כותב עבור הקורא האידאלי. לאחר מכן רצוי שתצחצחו את התוכן כדי לשפר את הדירוג שלו במנועי החיפוש.

  1. הכניסו במערכת הניהול תג כותרת עם מקסימום של 55 תווים. תג הכותרת שלכם הופך לקישור הכחול בתוצאות החיפוש ולכן חשוב שהוא יתן במינימום מילים מקסימום מידע.
  2. השתמשו בהנעה לפעולה בתיאורי המטא באתר כדי לעודד את הקוראים ללחוץ על הקישור. תיאור מטא הוא הטקסט המוצג בתוצאות החיפוש מתחת לכתובת האתר. מומלץ להשתמש ב-150 תווים מקסימום.כתבנית בגוגל
  3. השתמשו בתגי H1 לכותרות ותגי H2 לכותרות משנה. תגי H1 ו-H2 מציינות לגוגל במה עוסק הטקסט.
  4. היו ממוקדים וענו על שאלות של לקוחות בפוסטים בבלוג העסקי שלכם או בעמוד שאלות נפוצות, זה מה שיגדיל את הסיכויים שלכם לזכות בתנועה של גולשים ממנועי החיפוש.

כמה טיפים אחרונים …

  1. הטמיעו כלי מדידה כמו Google Analytics באתר והגדירו אותו כך שתוכלו למדוד את התוצאות שלכם ולמצוא איזה תוכן הוא הפופולרי ביותר. כך תוכלו לדעת על מה לכתוב עוד.
  2. בתחתית האתר הכניסו קישור לתקנון.
  3. בתחתית האתר הכניסו קישור להצהרת פרטיות.
  4. לפני שאתם מתיישבים כדי לקרוע את המקלדת – שתו כוסית יין ותחשבו חיובי 🙂

אז מה היה לנו שם?

  • התחילו תמיד עם הקורא האידאלי שלכם.
  • הציגו את אתר האינטרנט שלכם דרך העיניים שלו. כתבו מנקודת המבט שלו.
  • עזרו לו להתגבר על ההתנגדויות שלו ואפשרו לו בעזרת ניסוחים תועלתיים להשיג את מטרותיו. עזרו לו להגשים את החלומות שלו.
  • היו אתם. תנו לעצמכם דרור על המקלדת. רק אז הקוראים יגיעו…