דף הבית » כתיבת תוכן » הלקסיקון המלא לכותבי התוכן

הלקסיקון המלא לכותבי התוכן

הן כותבים מתחילים והן כותבים האוחזים במקלדת מזה זמן רב, מגלים כי תעשיית כתיבת התוכן רוויה בשלל מושגים שלוקח קצת זמן (ומחקר) להכיר. הלקסיקון הבא מיועד לכלל העוסקים בתחום הכתיבה. אם אתם חדשים בתחום, אלה המושגים אותם תצטרכו לדעת. המנוסים שבכם יוכלו לבחון את עצמם ולראות האם הם מכירים את כל המושגים. לנוחיותכם, המונחים מסודרים לפי סדר האל”ף בי”ת.

בובת ציפור ממושקפת קוראת בלקסיקון

אאוטברייןפלטפורמה המיועדת להמלצות תוכן באתר עצמו, או באתר נפרד. הפלטפורמה עובדת בתשלום, ומשמשת להגדלת התנועה לאתרי תוכן אחרים. כתיבה לאאוטבריין היא בדרך כלל כתיבה אינפורמטיבית. חברה נוספת הפועלת בשוק בתחום זה היא “טאבולה”.

אוואטר – בתחום כתיבת התוכן והשיווק הדיגיטלי, אוואטר הוא דמות המורכבת ממאפייני הלקוח האידיאלי, לפי הגדרת קהל היעד של התוכן הכתוב. לדוגמה – אוואטר לחנות נעלי נשים בתל אביב, יכולה להיות אשה בגילאים 20-50, ממעמד סוציו-אקונומי בינוני גבוה, חובבת אופנה ושופינג.

אופטימיזציית תוכן לנייד – התאמה של תוכן אתר האינטרנט למסכים קטנים. בדרך כלל התכנים יהיו קצרים יותר, יכללו פסקאות המורכבות מכמות קטנה יותר של משפטים, והנקודות העיקריות בהן יודגשו מדי פסקה.

אלגוריתם חיפוש – השיטה שבה גוגל ומנועי חיפוש אחרים מדרגים את האתרים בתוצאות החיפוש. אלגוריתם מנוע החיפוש של גוגל כולל היום לפי הערכות כמה מאות פרמטרים שונים. רבים מהם קשורים לרלוונטיות התוכן הכתוב באתר.

בולטים (תבליטים) – הצגת רעיונות בנקודות קצרות וממוקדות. מבחינה ויזואלית התוכן מוצג בשורות בהן צורת נקודה (או Bullet בלועזית) מופיעה בתחילת כל שורה.

ביטוי זנב ארוך – ביטוי בן כמה מילים שמספר החיפושים שלו במנוע החיפוש של גוגל נמוך יותר.

ביטוי מפתח – מילת מפתח המורכבת ממספר מילים. בדומה למילת מפתח, לעתים כותב התוכן נדרש להשתמש בביטוי המפתח מספר פעמים במאמר.

בלוג – אתר אינטרנט המורכב מפוסטים בנושא מסויים, או כביטוי אישי לחוויות, רעיונות כלליים וידיעות חדשותיות. חברות רבות מחזיקות בלוג בו מובאים עדכונים שוטפים מפעילותן. כותבי בלוג מכונים לרוב “בלוגרים”.

בריף – מקורו של המושג בעולם הפרסום. הבריף נועד לקשר בין הכותב למזמין התוכן, ומתאר בקצרה את מטרות התוכן הכתוב, קהל היעד שלו, נקודות עיקריות שצריכות להופיע במאמר ודגשים כלליים.

דף נחיתה – עמוד אינטרנט שנועד למשוך קונים ליצור קשר עם חברה המשווקת מוצר או שירות, אם באמצעות השארת פרטים אישיים, צ’ט אנושי או שיחת טלפון. כתיבת דפי נחיתה היא בדרך כלל קצרה, ממוקדת, שיווקית ומניעה לפעולה.

הגהה – איתור שגיאות בתוכן כתוב ותיקונן כמו גם טיפול בענייני פיסוק וניקוד.

הנעה לפעולה – כתיבה המעודדת את הגולש לביצוע פעולה כלשהי כמו השארת פרטים בטופס צור קשר, הצטרפות לניוזלטר, ביצוע שיחת טלפון לקבלת פרטים על שירות או רכישת מוצר באתר. כתיבה המניעה לפעולה היא חלק מהותי מכתיבה שיווקית, במיוחד בניסוח טקסטים לעמוד נחיתה.

ויראליות – הפצה באמצעות רשת חברתית המתבצעת על ידי גולש המפנה את חבריו לצפות בתוכן כתוב או משודר. הפצה ויראלית מאפשרת להגיע לקהל רב בתוך זמן קצר יחסית, בדומה לשיטת ההפצה של “מחלה ויראלית” ומכאן שמה.

טאבולה – פלטפורמה המיועדת להמלצות תוכן. עיינו ערך בהגדרת המתחרה למעלה – “אאוטבריין”.

טיזר – כותרת תוכן או תקציר שנועד למשוך את הקורא לקרוא את המאמר. הטיזר יכלול בדרך כלל מידע מועט, שנועד לגרות את הסקרנות הטבעית, או שאלה מרתקת שתשובתה מופיעה במאמר המלא.

טראפיק – תנועת גולשים לאתר כולו או לחלק מוגדר בו.

כתיבה אינטגרטיבית – סגנון כתיבה זה נפגוש בעיקר בכתיבה אקדמית, אך הוא מסייע גם לייצר תוכן איכותי לקידום. הכוונה לשילוב תכנים ממקורות שונים, תוך ניתוח או השוואה של הקשר ביניהם. משום שהכתיבה מיועדת לבנות רעיון או להוכיח טענה בהדרגה, סגנון זה מסייע ליצור תוכן זורם, המרתק את הקורא למסך ולהמשיך לקרוא את המאמר עד למשפט האחרון.

כתיבה אקדמית – סגנון כתיבה זה מיועד להפרכה או תמיכה בהשערת מחקר כלשהי, כאשר הכתיבה במרבית המקרים היא אובייקטיבית, ומסתמכת על מחקרים אקדמיים קודמים, או ניתוח תוצאות של מחקר שבוצע על ידי הכותב/ים. דוגמה למאמר כזה אפשר לראות פה.

כתיבה עיתונאית – כתיבה המיועדת לדווח על אירוע חדשותי, או חידושים בתחום מסויים. הכתיבה העיתונאית עונה בצורה אובייקטיבית (בדרך כלל) על השאלות “מה ארע?”, “מתי?” ו”היכן?”

כתיבה שיווקית – בניגוד לכתיבה לצורך קידום אתרים, כתיבה שיווקית מיועדת לגרום ללקוח לרכוש או להתעניין במוצר או שירות מסויים. כתיבה שיווקית כוללת לעתים גם משפטי הנעה לפעולה.

כתיבת תוכן לקידום (אתרים)כתיבה והקלדה של מאמרים הסובבים סביב מילות מפתח או נושא מסויים, על מנת להשתמש במאמר ליצירת קישור מאתר נוסף, או להוספה לאתר המקודם עצמו. התוכן יכול להיות עמוד באתר, פוסט בבלוג או מאמר כללי.

מחקר מילות מפתח – התהליך המבוצע על ידי מקדמי האתרים, במטרה לבחון אילו מילות מפתח להדגיש בעמודים, בפוסטים ובמאמרים השונים הנכתבים עבור אתר אינטרנט. לעתים מילים אלה מתבססות על מחקר מילות המפתח שהודגשו על ידי המתחרים, איתור מילות מפתח להן בוצעו חיפושים רבים בגוגל, או לחילופין דווקא מילות מפתח נדירות יותר.

מילת מפתח – מילות המפתח, או ביטויי המפתח, מוגדרים על ידי מקדם האתרים, בהזמנת מאמרים. על מילות המפתח להופיע במאמר, לעתים מספר פעמים – לפי הגדרות מקדם האתרים. בקטגוריה זו קיימות מילות מפתח ראשיות ומילות מפתח משניות. המילים מפוזרות במאמר לפי צפיפות מוגדרת מראש.

מעמרים – מעמרים הם קטעי תוכן כאלו שמתיימרים להיות מושקעים אבל מלאים בקלישאות. מעמרים הם כאלו שמתעמרים באינטיליגנציה של הגולש. מעמרים הם כמעט כמו מאמרים אבל הם בעצם ממש לא. הרחבה בנושא: פה.

משפך שיווקי (Funnel) – שיווק לקהל רחב של אנשים, העוברים שלבי התעניינות שונים במוצר מהיכרות ראשונית, העמקת הקשר עם המוכר ועד להחלטת רכישה וביצוע פעולת רכישה. כתיבת תוכן למשפך שיווקי נבנית בתחילה ככתיבה המיועדת “לגעת” ברגשות הקורא, ובהמשך הופכת ליותר שיווקית.

ניוזלטר – תוכן הנשלח לרשימת תפוצה מוגדרת מראש. כתיבת תוכן לניוזלטר יכולה לכלול כתיבה של מאמרים קצרים, הפניות לעמודים באתר האינטרנט ואף קופונים או מבצעים שיווקיים. כתיבה לניוזלטר יכולה להיות כתיבה בסגנון עיתונאי או שיווקי.

עדכון פנדה – עדכון אלגוריתם שבוצע במנוע החיפוש של גוגל, שנועד לסנן אתרים שהציגו תוכן משוכפל או כתוב באיכות נמוכה. מאז עדכון זה אתרים שפרסמו תוכן מקורי, שהתעדכן בקביעות, המשיכו ועלו בתוצאות החיפוש.

עדכון BERT – עדכון אלגוריתם שבוצע במנוע החיפוש של גוגל, שנועד ל”הבין” יותר את כוונת הכותבים. במנוע החיפוש של גוגל הוטמעה טכנולוגיית בינה מלאכותית שיש לה יכולת משופרת להבין את הכוונה העומדת מאחורי מלים ולא רק את המשמעות המילולית שלהן.

עדכון EAT – עדכון אלגוריתם שבוצע במנוע החיפוש של גוגל, שנועד לתת דירוג טוב יותר לאתרים שנתפסים כמומחים בתחומם, סמכותיים ואמינים.

עמוד אודות – עמוד באתר החברה הכולל מידע כללי על החברה או אתר האינטרנט. עמוד זה מציג בקצרה את ההיסטוריה של החברה ואת השירותים אותם היא מציעה.

עריכת תוכן – עריכת תוכן היא ליטוש התוכן המקורי, תוך שילוב מושגים בשפה עשירה יותר, וכן סינון קטעים שאינם הולמים את סגנון המאמר הכתוב. לעתים מתבצעת גם עריכה לשונית, שנועדה לתקן שגיאות כתיב או שגיאות תחביריות בדומה להגהה.

פוסט – אחד ממרכיבי הבלוג. מאמר דעה או הנחייה הקשור לתחום האתר. בעבר היה נהוג לכתוב פוסטים קצרים וממוקדים אך כיום ניתן למצוא גם פוסטים בני אלף מילים ויותר.

פלייר – גם “ברושור” או “עלון”, הינו גיליון מודפס הכולל טקסטים ותמונות ונועד לפרסם מוצר או שירות מסויים. כתיבה לפלייר מתבצעת בדרך כלל בסגנון שיווקי.

פסקת סיכום – פסקה המיועדת לחתום את המאמר או התוכן הכתוב. פסקה זו תכלול בדרך כלל אזכור של המסקנות החשובות בטקסט הכתוב, כמו גם קריאה למחקר נוסף על ידי הקורא. בתוכן שיווקי, פסקת השיווק תניע לפעולה.

צפיפות מילות מפתח – מספר הפעמים שמילות המפתח או ביטוי המפתח מופיע במאמר, ביחס לכמות המילים הכללית הכתובה בו.

קופי סקייפ – (נכתב או מבוטא פעמים רבות בצורה שגויה כ”קופי סקרייפ”). אתר אינטרנט המיועד לבדוק את מקוריותו של תוכן כתוב, והאם הוא משלב תוכן מועתק מאתרי אינטרנט אחרים.

קידום אורגני – קידום אתרים באמצעות מתודות של אופטימיזציית האתר ויצירת לינקים חיצוניים על מנת שיעלה מעלה בתוצאות החיפוש של גוגל. בניגוד למודעות ממומנות, מנועי החיפוש אינם גובים תשלום עבור הופעות של אתרים במיקומים השונים בחלק האורגני.

קידום אתרים – שימוש במגוון טכניקות על מנת להעלות את אתר האינטרנט של החברה לראש עמוד התוצאות בגוגל. אחת הטכניקות היא הוספה של תכנים לאתר, וכן פרסום מאמרים באתרים נוספים שיקשרו לאתר המקודם.

קידום ממומן – קידום אתרים באמצעות מודעות פרסום ממומנות, במנועי חיפוש, רשתות חברתיות וכן באתרי תוכן שונים.

קישור – סימון טקסט באופן כזה שלחיצה עליו מעבירה את הגולש לדף אחר או למקום אחר בעמוד.

שיווק באמצעות תוכן – שילוב אסטרטגי בין שני תחומי עיסוק שונים: כתיבה ושיווק, שמטרתו לייצר תוכן בעל ערך מוסף, הפונה אל קהל יעד מסוים על מנת להפוך אותו ללקוחות. לרוב תמצאו את השילוב הזה אצל משווקי שותפים.

שכתוב – שכתוב תכנים מיועד לשמור על הרעיון הכללי המובע בתוכן המקור, תוך שימוש בביטויים ודימויים שונים. מטרת התוכן המשוכתב להיות תוכן מקורי לחלוטין, על מנת שלא לפגוע בקידום האתר.

שפה עשירה – בעולם כתיבת התוכן שפה עשירה מתייחסת לשימוש בביטויים ובמונחים מגוונים, כמו גם מילים המופיעות פחות בשפת הרחוב המדוברת.

תוכן מועתק – תוכן שהועתק בצורה חלקית או מלאה מאתר אחר. תוכן מועתק פוגע בקידום האתר בגוגל (למעט בתנאים מסוימים ואם סומן מראש ככזה) ולכן כותבי תכנים לאתרי אינטרנט כותבים את כלל התוכן ללא שילוב ביטויים או משפטים שפורסמו באתרים אחרים.

תיאור מוצר – תיאור מוצר מיועד בעיקר לחנויות מקוונות או לקטלוגים מודפסים. תיאור המוצר מיועד לתת מידע נוסף על המוצר, ולעתים גם על מוצרים נלווים נוספים. כתיבת תיאור המוצר משלבת תיאור יבש של המוצר, עם מאפיינים שיווקיים.

תוכן מקורי – אחד מאבני הבניין של תוכן איכותי לקידום. תוכן שנכתב ללא העתקה של משפטים או חלקים מתכנים אחרים. לאחר עדכון פנדה (ראו לעיל) לתוכן מקורי יש משמעות רבה בקידום אתרי אינטרנט.

היה מועיל? מצוין! נתקלתם במונח חשוב שנראה לכם ששכחנו? נשמח אם תכתבו לנו הודעה פה או בעמוד הפייסבוק שלנו.

פורסם ב: כתיבת תוכן

תגיות: | | |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן