דף הבית » כתיבת ערכים בוויקיפדיה » מי זכאי לערך בויקיפדיה?

מי זכאי לערך בויקיפדיה?

העולם הדיגיטלי של האינטרנט הוא מאגר מידע אדיר בגודלו, כזה שמתקרב למעשה לנפח אינסופי. בתוך מאגר המידע הזה שמור מקום של כבוד לאנציקלופדיה החופשית והמקוונת – ויקיפדיה. הצורה הנוכחית של ויקיפדיה, הנתפסת כמקור מידע אובייקטיבי ואמין, באה לעולם בתחילת שנות האלפיים. מדובר היה במיזם של העלאת תכנים חופשיים לשימוש, המועמדים לרשות הציבור הרחב.

תחילה הייתה ויקיפדיה זמינה בשפה האנגלית ולאחר מכן נוספו עוד ועוד שפות, לרבות הויקיפדיה בעברית. מאחורי הקלעים נמצאת כל העת קרן ויקימדיה, המספקת את התשתית התפעולית. קרן זו, יש לומר, מנותקת מהוספה ועריכה של תכנים וערכים בויקיפדיה.

הוספת ערכים וביצוע שינויים (עריכה) נעשים על ידי הציבור הרחב ובעיקר – על ידי עורכים שמשקיעים מזמנם לצורך כך באופן קבוע. בשל הפופולריות של ויקיפדיה עולה לא פעם השאלה החשובה – מי זכאי לערך משלו? כדי להבין זאת יש לצלול אל נבכיה של האנציקלופדיה ולהבין איך וכיצד היא מתנהלת.

איך ויקיפדיה מנוהלת ומתנהלת

ויקיפדיה לוגו

הייחוד של ויקיפדיה מבחינת ניהול טמון בכך שזהו ארגון ללא מטרות רווח, כזה שחרט על דגלו פעילות ללא פרסומות וללא תמיכה של גורמים פרטיים שונים. הפעילות ממומנת על בסיס תרומות בלבד וזהו החזון של המייסדים ושל קרן ויקימדיה. מבחינה טכנולוגית, מדובר באתר הפועל בסגנון המכונה “אתר ויקי”, פלטפורמה שמאפשרת העלאת תכנים, שינוי ועריכה בהיקפים גדולים, במהירות, ועל ידי ציבור רחב של משתמשים.

לכל אדם יש אפשרות וזכות להציע ערכים שונים וכן גם לערוך ערכים קיימים. זכות זאת איננה נטולת פיקוח, שכן כל ערך, כל שינוי, כל עדכון, כפופים לביקורת של הגולשים בכלל ובפרט – של עורכים ותיקים (שיכולים לעיתים גם לחסום ערכים בפני שינוים נוספים).

ויקיפדיה מקיימת דפי שיחה, שבהם מתנהלים דיונים אודות ערכים, ניסוחים ותכנים בכלל. לעתים גם מתקיימות הצבעות, כאשר לא ניתן להגיע להסכמה בין העורכים בדרך של שכנוע.

מי יכול להעלות ערכים לויקיפדיה?

בשלב זה, ניתן לשאול את השאלה החשובה – מי יכול להעלות ערכים לויקיפדיה? על כך ניתן לענות בדרך קצרה או ארוכה. התשובה הקצרה היא – כל אחד יכול! על מנת להעלות ערך לויקיפדיה כל מה שצריך זה להירשם לאתר ולהבין איך המערכת פועלת (זו, אגב, ידידותית במידה מסוימת). עם זאת, יש כמובן פיקוח לגבי תכני הערכים השונים ובפרט לגבי ערכים חדשים.

התשובה הארוכה יותר לשאלה שהצגנו מלמדת שלא מספיק להעלות ערך חדש בכדי שהוא באמת יתקבל ובכדי שהוא באמת יישאר. רק במידה ולערך חדש יש משמעות, רק במידה והוא נתפס כבעל חשיבות ובעל עניין לגולשים, הוא יישאר, לא ימחק ולא יעבור עריכה מאוד מסיבית. אגב, גם בעיני עורכי ויקיפדיה המנוסים אין תמיד הסכמה בדבר איזה ערך הוא בעל משמעות ואיזה לא. נעמוד על כך לאחר שנבין גם איך ערך טוב אמור להיראות. אם ערך לא ייראה מתאים, סיכויו להימחק – גבוהים.

איך ערך טוב אמור להיראות?

השאלה איך ערך טוב אמור להיראות היא שאלה חשובה מאוד שתשפיע על ההחלטה האם לקבל ערך כזה או אחר ובעיקר – האם הוא יעבור שינויים וכמה. הערך לא אמור להיות כתוב בלשון גבוהה מדי, גם אם מדובר בערך מקצועי. הכתיבה תהיה לרוב בשפה תקינה ומובנת לכל. יש לזכור שקהל היעד הוא הגולש הממוצע. עם זאת, במידה ומדובר בערך מקצועי, בהחלט ניתן למצוא בו גם מידע רלוונטי הכולל נוסחאות, גרפים וסלנג מקצועי.

בתור אנציקלופדיה לכל דבר, ערך בויקיפדיה צריך לכלול מענה של שאלות שיעניינו את הקורא הממוצע – שאלות כמו מהי התקופה והמקום עליהם מדברים, מי הוא מושא הערך או מיהם האישים בעלי החשיבות שהשפיעו או הושפעו ממנו, מדוע קרה מה שקרה או מה סדר השתלשלות האירועים שהובילו לתוצאה מסוימת.

מבחינה מבנית, הערך צריך להיות מאורגן ומסודר כך שתהיה פתיחה ברורה (שתציג את הערך המדובר), לאחר מכן תהיה הרחבה ובסופו של דבר תהיה פסקת סיום. חשוב לזכור שעל מנת שערך יתקבל באמת לויקיפדיה עליו להיות מגובה באסמכתאות ובהוכחות.

תפיסת העולם של האנציקלופדיה הזאת איננה מחקר לשם מחקר כי אם הבאת עובדות ונתונים בדוקים, שניתן להוכיח אותם באמצעות מסמכים שפורסמו בציבור, ציטוט מספרים, אתרי אינטרנט אחרים וכדומה. אם תרצו להרחיב בנושא, כאן תוכלו לקרוא איך לכתוב ערך בויקיפדיה או לקחת קורס שילמד אתכם איך לעשות זאת נכון.

ערך שנדחה וערך שנשאר

מי שסבור שביכולתו להוסיף ערך חדש לויקיפדיה צריך להבין היטב מהם הקריטריונים העיקריים שעל פיהם יוחלט מתי ערך שהועלה ידחה בסופו של דבר וערך אחר – יישאר. כאשר ערך מסוים נתפס על ידי עורכים רבים כערך לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא אמין – הוא יידחה ללא ספק. ערך שיהיה ערוך היטב אך ייתפס כ”ערך מטעם” שמאחוריו עומד בבירור גורם כגון יחצ”ן, איש שיווק או איש פרסום, עשוי לעבור עריכה מאוד משמעותית או אפילו להיגנז. יתכן שיעשה בערך החדש שימוש להרחבת ערך קיים במידה והדבר ימצא כמתאים, במקום קיומו כערך עצמאי.

האם זאת אומרת שגורם בעל עניין או יחצ”ן לא יכולים להוסיף ערכים? הם יכולים כמו כל אחד אחר, בתנאי שהערכים יהיו רלוונטיים ושמצורפים אליהם מקורות מידע. לשם הסרת ספק, נכון לעת כתיבת הפוסט הזה, מותר לכתוב ערכים בויקיפדיה בתשלום אך יש צורך להצהיר על כך במקום המתאים כולל ציון שם הגוף או האדם המזמין.

במקרים מסוימים, גם ערך נכון מבחינה עובדתית ואפילו ערוך היטב ומאומת ידחה ולא יאושר. כל זאת בשל ויכוח מרכזי בין עורכי ויקיפדיה שמכונה בשם “מחקנות לעומת מכלילנות”. המחקנים טוענים שיש ערכים שאין להם מקום באנציקלופדיה, גם אם היא מקוונת ולא מודפסת. ערכים שאינם נתפסים כחשובים ובעיקר אם איכות כתיבתם ירודה – דינם להימחק.

למרות גישה זו, קיימת הגישה ההפוכה מטעמם של העורכים ה”מכלילנים”. מבחינתם, לכל ערך יש מקום בויקיפדיה, במידה והוא נראה אובייקטיבי. לטעמם, ערך יישאר ולא ייגנז בתנאי שהוא ערוך נכון, כתוב נכון, יודע להפריד בין עיקר לטפל ולא פחות חשוב – כולל אסמכתאות להוכחת אמיתות הדברים.

כתיבה מקצועית בויקיפדיה

למרות שבאופן תיאורטי יכול כל גולש שנרשם כעורך לבצע העלאה של ערכים לויקיפדיה, אף ערך לא יישאר אם הוא לא יעמוד במבחן החשוב ביותר – מבחן ההמונים. על מנת שערך יתקבל ויישאר, על מנת שערך לא יידחה בשל שיקולים מהותיים או שוליים, בשל עיצוב לקוי ועברית לא נכונה, אפשר בהחלט להיעזר באיש מקצוע. איש המקצוע שאנו מדברים עליו יהיה בדרך כלל אדם בעל רקע בכתיבת ובפרט – עם ידע וניסיון בהעלאת ערכים. כדי לסייע בהקניית ידע בתחום הזה השקנו לפני כמה שנים קורס יעודי לנוחיותכם.

תרומתו של כותב מקצועי תבוא לידי ביטוי בכמה רבדים:

  • ערך חדש שיועלה יתקבל בחיוב על ידי עורכים וותיקים ומוכרים.
  • ערך מושקע, מגובש, ערוך היטב ושלא מצריך הרבה מחיקות ותיקונים (וללא אלמנטים שיווקיים) לא יידחה בקלות גם על ידי עורכים שמונעים על ידי גישת ה”מחקנות”.
  • ערך שנכתב באופן מקצועי יגרור מעט מאוד תגובות שליליות מצד עורכים או פעילים בדף השיחה הרלוונטי.
  • ערך שנוסח נכון, עם פירוט מתאים ועם ערך מוסף ברור לגולש הממוצע יעבור פחות שכתובים, שינויים ותיקונים. מכיוון שכך, ישנה רמת וודאות גבוהה לגבי אופי הערך בצורתו הסופית, הדגשים שיכלול והיבטים צורניים.

מעוניינים שנעלה עבורכם ערך לויקיפדיה? לחצו כאן. רוצים ללמוד איך לעשות זאת בעצמכם? לחצו כאן

לקריאה נוספת

שאלות ותשובות

איך ויקיפדיה מנוהלת ומתנהלת?

ויקיפדיה היא פלטפורמה שמאפשרת העלאה, שינוי ועריכה של תוכן בהיקפים גדולים ובמהירות ע”י ציבור רחב של משתמשים. המשמעות היא ש(כביכול) לכל אדם יש את האפשרות והזכות להציע ולכתוב ערכים שונים וכן לערוך ערכים קיימים. אבל במבחן המציאות זה לא תמיד עובד. כל ערך חדש וכל שינוי/עדכון בערך קיים נעשה בהתאם לביקורת של הגולשים בכלל ושל העורכים הוותיקים בפרט.

מי יכול להעלות ערכים לויקיפדיה?

עקרונית כל אחד יכול להעלות ערכים לויקיפדיה אך מעשית ערכים שמעלים עורכים לא מנוסים זוכים לביקורת רבה ואף למחיקה. כדי ללמוד איך להעלות ערכים לויקיפדיה בצורה נכונה קחו קורס.

איך אמור להיראות ערך בויקיפדיה?

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה לכל דבר ועניין ולכן ערך בויקיפדיה אמור להיות מבוסס על עובדות, נתונים בדוקים, אסמכתאות והוכחות שמגובים במקורות מידע שניוניים. כמו כן, הערך צריך להיות כתוב בצורה תקינה שמובנת לכל אדם (גם כאשר מדובר בערך מקצועי), לענות על שאלות שמעסיקות את הגולש הסביר ולהיכתב במבנה נכון. כדי ללמוד לעשות זאת נכון כדאי לא לקחת סיכונים וללמוד איך לעשות זאת.

האם מומלץ לשכור את שירותיו של עורך מקצועי לצורך העלאת ערך בויקיפדיה?

אם זמנכם יקר לכם – כן. כותב מקצועי יבטיח שהערך שיועלה לויקיפדיה יכתב לפי כל הכללים של ויקיפדיה. יתרה מכך, עורך ויקיפדיה מקצועי לא יקח על עצמו כתיבת ערכים שבסבירות גבוהה יימחקו מויקיפדיה. אגב, יש לנו שנים של ניסיון בכתיבה והעלאה של ערכים לויקיפדיה ואנחנו יודעים לומר מראש מה הסיכויים שערך כזה או אחר ישארו בויקיפדיה. אם אתם זקוקים לעזרה בנושא, פנו אלינו.

האם יש סיכוי שערך ימחק מויקיפדיה?

הערך צריך להיות כתוב בהתאם לכללים של ויקיפדיה, בעל משמעות, חשיבות ועניין ציבורי, מה שאומר שלא כל ערך שעולה לויקיפדיה גם נשאר בה. אם יש לכם ספק – התייעצו איתנו.

פורסם ב: כתיבת ערכים בוויקיפדיה

תגיות: |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן