דף הבית » כתיבת נאומים » איך לכתוב נאום משכנע?

איך לכתוב נאום משכנע?

אובמה נואם

הדרך הטובה ביותר ללמוד כתיבת נאומים משכנעים היא פשוט לקרוא שוב ושוב את אלה שנחקקו בזיכרונכם, כמו למשל, את נאום “קול השלום” של מהטמה גנדי ואת “נאום הצ’חצ’חים” של מנחם בגין. אבל אם אתם מחפשים כמה טיפים מהירים, הנה כמה דברים שכדאי לזכור בפעם הבאה שאתם מתעתדים לנאום מול קהל:

כתבו כמו שאתם מדברים

נאום נועד להיות מדובר, לא נקרא. חשוב שתזכרו זאת. השתמשו במילים קצרות. כתבו משפטים קצרים. הימנעו ממבני-משפט מביכים שעלולים לגרום לכם למעוד בלשונכם.

טיפ: קראו את הנאום שלכם בקול רם תוך כדי כתיבה. אם תעשו זאת מספיק פעמים, אתם תתחילו לשמוע את המילים בראשכם בעת ההקלדה.

ספרו סיפור

מה הסיפור שאתם מנסים לספר? האם אתם רוצים לספר סיפור על אדם נכבד שהלך לעולמו? האם אתם רוצים לספר לעובדים שלכם כמה טוב יהיה אם תשיקו את המוצר החדש עליו עמלתם בחודשים האחרונים?

כמו כל סיפור טוב, כדאי להתחיל בחימום איטי, לגעת באמצע הנאום במהות הדבר, בנושא המרכזי, ובסופו לעורר השראה. ספרו את הסיפור שלכם בכל דרך שמרגישה לכם טבעית.

טיפ: סיפור טוב יכול להיות הרבה יותר חזק מאשר עובדות מדהימות או נתונים יוצאי דופן.

מבנה הנאום

בדרך כלל קשה להבין מהו המבנה הנכון עבור דיבור. תרשים זרימה יעזור לכם מאוד לסדר את הנקודות החשובות של הנאום.

טיפ: נאום כתוב עם כותרות ותתי כותרות הוא דרך אחת לבדוק שאכן הנאום כתוב בצורה הגיונית. מחקו את התוכן והישארו עם הכותרות בלבד. עושה שכל? אתם בכיוון הנכון.

היו תמציתיים

אדם חכם אמר פעם: “אם אתם רוצים שאדבר במשך חמש דקות, תנו לי חודש להתכונן. אם ברצונכם שאנאם במשך 20 דקות, תנו לי שבועיים. אם אתם רוצים שאדבר במשך שעה, בואו נשב עכשיו”.

הרבה יותר קשה להיות תמציתי מאשר להרחיב ולכן בפעם הבאה שאתם חושבים שאתם פשוט לא! יכולים! לוותר! על! המשפט! הזה! זכרו שנאום גטיסברג, אולי הנאום הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית, מכיל פחות מ-300 מילים והוא נמשך כשתי דקות בלבד.

טיפ: אתגרו את עצמכם למחוק מילים רבות ככל האפשר מכל משפט מבלי לאבד את משמעותו.

אותנטיות זו לא מילה גסה

אם אי פעם כתבתם נאום אחד או שניים, כנראה שהבנתם שהקטעים החזקים בנאום הם אלה שיוצאים מן הלב. אחד היועצים של הנשיא ברק אובמה כתב בשנת 2008 נאום לועידה הדמוקרטית. בשלב מסויים בו הוא הרגיש תקוע, הנשיא יעץ לו: תחשוב על הרגע עליו אתה כותב, תחשוב על מה שהמדינה שלך עוברת, ותכתוב משהו שמרגיש אמיתי. זו הייתה תזכורת מועילה להפסיק להתמקד ב”איך שהדברים נשמעים” ופשוט לומר משהו שהוא באמת מאמין בו.

טיפ: שיתוף של סיפור אישי יכול לעזור לכם למצוא את הדרך לקשר מדהים עם הקהל.

אל תדברו – תאמרו משהו!

כאשר מיכלאנג’לו היה מוטל על הפיגומים עת צייר את ציורי הקיר שלו בקפלה הסיסטינית, הוא חשב לעצמו שזו כנראה לא תהיה יצירת חייו. הוא העדיף הרבה יותר לבלות את זמנו בפיסול מאשר בציור. אבל הוא בסופו של דבר צייר אולי את הפרסקו הכי נחשב בהיסטוריה. אז, בפעם הבאה שאתם רוצים לדבר, גם אם אתם לא מומחים בכתיבת נאומים, תשקיעו. אל תכתבו רק נאום, תכתבו משהו גדול ועוצמתי. לכו תדעו למה תגרמו.

טיפ: לפני שאתם מתיישבים לכתוב נאום, קבלו השראה על ידי קריאת נאומים דומים.

עייפים? לא מוצאים את המילים? כאן תוכלו להזמין מאיתנו שירותי כתיבת נאומים

שאלות ותשובות

מדוע מומלץ לקרוא את הנאום בקול רם לפני שנואמים אותו לפני קהל?

מכיוון שנאום מיועד להיות טקסט מדובר, הוא צריך להיות כתוב בשפה זורמת. למשל, רצוי שהנאום יכלול מילים ומשפטים קצרים וישקף את אופן הדיבור האותנטי שלכם. בכתיבת מאמרים לאתרים כלל האצבע הוא משפטים בני עד 14 מילים, בנאום כדאי לקצר את המשפט אפילו יותר…

האם כדאי לכלול בנאום עובדות ונתונים?

כן, אבל לא רק. אמנם עובדות ונתונים יוכיחו לקהל השומעים שאתם ברי-סמכא בתחום שלכם, אבל הדרך הטובה ביותר לרתק את הקהל לנאום שלכם היא באמצעות סטוריטלינג.

מהי הדרך הטובה ביותר לקבוע את המבנה הנכון לנאום?

אין דרך נכונה או לא נכונה לכתוב מבנה של נאום, אבל יש לנו טיפ עבורכם שתמיד עובד:  בנו תרשים זרימה כדי שתוכלו לארגן לעצמכם את הנקודות החשובות בנאום. קראו במאמר הזה עוד על כך.

פורסם ב: כתיבת נאומים

תגיות:

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן