דף הבית » כתיבת תוכן » מה שאפשר לגלות כשמפענחים כתבי יד ישנים

מה שאפשר לגלות כשמפענחים כתבי יד ישנים

זאת נחשבת לאחת ההמצאות הגדולות בתולדות האנושות ויש אומרים שהיא לא פחות חשובה מהמצאת הגלגל. מדובר כמובן בהמצאת מכבש הדפוס על ידי גוטנברג ששינתה ללא הכר את העולם. יש הטוענים שהמצאת הדפוס היא קו פרשת מים גם מבחינה היסטורית ולא רק טכנולוגית – היא זו שגרמה לסיומם של ימי הביניים ולתחילתה של העת החדשה.

שבלונות של אותיות של מכונת דפוס
שבלונות מעץ של אותיות של מכונת דפוס

אמנם גוטנברג כנראה לא היה הראשון שהמציא את הדפוס והקדימו אותו הסינים במאה ה-7, אבל הסינים עשו שימוש בלוחות חרס שבירים וגם הכתב שלהם היה מורכב יותר – מה שהפך את ההמצאה שלהם ללא מאוד יעילה בלשון המעטה.

המצאת הדפוס אפשרה לכל אדם כמעט את הגישה לידע, כך שהיא הפכה את ההשכלה עם הזמן לנחלת הכלל. אמנם לקח זמן עד שנשים נכללו ב”כלל” הזה אבל זה כבר עניין לפוסט נפרד. המצאה זו חוללה תמורות ניכרות בתחומי החיים שנגעו כמעט לכל אדם, למשל לפני המצאת הדפוס ספרים נכתבו בכתב יד (מכירים סופר סת”ם? תשאלו אותו) – מה שהצריך מיומנות, כוח אדם ובעיקר בא לידי ביטוי בחשבון הבנק של אותו כותב.

למעשה, תוך חמישים שנה בלבד נרשמה עלייה בלימוד קרוא וכתוב באירופה, הוקמו אוניברסיטאות, התחילו להופיע עיתונים ובולים, אפילו התגבשה הזהות הלאומית (כאשר נדפסו ספרים בשפות שונות) וירד כוחה של הכנסייה (זו שהייתה האחראית היחידה עד כה להפצת הידע). דבר אחד בטוח – כמו כל סנדלר גם גוטנברג הלך יחף ולא הספיק להחזיר את ההלוואות שלקח.

כמו כל המצאה אחרת גם המצאת הדפוס הפכה את כתבי היד לנדירים. למשל, המחברת שבה כתב לאונרדו דה וינצ’י את רעיונותיו (ועוד בכתב ראי) נמכרה ב-30 מיליון דולר (אגב, הקונה הוא ביל גייטס). העידן הטכנולוגי הפך את כתב היד לנדיר עוד יותר ובואו נחשוב ביחד – מתי בפעם האחרונה כתבתם את רשימת המכולת שלכם ביד ולא הקלדתם אותה ישירות לנייד?

למעשה, כתיבה בכתב יד היא זו שמאפשרת לגלות את צפונות ליבו של האדם, תיקונים ועריכות שעשה תוך כדי כתיבה, מחשבות, הגיגים, טון ואפילו מצב רוח. אנחנו ממש יכולים לראות את זה בכתבי יד שמגיעים אלינו להקלדה או תרגום (לרוב מיידיש לעברית) על ידי בנים ונכדים של ניצולי שואה. בואו נעשה ניסיון – כתבו משהו אחרי חתונה או מסיבה טובה וכתבו את אותו הטקסט אחרי מבחן או אירוע מדכא בעבודה. קחו יומיים והביטו על שני כתבי היד. רואים את ההבדל?

ועוד לא דיברנו על השפה שמשתנה עם השנים ועל מיקום גאוגרפי. הידעתם שלאידיש 4 ניבים שונים ואוצר מילים שהושפע מהתרבות המקומית בכל מדינה? ורק כדי שתדעו שמדובר בעניין מורכב במיוחד הנה סטטיסטיקה קטנה, סיבת המוות השלישית בארה”ב (אחרי סרטן והתקפי לב) היא רשלנות רפואית שנובעת בעיקר מחוסר היכולת לפענח מה כתב הרופא במרשם. ובמילים אחרות – מי שאמר שהחיים והמוות ביד הלשון צדק בהחלט. למרות שהיום, אולי אפשר טיפה להסוות את זה… 🙂

לקריאה נוספת

פורסם ב: הקלדה, כתיבת תוכן, תרגום

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן