דף הבית » כתיבת תוכן » נמאס לכן שאנחנו פונות אליכן בלשון זכר?*

נמאס לכן שאנחנו פונות אליכן בלשון זכר?*

*הפוסט הזה מיועד לגברים ולנשים כאחד

עברית שפה קשה, בשונה משפות לועזיות כמו אנגלית, בהן הפנייה הישירה בגוף שני יחיד, לא באה עם ציון מגדרי; בעברית, במרבית המקרים פניה בגוף שני יחיד תכלול הבחנה בין זכר ונקבה. למשל, בעוד שבאנגלית “you” תקף לשני המינים, בעברית צריך לבחור בין “את” ל”אתה”. בחיי היומיום ובאינטראקציה מול אנשים ספציפיים העניין הזה לא מעורר בעיה מיוחדת. כשאנו מזהים ויודעים שמי שעומד/ת מולנו או נשוא הדברים הוא/היא גבר/אישה המוח שלנו יתרגם את הפנייה באופן אוטומטי. הבעיה באה לידי ביטוי בעיקר בפנייה לקהלים גדולים או בכתיבת תוכן לאתרים. בעיקר כתיבה שמתכוונת להיות בעלת גוון אישי, שבאופן טבעי נוטה לאמץ פנייה בגוף שני יחיד.

צללית של אישה ושל איש

פניית רבים, חצי נחמה

אימוץ לשון רבים בכתיבה הוא פתרון חלקי, בעברית שהתפתחה בתקופה פטריארכלית מקובל שהתייחסות אל קבוצה הכוללת זכר ונקבה כאחד תהיה בלשון זכר. לכן גם אם לכם שתי בנות ובן, למרות היתרון המספרי של הבנות יש לכם ‘שלושה ילדים’ ולא ‘שלוש ילדות’. קוראות יקרות, נכון שחברת הכנסת מירב מיכאלי קוראת תגר גם על העניין הזה, אבל מבחינת האקדמיה לשפה העברית זה תקני.

‘תקניות’ אינה ערובה לאיכות, כאמור, השאיפה היא לכתוב בגוף שני יחיד כי הפנייה הזו יותר אישית ואינטימית – בדיוק ההפך ממה שהבחירה בלשון רבים עושה. גם הפתרונות המקובלים ‘צולעים’. בקוטב אחד נמצא את אלו שהניפו דגל לבן ובחרו מגדר, בדרך כלל גברים; הם חושבים שאתה מספיק חשוב, הם חושבים בצורה סטראוטיפית שהגבר, כלומר אתה, מקבל את ההחלטות הפיננסיות החשובות ולכן, בלית ברירה, הם מוותרים על הנשים; במקרים בהם בוחרים לוותר על הגבר ולהתמקד באישה זה בא רק מתוך הראייה הסטראוטיפית שרק את מתעניינת בסוג אבקת הכביסה שצריך לשים במכונה.

אחרי שהיינו קשים נציין שיש מקרים מובהקים, כמו בלוג לנשים בהיריון בהם ה’הימור’ המגדרי מוצדק. אבל לרוב מדובר בשטח יותר ‘אפור’.

אני פונה במיוחד בשבילך

בקוטב השני נמצא את אלו שבחרו גם וגם. הם בחרו לא להחליט ולכן את/ה יכול/ה להבין למה גם הפתרון הזה ‘צולע’.

בתווך נמצאים לא מעט כותבים מיומנים שמתעקשים לא לוותר על אף מגדר ולא לוותר על הפנייה האישית. בדיוק בגלל זה אנחנו כאן בשבילך, אנחנו מאמינים שגם לך מגיע לקבל יחס שוויוני ואישי ושהמגדר שלך הוא בכלל לא אישיו.

כותב טוב יכול לפנות אישית גם אם מעולם לא נפגשתם ואינו מכיר אותך. הוא יכתוב עבורך פסקאות שלמות ולא ייפול בשום פח יקוש מגדרי שעלול לעורר בלבך פקפוק. אבל, הי, זה גם מעייף להשקיע בך ככה, צריכה להיות דרך יותר פשוטה.

החדשות הטובות הן שבאופק מסתמנת דרך יותר טובה והסנונית הראשונה כבר כאן.

הטכנולוגיה מתגייסת

פרסונליזציה היא אתגר באספקטים נוספים בעולם הדיגיטלי. הרצון לפצות על היעדרו של נותן השירות, הביא גם את חברות הטכנולוגיה שמפתחות פלטפורמות תוכן לחפש אחר דרכים חדשות להפוך את המרחב הווירטואלי לאישי יותר. לכן לא מפתיע שחברות כאלה לקחו את בעיית ה’גוף שני יחיד’ כאתגר שצריך להתמודד עמו.

למשל, רק לאחרונה השיקה חברת וונדר (wonder) גרסת-בטא לתוסף חדש בשם You לפלטפורמה של וורדפרס. האפליקציה החדשה מאפשרת לכותבי בלוגים לכתוב גרסאות מקבילות לשני המינים. האלגוריתם של וונדר יודע לזהות פנייה בגוף שני יחיד ולהמיר אותה מזכר לנקבה בלחיצת כפתור.

יוסי מולכו מנכ”ל חברת וונדר מספר שההחלטה להתמודד עם אתגר הזכר-נקבה נולד מתוך העיסוק של החברה בפיתוח ‘צ’ט-בוטים’. צט-בוטים הם נציגי שירות וירטואליים שנועדו ליידד את השיח באתר בין הצרכן למספק השירות. מסתבר שגם צ’ט-בוטים נתקלים בבעיות זכר-נקבה ומכאן הדרך ל-You היתה קצרה. נכון להיום (17/1/18) קיימת גרסת בטא ואחרי ההתקנה שלה, המבקרים בבלוג נדרשים לסמן את המגדר שלהם כשהם ניגשים לקרוא מאמר שנכתב תוך שימוש באפליקציה החדשה. יוסי מוסיף גם ש:”בעתיד כנראה תהיה אופציה אוטומטית לזיהוי הגולש על פי השיוך המגדרי ברשתות החברתיות”.

עד שהטכנולוגיה תפתור לנו את הבעיה הזו באופן סופי נסו לשמור על עמימות מגדרית ולדבר אל הקוראים והקוראות שלכם בחוכמה.

ואם זה מעניין אתכן ויש לכם אתר וורדפרדס, כאן תוכלו להוריד את התוסף החדש של וונדר.

פורסם ב: כתיבת תוכן

תגיות: | | | | | |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן