דף הבית » כתיבת כותרות » נימוסים והליכות בכתיבת תוכן דיגיטלי

נימוסים והליכות בכתיבת תוכן דיגיטלי

נימוסים והליכות בכתיבת תוכן

הווירטואליה יוצרת רושם מוטעה של אנונימיות, שמאחוריה, קל למרבית האנשים להסתתר. אנחנו רואים את התוצאות של אותם אנונימיות וריחוק ברשתות החברתיות, בתופעות כמו בריונות רשת, עבריינות מקלדת, וכן – גם בכל הנוגע לנימוסים והליכות. קל לנו מאד לשכוח, כי גם בצידו השני של המסך מצויים אנשים בשר ודם, ולעיתים, נדמה כי הביטוי “הנייר סובל הכל” השתדרג, קיבל את הצביון העכשווי מודרני שלו והפך ל”האינטרנט סובל הכל”. כאשר אנחנו מודעים לכך, ברור שלא ננהג כך באופן מכוון, אבל כאשר אנחנו נינוחים וזורמים עם הרוח הכללית, אז כן, אנחנו בהחלט עלולים למצוא את עצמנו נופלים בפח הזה.

אינטרנתיקה – או – איך כותבים תוכן מנומס ו-PC, אבל לא מתנחמד מידי?

בואו ונכיר לכם מושג חדש – אינטרנתיקה – הלחם (חיבור מילים) בין “אינטרנט” ל”אתיקה”, שזה, בעצם אומר הכל – נימוסים והליכות ברשת, ובעיקר – בתחום שלנו – כתיבת תוכן. אחד הפחדים הגדולים של כל מי שעוסק בכתיבת תוכן, הוא ליפול בתחום שנשמע דידקטי מידי, מורתי מידי, דודתי מידי, בואו נקרא לילד בשמו – “תוכן חנוני”. לכולנו יש רתיעה מכך, כי אף אחד מאיתנו (כותבי תוכן מקצועיים וחובבנים) לא היה רוצה להיתפש בעיני הגולשים הקוראים את התכנים שלו כמטיף, מתנשא או מטרחן. אז אנחנו זורמים עם הכתיבה, ומאחר והווירטואליה, כאמור, מספקת תחושה של חלל ריק, של אין אפ’חד ב”קצה” השני, לעיתים קרובות, קל לנו להיסחף לחוסר נימוס בסיסי, כזה, שבחיים לא היינו נופלים בו במציאות. לכן, עם כל כמה שאנחנו בעד זרימה חופשית (אבל מבוקרת) בכתיבת התכנים, חשוב להיות מודעים לקיומם של אותם הנימוסים, שבאופן טבעי, לובשים צורה מעט שונה ברשת.

כיצד מתבטאים נימוסים והליכות בכתיבת תוכן?

  • עשו לעצמכם כלל ברזל – אל תכתבו שום דבר שלא הייתם אומרים בעל פה לאדם העומד מולכם. זה נכון גם לגבי צורת הפניה וגם לגבי הלשון בה אתם משתמשים.
  • אתם יכולים להרשות לעצמכם לזרום בחופשיות, אבל אם אתם כותבים טקסט ארוך, הקפידו לפסק אותו וליצור רווחים או בולטים שייקלו על הקוראים ינעימו להם את הקריאה. זה ממש דומה לשיחת טלפון עם חבר, בה יש לו מעט זמן לחשוב על הדברים שאתם אומרים.
  • אל תתמקדו רק באורכו של הטקסט – וודאו שאורכו של הטקסט שלכם מדוייק. כך התוכן הופך להיות משמעותי והוא באמת מעביר מידע לקורא. בעידן שבו זמן = כסף, זו חוצפה לבזבז את זמנו (וכספו) של הגולש על תוכן מבולבל וארוך ללא סיבה.
  • בדקו את הטקסט שלכם באספקטים של איות, דקדוק וגם עיצוב. שימוש בטכנולוגיות חדישות אינו פוטר אותנו מכללי הכתיבה המקובלים.
  • הימנעו מכתיבת טקסט בלועזית שכולו מורכב מאותיות גדולות (CAPITAL LETTERS). טקסט הכתוב באופן כזה נתפש כ”צעקות”.
  • הימנעו מסימני פיסוק בעייתיים (למשל, סימני קריאה – המתפרשים כצעקה, שלוש הנקודות שעלולות להתפרש ככתיבה פסיבית-אגרסיבית וסימני שאלה מרובים הנתפשים כנזיפה או כתביעה תוקפנית לתשובה).
  • אל תגלשו ללכלוכים וללשון הרע, גם (ובעיקר) לא על מתחרים – לא רק שזה לא יוסיף לכם כבוד, זה גם עלול לעלות לכם בתביעה משפטית נאה, שחבל לכם להסתבך בה.
  • אל תעתיקו תכנים שאינם שלכם. כן, אנחנו יודעים שמדובר ברשת, ולכאורה, יש מיליוני אתרים ומי בדיוק יידע שהעתקתם, אבל כאן, אתם יורים לעצמכם ברגל ברובה ציד כפול קנה – גוגל שונאת תוכן משוכפל ומדרגת אתרים שמשתמשים בתוכן כזה במקום נמוך, ו… גם על הרשת חלים חוקי זכויות יוצרים, כך שהתביעה המשפטית עלולה להגיע מהר ממה שחשבתם. כתבו תכנים חדשים או הזמינו אותם מאיתנו, אבל אל תסתכנו בהעתקה!

פורסם ב: כתיבת כותרות, כתיבת מאמרים, כתיבת ניוזלטר, כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים, סטוריטלינג, קידום אתרים

תגיות: | | | | | | | | | | | |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן