סטארטאפיסט בעמדת עבודה

הבלוג, יומן הרשת האישי שהפציע במרחב הווירטואלי לפני עשור וחצי, כבר מזמן לא נחלתם הבלעדית של הגיגנים מטעם עצמם, אלא אמצעי נוסף בארסנל התקשורתי של חברות וארגונים. היתרון הגדול של הבלוג לעומת ערוצים אחרים נעוץ בעובדה שהוא לא נחשב כלי שיווקי או פרסומי. באופן פרדוקסלי זה דווקא מה שהופך אותו לכלי שיווקי מאוד אפקטיבי. כך תעשו את זה נכון.

רשת האינטרנט והטכנולוגיה הנלווית לה יצרו הרבה חידושים טכנולוגיים שהניעו שינויים באופן בו העולם מתנהל. אחד המעניינים שבהם הוא טשטוש הגבולות בין התקשורת הממוסדת לתקשורת העצמאית, ואין דבר שממחיש את זה יותר טוב מההופעה של זן חדש של מוביל דעה – הבלוגר.

עוקפים את התקשורת הממוסדת

הרבה מאוד אנשים אימצו את הפלטפורמה של הבלוג, היומן המקוון, כדרך לביטוי עצמי ואמצעי לשדר את מחשבותיהם על העולם לעולם. חלקם הצליחו לפרוץ החוצה ולגבש קהל קוראים רחב.

חלק מהבלוגרים המובילים הצליחו ליצור אלטרנטיבה לתקשורת הממוסדת, אלטרנטיבה בלי פילטרים שלא דופקת חשבון. הבלוגרים המובילים תפסו נישות, לא פחדו לקחת צד או לקדם אג'נדה שהם מאמינים בה, ובעיקר נתפסו 'אותנטיים' ומחויבים רק לאמת שלהם. לכן כאשר בלוגרים מובילים ובלוגים בעלי מוניטין של אמינות כן לוקחים חלק במהלך שיווקי, התוצאה יכולה להיות מאוד אפקטיבית.

On air

בדרך כלל בלוגים מכוונים לנישה מסוימת. יש בלוגים על אקטואליה, בלוגים על ספורט, בלוגים על אוכל ולמעשה על כל דבר שאפשר לחשוב עליו וזה כולל גם הרבה מאוד בלוגים בנושאי טכנולוגיה. מהר מאוד, גם חברות מסחריות וארגונים אימצו את הבלוג כערוץ נוסף בו הם פונים אל הציבור. למעשה, כמו שהיום לכל גוף עסקי יש עמוד פייסבוק, לכל גוף וארגון יש גם 'בלוג'. הבעיה היא שרק ארגונים מעטים יודעים לעשות בכלי הזה שימוש נכון.

הזדמנות לפנות לצרכן בגובה העיניים

על מנת שנוכל להבין איך הבלוג המסחרי יכול לסייע לנו באופן אפקטיבי כדאי שנדע מה הוא לא מיועד להיות. הוא לא נועד להיות עוד פלטפורמה לתוצרים הגנריים שמחלקות הפרסום והשיווק עושות. כבודן במקומן נמצא, אבל בלוג אמור להיות זירה הרבה יותר נקייה ואובייקטיבית. אפילו כאשר מדובר בבלוג רשמי של ארגון או עסק, הצרכן צריך להרגיש שכותב הבלוג מתנהל באופן הוגן ומכבד ולא כמו עוד סוג של איש מכירות.

בלוגים בהחלט עשויים לשרת אינטרס שיווקי (בשביל זה חברות משקיעות בהם), אבל האופן בו הם מסייעים לאינטרס הזה הוא עקיף. במילים אחרות, ארגונים צריכים להתייחס לבלוג כאל חלק ממערך התמיכה ושירות הלקוחות ולא כחלק ממערך המכירות. מי שיסתכל על הבלוג מהפריזמה הזו, יגלה שהבלוג הוא כלי נהדר שיודע לפנות אל הצרכן בצורה ששום ערוץ אחר לא יכול לעשות. הוא יכול להעניק למותג 'קול מובחן' שנותן לו אופי ומסוגל להעביר מסרים מורכבים בשפה פשוטה. כשמדובר בחברות טכנולוגיה יש בזה יתרון עצום.

להסביר טכנולוגיה להמונים

בהרבה מקרים ליבת הפעילות של חברות הטכנולוגיה מתבצעת בשיווק ישיר בתוך זירת העסקים ויש צורך ברקע טכנולוגי בשביל להבין את הדקויות של אותו עולם. הערוצים הרשמיים, ובכללם המדריכים והוראות ההפעלה כבולים לשפה טכנית, ומשתמשי קצה רבים, שמחד מעוניינים לדעת יותר על המוצר ומאידך אינם בעלי רקע טכני שמאפשר להם להבין את הספרות המקצועית נופלים בין הכיסאות.

הבלוג הוא זירה מצוינת לגשר על הפער הזה, להסביר על הטכנולוגיה בגובה העיניים ובשפה לא 'מכופתרת'. זה המקום להיות בו עם אצבע על הדופק, להגיב לטענות ולתהיות הנוגעות למוצר מתוך מקום של ידע והכלה. צריך לקחת בחשבון שיש בחוץ הרבה מאוד בלוגרים של טכנולוגיה שבכל מקרה יסקרו כנראה גם את המוצר שלכם. הם לא בהכרח יעשו את זה באופן מקצועי, הוגן או אוהד. הבלוג שלכם הוא גם הזדמנות להחזיר לעצמכם את השליטה בשיח הציבורי.

אוחז שלט רחוק אל מול טלויזיה

כמה טיפים לסיום

  • שמרו על עיצוב נקי ופשוט. בלוג זה לא לוח מודעות, הוא מקום שמיועד לקריאה. שימו את הפוקוס על זה. אל תדחפו מידע שיווקי מיותר והקפידו לבחור פונט ברור וסטנדרטי.
  • דמיינו שאתם כותבים לנער בגיל התיכון, אחד שמעוניין שידברו אליו בשפה ברורה ולא מתחנפת, פשוטה ולא פשטנית. אם תכתבו באופן כזה, גם למבוגרים בני חמישים יהיה קל יותר לקרוא.
  • תכתבו בפסקאות קצרות עם הפרדה ברורה בין פסקה לפסקה. הוסיפו כותרות ביניים ואל תאריכו.
  • קיבלתם החלטה להשקיע בבלוג משלכם? כאן תוכלו לקרוא על מה שיכול לגרום לגולשים לעקוב בקביעות אחרי הבלוג שלכם.