מהו בעצם מיקרו קופי?

כשחושבים על יצירת חווית משתמש, מיד שמים דגש על כל הפרטים הקטנים כגון: הגופן, התוכן, הצבעים, ה"זרימה" של הגלישה באתר ועוד. אולם יש עוד היבט חשוב שיש להביא בחשבון, כזה שישפיע על התחושה של המשתמשים כשהם שוהים באתר. זהו המיקרו קופי.

מיקרו קופי הוא מינוח שכולל בתוכו את כל האלמנטים הקטנים של הטקסט שנועדו כדי לעזור למשתמשים או להניע אותם לקראת פעולה. המושג כולל בתוכו הודעות שגיאה, טקסט בטפסי צור קשר, טיפים בחנויות מקוונות ועוד. במבט ראשון, המילים הקטנות האלו, המפוזרות ברחבי האתר, נראות חסרות חשיבות בהשוואה לעיצוב של האתר או האפליקציה כולה. אולם למרבה ההפתעה, למילים הקטנות האלו יש השפעה עצומה על אחוזי ההמרה. כשהמיקרו קופי לא מדויק, המשתמשים עלולים לחוש תסכול ובלבול. רק בגלל שהמיקרו קופי הוא קטן, אין זה אומר שקל לנסח ולמקם אותו. כמו כן, יש להפריד את נושא המיקרו קופי מהעיצוב ואם העיצוב לא נכון או שיש בו באגים, יש לתקן אותו בלי קשר.

יש כמה היבטים שמשחקים תפקיד חשוב בעיצוב ותכנון של מיקרו קופי טוב. הנה כמה טיפים שיסייעו לטקסט הקטן להשתלם לכם ובגדול.

שנו את המיקרו קופי כשהוא לא עובד

בדיקות שמישות יעניקו לכם מידע אודות מה במיקרו קופי ברור ומה מבלבל את המשתמשים. אלמנטים קטנים יכולים לעשות הבדל עצום. לכן, נתחו את הנתונים כשמשהו לא עובד. לדוגמה, אתר ממשלתי מציע שירות מקוון המאפשר לתושבים לרשום את שם הילד או הילדה שנולדו, במרשם האוכלוסין. האתר רצה לשנות את הנוסח הבא לניסוח מודרני ומזמין יותר, שישפר את חווית השירות.

בקשתך לרישום - טקסט מאתר ממשלתי

בסופו של דבר נבחר הנוסח הנ"ל. הודעה שבאמת כיף לקבל בסמוך לעדכון המרגש:

דואל מאתר ממשלתי על עדכון שם ילד או ילדה
(מקור: Lior Shneor, מתוך קבוצת הפייסבוק מיקרו קופי: כותבים UX

כשמדובר במיקרו קופי שמטרתו לייצר המרות, אבל לא רק, חשוב לעודד את המשתמשים לתת פידבקים שיסייעו לכם בשיפור שלו. בנוסף, מומלץ להשתמש ב-A/B Testing על-מנת להבין איזה פורמט עובד יותר טוב.

תנו מענה והקלה לדאגות של הגולשים / המשתמשים

מיקרו קופי יכול לסייע בפיצוח ונטרול ספקות של המשתמשים אודות הרשמה, רכישה או כניסה לרשימת תפוצה. יש לצפות מראש את השאלות של המשתמשים וכאמור כדי לעשות זאת מומלץ לברר מולם ישירות מה עוצר אותם מלפעול. חשש אחד ידוע ומוכר בקרב משתמשים, הוא מפני דואר זבל וספאם. מיקרו קופי מוצלח יכול לנטרל מראש את הדאגה הזו במשפט אחד מדויק, כמו בדוגמה הבאה, של חברת Affiliateor המנסה לגייס גולשים לשורותיה או לשורות שירותיה:

צילום מסך מתוך אתר affiliateor
צילום מסך מתוך אתר affiliateor

או המסר המרגיע והמשמח מטוויטר:

מסר מרגיע מטוויטר

הפכו הודעות שגיאה ליעילות

כשמשהו משתבש, רצוי להבין איך לתקן אותו. אך אם לא תהיו ברורים, המשתמשים שלכם לא יבינו מה עליהם לעשות. במקום לכתוב "הטופס מכיל שגיאות", אפשר לכתוב "נראה כי הזנת כרטיס אשראי שגוי". נהלו שיחה עם המשתמשים דרך המיקרו קופי והנגישו להם מונחים טכניים שלא כולם בקיאים בהם.

דוגמה טובה לכך היא למשל הודעת השגיאה שמתקבלת באתר של גיקטיים ברגע שמגיעים לעמוד שאינו קיים (עמוד 404 לטכניים שביניכם).

עמוד 404 של גיקטיים

במקרה הזה המערכת מפנה את הגולש לעמודים נוספים שיתכן וישאירו אותו באתר.

המסר צריך להיות קצר ויעיל

כשאתם מנסחים מיקרו קופי, חשבו על אילו פעולות תרצו שהמשתמשים יבצעו ועל התוצאות הרצויות. הניסוח צריך להיות ברור וחד משמעי, משום שאף אחד לא אוהב לקרוא הוראות ארוכות לביצוע פעולה קצרה ופשוטה.

דוגמה למסר פשוט ויעיל כזה אפשר למצוא בתיבת הבקשה להרשמה לניוזלטר של לוריאל פריז

אז מה המייל שלך - באתר של לוריאל.

עיתוי הוא הכול

כאמור, אתם יכולים להזכיר למשתמשים את התועלות שיש בביצוע הפעולה ואתם יכולים גם להרגיש חופשי לגבות את זה במספרים ונתונים מדויקים אבל שימו לב למינון ולעיתוי. כמות גדולה מדי של נתונים תציף את המשתמשים במידע לא נחוץ לכן הציגו אותם במידה ורק בשלב שהם נהיים רלוונטיים.

סדרת מסרים היא דוגמה מעולה בהקשר הזה. לכאורה, אפשר לשפוך המון מידע למי שנרשם לרשימת תפוצה. למעשה אפשר לשלוח לו מייל אחד עם המון המון מידע (באורך הגלות) אבל מה שיקרה הוא שאחוזים ממש בודדים של נרשמים יקראו את המייל הזה. לכן, מטפטפים את המסרים האלה לאורך זמן וכך קורים כמה דברים. ראשית, אנחנו שומרים על מינון נורמלי. שנית, אנחנו שומרים על הנרשמים מלאי קשב (ובמקרים חריגים אנחנו מצליחים לגרום להם אפילו לצפות למייל הבא) אבל בעיקר, אנחנו שולטים על איזו פיסת מידע תגיע לגולש בשלב כזה או אחר של החשיפה למותג שלנו.

רוצים לראות איך זה עובד לייב? הרשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו בכל כמה ימים מסר אחר וכך תוכלו לחוש בדיוק על מה אנחנו מדברים פה.