דף הבית » כתיבת תוכן » עשר המכות של כותבי התוכן

עשר המכות של כותבי התוכן

אחרי שקיבלנו בניוזלטר של Key-Word את האינפוגרפיקה של אורי שקד על “כנגד ארבעה לקוחות דיברה התורה” (שאפו, אורי, אהבנו!), נחה עלינו הרוח והחלטנו ש”למה רק ארבעה לקוחות? בואו נלך על עשר המכות”. אז ערכנו ישיבת צוות (ברור שעם בורקסים ובירה, כי חייבים לסיים את כל החמץ לפני הפסח 🙂 ), כל אחד מאיתנו נזכר באהבה בלקוחות שעבורם הוא כתב ויחד, גיבשנו את רשימת הלקוחות שכל נותן שרות מכיר, גם אם הוא איננו עוסק דווקא בכתיבת תוכן לאתרים.

מצריים
  1. דם – כולנו מכירים את הלקוחות שיושבים על הווריד, לא? הוא לא תמיד יודע מה הוא רוצה ומוקד ההזמנות מקבל ממנו עשרה טלפונים בשעה, כולל בשעות שאף אחד לא ידע שהן קיימות. בכל אחד מהטלפונים הוא יתחבט ויתלבט איתכם יחד בנושאי גיבוש החזון של העסק, אסטרטגיה, שיווק, מכירות ומה לא?
  2. צפרדע – הלקוח שקופץ מתחום לתחום. הוא רוצה שתכתבו לו, אבל כדאי שתעשו את זה מהר ככל האפשר, כי בשבוע שאתם מכירים, הוא התחיל בשיווק צעצועים, הפך למשתלה לצמחי נוי וכרגע הוא מוכר מזון וציוד לבעלי חיים. אם לא תכתבו לו כבר עכשיו, אתם עשויים לסיים את הכתיבה עם מאמר שנושאו “כיצד משווקים לכלבים צעצועים עשויים מצמחים” :).
  3. כינים – הלקוח ש”מתפשט” במהירות. הוא רוצה גם וגם וגם – גם שתכתבו לו נאום, גם שתכתבו לו ניוזלטר, גם שתתרגמו לו מסמכים, גם שתנהלו לו עמוד פייסבוק וגם שתקימו לו בלוג. בפועל, מכל התכניות שבאוויר קורה מעט מאד, מכיוון שהתקציב שיש לו הוא זעום למדי, אבל היי, מי אמר שאי אפשר לחלום?
  4. ערוב – בתורה, המכה הזו עוסקת בחיות רעות. במציאות, הלקוח הפרפקציוניסט הזה מקסים למדי. למעשה, עד כדי כך מקסים, שהרושם המטעה שלו גורם לכם לעבוד עבורו שעות נוספות. קל מאד לזהות אותו: הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה. לכאורה, מעולה, לא? אבל בפועל, כל טקסט שתכתבו שלא יהיה בול בדיוק כמו מה שהוא עצמו היה כותב, יידחה על ידו. קשר עם לקוח כזה נידון מראש לכישלון כי למרות שיש לנו ה-מ-ו-ן תכונות טובות, קריאת מחשבות איננה נמנית עליהן… :). אגב, אחד המבחנים שלנו בגיוס מנהלי לקוחות טובים הוא בתרגילי זיהוי של לקוח שכזה.
  5. דבר – הלקוח שיודע יותר טוב מכם, הכל. הלקוח הזה הוא תעלומה גדולה, כי לא ברור לאף אחד מאתנו בשביל מה הוא פונה אל אנשי מקצוע, אם הוא מתכוון להגיד להם מה לעשות ואיך לעשות את זה. הוא גם לא מסתיר את זה שהוא חושב שהוא יודע יותר מכם, ולכן, משפטים כמו “הייתי עושה את זה בעצמי, אבל אין לי זמן” יכולים להבטיח לכם כי לא רק דרככם המשותפת תהיה רוויה בעקיצות ובחיכוכים. גם את התשלום תצטרכו להוציא ממנו בפלאייר של וטרינרים :).
  6. שחין – הלקוח שאי אפשר להתחמק ממנו. הוא יגרום לכם לרצות להחליף את זהותכם, לרדת מהארץ ולהקים התנחלות מתחת לסלע באלבניה, כי זה, אולי, המקום היחיד בו הוא לא יצליח למצוא אתכם. הוא מתקשר למשרד, משגע את נציגי השירות, הוא שולח מייל, הוא שולח SMS, הוא שולח וואטסאפ עם תמונות וחוזר חלילה… אם לא תענו לו בקרוב, אתם עלולים למצוא אותו נוקש בחלונכם, גם אם המשרד ממוקם בקומה ה-15. (אגב, הוא לא רצה שום דבר דחוף, רק להתייעץ אתכם בנוגע לתכנית הפרסום של 2029 :))
  7. ברד – הלקוח שמפיל עליכם תיק אחרי תיק בקצב. מסתבר שהוא יודע כבר חצי שנה שהוא רוצה לשלוח ניוזלטר שיווקי לפסח, אבל איכשהו, לא היה לו זמן לחשוב על זה עד לרגע זה. אז הוא שולח לכם מייל, ועוד מייל, ועוד מייל, ועוד מייל, ועוד מייל… התיבה מלאה במיילים ממנו, חלקם גם כוללים הנחיות סותרות (“תכתבו שתי שורות אחרונות שיווקיות”, “אבל שלא יהיה שיווקי ואל תזכירו בכלל את השם של העסק”) ואתם יושבים מול הערימה הזו ולא יודעים מהיכן להתחיל, ואז, מכת המחץ ניחתת במייל האחרון “ואני צריך את זה עד מחר בשבע בבוקר, אוקיי????”
  8. ארבה – הלקוח שמכיר לכם את כל העובדים שלו. שזה, לכאורה, לא דבר רע, אבל כאשר אתם מבצעים אפיון, וכל פריט מידע מצריך מכם עשרה טלפונים לעשרה אנשים שונים, אתם מתחילים לחשב את הזמן והמשאבים המושקעים בפרויקט, ומגלים שאתם בהפסד, וגדול…
  9. חושך – הלקוח הקלולס. הוא לא כ”כ סגור על מה הוא רוצה להגיד, לא מסוגל להגיד לכם איך קוראים לשיטה המיוחדת שפיתח לשליפת קוצים מפרוות ברווזים, לא יודע מי קהל היעד שלו, הוא לא יודע באיזה מדיות הוא רוצה לפרסם… מה, אתם אנשי המקצוע, לא? אז אתם עוברים איתו שיחת אפיון אחת, לאחריה עוד אחת, ועוד אחת… בשלב מסוים אתם תוהים אם איבדתם את היכולת להבין על מה מדברים אתכם אבל לא, מתברר שאתם לא הבעיה כאן…
  10. מכת בכורות – הקרם דה לה קרם של הלקוחות. הלקוח המועדף על כולם, הלקוח שבשבילו שווה לעבור את הכל: הוא קוהרנטי, יודע מה הוא רוצה ויודע להסביר לכם את מבוקשו, הוא ערך מחקר שוק ויודע להגיד לכם למי אתם פונים בכתיבה, מהן מילות המפתח הנדרשות ותמיד תענוג לעבוד איתו. למזלנו, רוב הלקוחות שלנו בכתבנית הם בכורות. מאחלים גם לכם!

חג פסח שמח!

פורסם ב: כתיבת בלוגים, כתיבת נאומים, כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים

תגיות: | | |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן