אומרים שתמונה שווה אלף מילים. מצד שני, ישנם דברים שתמונה פשוט לא יכולה להעביר. על מנת להתגבר על האתגר הזה ולהצליח להעביר תוכן מורכב וארוך המעמיס על העיניים והתודעה, נדרשת יצירתיות רבה שתהפוך נתונים חזרתיים ואפורים לחוויה וויזואלית מזמינה אשר תמחיש את התוכן באופן קל יותר לעיכול. כאן בדיוק נכנסת לתמונה אומנות האינפוגרפיקה, שהופכת לנפוצה יותר ויותר מיום ליום במצגות, בתכנים פרסומיים ולאחרונה ביתר שאת, באתרי האינטרנט השונים.
מהי אינפוגרפיקה
במובן הפשוט ביותר, אינפוגרפיקה הוא פרזנטציה וויזואלית של נתונים כמותניים באופן קריא ומזמין. על מנת ליצור אינפוגרפיקה איכותית, נדרשת מיומנות בכמה מישורים.
- היכרות מעמיקה עם קריאת נתונים כמותניים והבנתם משמעותם.
- עיצוב גרפי, תקשורת חזותית ועין אסתטית מפותחת.
- היכולת להמיר את התוכן הכמותני הזה אל ביטוי וויזואלי שמצד אחד ימשוך את תשומת הלב ומצד שני יצליח להמחיש במדויק את המידע המוכל בנתונים אלו.
במידה והצלחנו לעמוד בכל המשימות הללו בהצלחה, יהיה בידינו כלי שיאפשר לנו להעביר המון מידע בשטח קטן ובזמן קצר מאוד ובעיקר – להטמיע את המידע הזה בתודעת נמען התוכן שלנו בצורה אופטימלית וארוכת טווח.
כיצד ניתן להמחיש את המידע באמצעים יעילים?
ישנן דרכים רבות, יצירתיות ומתוחכמות לתת ביטוי וויזואלי מזמין לנתונים יבשים ולהפיח חיים בטבלאות מספרים קרות. אופן ההצגה תלוי באופי הנתונים, הנושא בו עוסקים הנתונים ובאופי התוכן וקהל היעד שלו. הנה למשל אתר בו אפשר למצוא סטטיסטיקות עולמיות שמתעדכנות בזמן אמת ויש כמובן עוד הרבה מקורות מידע סטטיסטיים ומספריים שכאלה ברשת.
כותרת ראשית ברורה ומושכת
בכותרת המציגה את הנתונים, בראש האינפוגרפיקה שלנו, חשוב שנציין בדיוק מה אנו רואים וכיצד מומחשים המספרים ומה הם מייצגים. למשל “שיעורי ההצבעה במגזר הערבי (באחוזים)”, או “שיעורי החשיפה הממוצעים של אתר האינטרנט שלך (ביום, בעשרות אלפים)”.
התאמת ההמחשה לנושא
כך למשל, כאשר יש לנו מאפיינים רבים ששיעורם נמדד, נעדיף להשתמש בעוגת אחוזים. כך למשל, אם ברצוננו להציג נתוני מחקר שבחן מה הוא אפיק הרכישה המועדף על צרכנים בישראל והאפשרויות היו: הגעה לחנות, רכישה טלפונית, סחר אלקטרוני או הזמנה מקטלוג, ניצור עוגת אחוזים המציינת את היחס בין האפשרויות השונות. היחס מאפשר לנו, גם אם לא קראנו את המספרים בעיון, לתפוס באופן וויזואלי את ההפרשים בשיעורי השימוש. אך המשימה שלנו אינה מסתיימת כאן, כדי למשוך את העין, חשוב שנעשה שימוש בצבעים נעימים ושניצור המחשה וויזואלית גם לתוכן הטקסטואלי. כך למשל נוכל ליצור אייקונים קטנים וחמודים לצד כל אחת מהקטגוריות – עגלת קניות או חלון ראווה קטן ליד “הגעה לחנות”, טלפון סלולרי ליד “רכישה טלפונית” וכן הלאה.
הנתונים שלך מבוססי אזור גיאוגרפי? בניית מפה תלת ממדית שאזוריה מוגבהים לפי השיעורים הגבוהים יותר או פחות ידברו חזק יותר מכל טבלת נתונים. נוכל להציג כך שיעורי הצבעה באזורי מגורים, את שיעורי השימוש בתחבורה ציבורית (ולהציג בכל אזור פירוט קצר המיוצג במספרים ובגרף צבעוני שלצידו המחשות באייקונים שונים – אופניים, אוטובוס, רכבת וכו’) או את הרגלי התזונה.
הנתונים אינם חייבים להיות באחוזים או אפילו מיוצגים במספרים. נוכל למשל לתאר את היתרונות של תוסף התזונה B-קומפלקס למערכות הגוף השונות על ידי הצגת גוף האדם וציון היתרונות השונים למערכות הגוף השונות בכיתוב קצר, מושך ומעוצב בטעם טוב.
כיתוב בצד
על מנת לתת סימוכין מבוססים לנתונים, ולא סתם לזרוק מספרים על הקוראים שלנו, נוכל לצרף בצד פסקה קצרה המסבירה את הנתונים ומכניסה להם ערך מוסף. כך אנו בעצם אומרים לקוראים – עכשיו שהשגנו את תשומת ליבכם, בואו נעמיק. לצד הנתונים נספק כמובן סימוכין מהם שאבנו את הנתונים הכמותיים.
יתרונות שיהיה טיפשי להתעלם מהם
אינפוגרפיקה מביאה עמה גם יתרונות משמעותיים לקידום התוכן שלך.
הנעה לפעולה ושיתוף
מחקרים מראים כי הצגת נתונים, בעיקר בנושאים הנמצאים במרכז השיח הציבורי, באמצעות אלמנטים חזותיים, עשוי להעלות ב-300% את מספר השיתופים של התוכן.
חלק בלתי נפרד ממיתוג האתר
אינפוגרפיקה היא הזדמנות נהדרת להשתמש בצבעי המותג שלך.
ויראליות
לאינפוגרפיקה יש מעל 90% יותר צפיות מאשר נתונים המוצגים בטקסט.
רספונסיביות
קל מאוד להתאים אינפוגרפיקות בצורה נעימה יותר לעין בכלל המכשירים הדיגיטליים.
יותר כניסות
הגולש הממוצע קורא כמחצית מהתוכן הטקסטואלי באתר שלך לפני שהוא נוטש, אינפוגרפיקה, לעומת זאת, מעלה את זמן ההישארות באתר במאות אחוזים, מה שמביא עמו שיעור יחס המרה שפשוט אין לו כל מתחרים.
פורסם ב: כתיבת בלוגים, כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים, קידום אתרים
תגיות: אינפוגרפיקה | אינפוגרפיקות | כתיבת תוכן לאינפוגרפיקות