אם תשאלו כל סופר מתחיל או ותיק הוא יגיד לכם, שלכתוב סיפור זו לא הבעיה. לעומת זאת, לכתוב סיפור שאנשים באמת ישתוקקו לקרוא ולא יניחו אותו מידם עד שיסיימו – זה כבר אתגר אמיתי.

אכן, לא קל לכתוב סיפור עלילתי סוחף ומרגש, שגורם לחיבור משמעותי עם הדמויות והזדהות כל כך עמוקה עד שקשה להבדיל בין עלילת הסיפור לחיים ה "אמיתיים". אולם סופר שמצליח בכך, הוא בדרך כלל סופר מצליח. אנשים צמאים לסיפורים ולעלילות ולכן מי שיודע להעביר את הסיפור שלו בצורה טובה, שובה את לב הקהל.

את ההנחה הזו אפשר גם להשליך לתוך עולם הסטוריטלינג העסקי, שהוא אומנות בפני עצמה. סטוריטלינג עושה שימוש בסיטואציות יום יומיות אך מעביר אותן בשפה כל כך סיפורית וציורית, שקהל המאזינים ממש יכול לדמיין את עצמו בתוך הסיפור וכתוצאה מכך מקשיב היטב למסרים המועברים בו ומטמיע אותם. הדגש בסטוריטלינג הוא פניה אל מעבר לשכלתנות והתפיסה הרציונלית המארגת אוטומטית את התוכן לתוך מסגרות ידע מוקדמות וידועות. הפניה היא אל הרגש, אל מה שמניע את האדם מבחינה נפשית ואל הנקודות הכי רגישות שלו – כאלו שלחיצה עליהן יגרמו לו לשים לב למוצר או לשירות שמונח לפניו.

סטוריטלינג - מיקרופון

תגיד לי, מה הסיפור שלך?

הבסיס של הסטוריטלינג היה קיים תמיד. אחרי הכל, משחר ההיסטוריה אנשים השתמשו בסיפורים על-מנת לתקשר ואפילו ציורי קיר מתקופת המערות מעידים כי בני האדם השתמשו במסרים ציוריים על-מנת לספר לבאים למנהרה על קורותיהם, תרבותם וחייהם.

בשנים האחרונות תפס הסטוריטלינג כיוון חדיש, משוכלל יותר, שנובע מהצפת התוכן שכל אחד מאיתנו חווה על בסיס קבוע. אם בעבר הגירויים היו דלים ופשוטים, הרי שהיום אנו מוקפים בתוכן מתוחכם מכל כיוון ובכל צורה שרק יכולה להיות: אופליין, אונליין, דיגיטלי, מודפס, ארוך, קצר ועוד כיד הדמיון. רק טבעי היה שהשיווק הדיגיטלי יעלה מדרגה והיום הטרנד הוא – סטוריטלינג.

הסטוריטלינג שואף לעשות מהפיכה בצורת העברת התוכן והידע ומאז שהתחיל לפרוש כנפיים ולהוות דרך אפקטיבית לכך, הפופולאריות שלו רק הולכת וגואה. ניתן לראות יותר ויותר אנשי ציבור, פוליטיקאים, לוביסטים, בעלי עסקים קטנים ואף אנשים מן השורה, עושים שימוש בסטוריטלינג על מנת להעביר את המסרים שלהם. כמו שציינו בהתחלה, ליצור סיפור שימשוך את הקהל זה עניין מאתגר, אך כשמצליחים בו, המסר מוטמע עמוק פי כמה.

לפרט הזו יש משמעות עצומה כאשר מחברים אותו עם העובדה כי רוב התוכן המוצג לנו נעלם מהתודעה. למעשה, הוא הופך את הסטוריטלינג לכמעט הכרחי, בהעברה של מסר מכל סוג. ברגע שמשתמשים בסטוריטלינג ככלי, כל תוכן יעבור טוב יותר ולכן, מי שעושה בו שימוש איכותי, יזכה להטמעה גדולה יותר של המסרים אותם הוא מעביר. הסוגיה הזו חשובה לאין שיעור בעולם בו המלחמה על דעת הקהל ועל לבם של הצרכנים היא בלתי פוסקת והתוכן שאנחנו מייצרים חייב להתבלט מעל זה של המתחרים, או שייאבד לנצח בבליל המידע ששוטף אותנו ולפיכך גם מהתודעה.

איך עושים את זה?

ראשית, חישבו על השנים האחרונות בעסק שלכם ונסו למצוא כמה סיפורים מעניינים שקרו ללקוחות שלכם, לכם או באופן כללי למישהו שהיה בקשר עם החברה או מוצריה. כדאי מאוד שיהיה למקרה שתבחרו סוף נפלא והתחלה ממש גרועה.

לדוגמה (דוגמה אמיתית): לפני כשנתיים פנה אלינו לקוח (חברה גדולה – כולכם מכירים אותה ומשתמשים במוצריה על בסיס יומי). לאחר שבועיים של הכנות ומשא ומתן מהקשוחים שידענו נסגרה העסקה וכמה מנהלות לקוח אצלנו סוף סוף נשמו לרווחה ויצאו הביתה עם חיוך ענק. חודש לאחר מכן הסתיימה העבודה הענקית הזו והלקוח קיבל אליו לאחר בדיקה מדגמית חבילת קבצים שהיוו את כל התוכן הקידומי שלו לחצי השנה הקרובה. לא הספקנו לצאת הביתה באותו יום וטלפון זועף וזועם הגיע למשרד. הלקוח טען שהתוכן שהוא קיבל גרוע, ושהוא לא יכול אפילו להעלות אותו לבלוג של הבת שלו (כלשונו). כל העניין היה ממש מוזר בעיקר מכיוון שהכותבת שהוא קיבל היא אחת הכותבות היותר מוערכות שלנו. התחלנו בבדיקות ולקראת 11 בלילה הסתבר שהתוכן שנשלח אליו היה תקין לחלוטין אבל גרסת הוורד הישנה שלו פתחה את הקבצים בצורה גרועה, לא קריאה, בלי פיסוק ובלי רווחים. 90% מהבעיה נפתרה ברגע הזה. נותר עוד למצוא פיתרון טכני אבל זה כבר היה בהחלט בקטנה.

זה למעשה סטוריטלינג קצר על חוסר אונים, על שירות לקוחות נהדר, על לקוח שבסופו של דבר הפך למרוצה (ועובד איתנו עד היום אבל עם גרסת וורד עדכנית 🙂 )  ועל כמה אנשים שלא חזרו הביתה בזמן למשפחות באותו ערב.

קחו כמה מקרים כאלה וכתבו אותם כפוסטים בפייסבוק שלכם, בבלוג של החברה או בניוזלטר שיוצא ללקוחות שלכם מעת לעת. השתדלו להיות טבעיים – בסופו של דבר מדובר בסיפור. עם מסר ברור אמנם, אבל עדיין – סיפור.

סוף טוב לחברה שלכם

לאור כל האמור לעיל וההבנה לגבי כוחו של הסיפור בהטמעת תוכן, נשאלת השאלה – האם כל אחד יכול להיות "מספר סיפורים"? אחרי הכול, לא כל אחד יכול להיות סופר. אנשים רבים חולמים על פרסום ספר אבל בשורה התחתונה, רק למעטים יש את הסבלנות, היצירתיות וההשראה הדרושים על-מנת לכתוב ספר מרתק באמת.

כשזה נוגע לסטוריטלינג, הסיפור מעט אחר. הסברה היא כי כל אחד יכול ללמוד את האומנות הזו, עם אימון והכוונה נכונים. למעשה, ברגע שיודעים את עקרונות הסטוריטלינג, מתחילים לזהות אותם בתכנים המועברים אלינו באמצעים שונים, כמו נאומים של אישי ציבור, פרסומות וכדומה. זאת משום שהם הבינו מזמן את האפקטיביות של העניין ואת הטכניקות להפעיל אותו. אם נדמה לכם למשל שהמסר שלכם "כבד" מדי בשביל סטוריטלינג או שהתוכן "ארוך" מדי, חשבו שנית. סטוריטלינג איכותי מזקק מסרים ורעיונות מורכבים מאוד לכדי סיפור קצר, מובנה וברור והופך אותו לנגיש ומובן.

עוד יתרון שיש לסטוריטלינג הוא מקור ההשראה הבלתי נדלה שלו – החיים עצמם. כמו בדוגמה לעיל, היופי בסיפור איכותי הוא שהוא אינו חייב להיות בדיוני. נהפוך הוא – מומלץ ורצוי שהוא יהיה קשור לאירועים אמיתיים שהתחוללו בחייו של המספר ושילובם בסיפור יעניק לו ערך מוסף של אותנטיות ואמינות. השימוש באירועים אמיתיים מחבר את קהל המאזינים או הקוראים עמוק יותר אל תוך המסר. הם יכולים להזדהות עם המתחולל בסיפור וכך הפניה לרגש שלהם משמעותית והם מטמיעים את המסר המועבר.

כיצד והיכן ניתן ללמוד סטוריטלינג?

על-מנת לרכוש את המיומנות הכה חשובה הזו, יש צורך בלמידה של העקרונות וכמובן, הרבה אימון. הפופולאריות של הסטוריטלינג הביאה לכך שהוא יחסית זמין ללמידה, אם באמצעות ספרים בנושא, אם באמצעות קורסים, כתבות, מאמרים וכדומה. קל ללמוד את הנושא וכל אחד יכול בסופו של דבר להבין את הקונספט אך חשוב גם ליישם אותו. לכן, ההמלצה היא להתחיל כבר מעכשיו להתנסות בעקרונות השיטה וללטש את הדרך בה אתם מספרים סיפורים. לאט לאט תבינו גם אינטואיטיבית מה מדבר אל הקהל שלכם ומהו הסיפור הכי מוצלח בדרך ללבם.

אם אין לכם זמן ואתם מחפשים פתרון מיידי, כמו תמיד, אנחנו פה כדי לעזור 🙂

לקריאה נוספת