בתחום של כתיבת תוכן, כתיבת תוכן תיירותי נחשבת לכיף אמיתי – טיילתם, ביקרתם, נהניתם ועכשיו, אתם גם הולכים לכתוב על זה, כדי להרוויח קצת חשיפה (או, במקרים של כותבים מקצוענים אמיתיים – להרוויח על זה כסף). העניין הוא, שזה רק לכאורה, כי קל מאד ליפול כאן למלכודת של בית הספר היסודי ("יומני היקר, כך ביליתי את החופש הגדול" 🙂 ), ומהר מאד לגלות, שאמנם ביליתם ונהניתם, אבל כשאתם מגיעים לכדי העלאת החוויה עצמה על הכתב, משהו מתפספס… משהו לא עובר טוב, או, לפחות לא עובר מספיק טוב כדי שהתוכן התיירותי שאותו אתם כותבים אכן יצליח להעביר חוויה ולא יישאר טקסט חלול ויבשושי.

5 דוגמאות של כתיבת תוכן תיירותי

מהי מטרת העל בכתיבת תוכן תיירותי?

מטרת כתיבת תוכן לאתרים, באופן כללי, היא ליצור הנעה לפעולה, ובמקרה של כתיבת תוכן תיירותי, המטרה מתמקדת בלגרום לקורא לחשק לעזוב את מסך המחשב או הטלפון הנייד שדרכו הוא קורא את הכתבה ולבקר ביעד שעליו כתבתם. כתיבה טובה, מובילה את הקורא בדרך אל היעד וגורמת לו לטעום, להריח, לראות, להרגיש – טעמים וניחוחות, צלילים ומראות קורמים עור וגידים, קמים לתחייה בטקסט וקוראים לו להגיע אליהם.

וכאן, כמו תמיד, מתחילים הדברים להיות מורכבים מעט יותר, כי כל קורא מופעל מטריגרים חושיים אחרים, בדיוק כמו שכל כותב חווה ותופש אחרת את המציאות. כתוצאה מכך, באופן טבעי, הכתיבה לקהל יעד שמעדיף נתונים יבשים (למשל, אנשים שהם רואי חשבון, אדריכלים או עורכי דין במקצועם) תהיה שונה מזו הפונה לבעלי הדמיון הניצת בקלות (אמנים או כאלה העוסקים בתחומים יצירתיים אחרים).

אבל אנחנו מקדימים מעט את המאוחר…

הנקודה היא שיש הרבה יותר מדרך אחת לכתוב כל טקסט, ולפעמים, העונג האמיתי מצוי בחיפוש של אותה דרך נכונה, תוך כדי זה שאתם עוברים בדרכים שהן פחות "נכונות", אבל כיפיות לא פחות!

כתיבת תוכן תיירותי מזווית אישית

לכל אחד מאיתנו יש "מטען", חוויות אישיות שמלוות אותו בכל אשר ילך. החוויות האלה יכולות להיות חלק מילדותו, מהשירות הצבאי שלו וכד'. אזכור החוויות האלה במהלך הכתיבה (למשל, כאשר ביקרתי בוותיקן, עלה בי הזיכרון של ילדותי בשכונת העלייה בחיפה, שם, ביום שישי אחר הצהריים, היו מביאות כל הנשים את דוודי הכביסה הגדולים שלהן וכובסות יחדיו כשהן מזמרות". כמובן שתצטרכו לבחור זיכרונות קצת פחות נישתיים מזה שהבאנו כדוגמה, אבל אנחנו מניחים שהעיקרון הובן.

ציור קיר בותיקן
ציור קיר בותיקן

כתיבת תוכן תיירותי בדרך סיפורית

אפשר לשלב את היעד בסיפור קיים, או, לחילופין, לטוות מסביבו סיפור חדש, מעניין לא פחות… נכון, זה מצריך מכם דמיון פורה ויכולת זרימה טובה לא פחות, אבל כשתתחילו, אתם עשויים לגלות שאתם נהנים ומתרגשים מעצם הכתיבה, לא פחות ממה שאתם נהנים מהחשיפה שהתוכן עשוי להביא לכם. למשל, נסו למקם מפגש בין כיפה אדומה והזאב (הזכורים לטוב מהסיפור הידוע) באחד מהרחובות היותר מרכזיים ואיניים של תל אביב. לנו, כבר יש לפחות שלושה תרחישים שונים על הדרכים בהן עשויה להסתיים פגישה כזו, ולכם? 🙂

כתיבת תוכן תיירותי תוך התמקדות בנתונים

הזכרנו את הגישה הזו קודם. לדעתנו, היא מעט יבשה, אבל כשעושים אותה נכון ולאורך זמן, אפשר ליצור דאטה בייס טוב של אתרים שיכול למתג אתכם כברי סמכא בתחום. נתונים יבשים מצויים ברשת בשפע, אבל אנחנו חייבים להדגיש משהו – אם לא ביקרתם פיזית במקום, בחרו במקורות האמינים יותר, על מנת שלא תמקמו מלון מסוים בהרי ירושלים ומחלון החדר "תשקיפו" לנוף של חוף הים. עצוב, אבל כן, סיפור אמיתי :).

כתיבת תוכן תיירותי מההיבט ההיסטורי של המקום

למרבית המקומות בעולם ישנה היסטוריה, והיא גם עשירה למדי. ניתן לשזור עובדות היסטוריות בתיאורים שלכם, וגם כאן, תצטרכו לדייק בעובדות, על מנת שלא להפוך את עצמכם לבדיחת רשת. השתדלו גם לציין עובדות היסטוריות ידועות פחות, כדי להעניק לתוכן שלכם ערך מוסף אמיתי. הנה דוגמה, למשל, הידעתם כי המלחמה הקצרה ביותר בעולם היא המלחמה האנגלו-זנזיברית, שהתרחשה ב-1896 וארכה 38 דקות בלבד? זה משהו שתוכלו לציין, כבדרך אגב, כשאתם כותבים על חופי זנזיבר הזהובים! קשור לחופשה? לא כל כך. פריט מידע מעניין ומרתק – לגמרי כן!

חוף טיפוסי בזנזיבר
חוף טיפוסי בזנזיבר

כתיבת תוכן תיירותי מההיבט ההומוריסטי של המקום

אנחנו אוהבים הומור, ולא רק אנחנו. כמעט כל מקום יכול לקבל אספקט משעשע, על ידי כתיבה הומוריסטית חדה ומושחזת. כמובן, שאנחנו לא ממליצים לנסות את הקטע הזה בתכנים על בתי קברות, ימי זיכרון וכד', אולם אנדרטאות מפורסמות בהחלט יכולות להיות מתוארות בנימה הומוריסטית ששוברת את הרצינות שלהן.

דיברנו על חמש דרכים שונות לגמרי לכתוב את אותו תוכן אבל למעשה יש הרבה יותר מאחר וכל כותב בסופו של דבר מוצא את ה"קול" שלו ויוצק לתוך התוכן את האישיות שלו.

עדיין מסתבכים?

קפצו לקרוא את המאמר שכאן ואם עדיין תרגישו שאתם זקוקים לעזרה, צרו קשר ואנחנו נטייל בין המילים במקומכם.