מאז 2009 בערך, כמעט בכל תחזית שנתית לטרנדים הלוהטים של השנה הבאה מופיעים ה-Breadcrumbs. אותם "פירורי לחם", כעין סרגל ניווט משני הקיים באתר והמציג את מיקום הגולש בכל רגע נתון ביחס לעמוד הבית.

פירורי לחם באתר אמריקן לייזר
פירורי לחם באתר אמריקן לייזר

מאחר ומאז תחילת ההגמוניה של גוגל בתחום הקידום (אבל בעיקר השנים האחרונות) היא הצהירה השכם והערב כי חלק מה"ניקוד" המדרג לו זוכים האתרים מתבסס על קלות הניווט באתר, מובן מאליו כי פירורי הלחם הללו מהווים חלק בלתי נפרד מבנייתו ומעיצובו של אתר פונקציונאלי ויעיל. גוגל, שבאופן צפוי, מחפשת אתרים ידידותיים לזחלני האינדוקס שלה (המנסים לדמות את גלישתו של גולש אנושי באתר), ממצבת אתרים כאלה בדירוג גבוה יותר מאחרים, ובכך, בעצם, אם אנחנו רוצים בכך או לא, היא מכתיבה לנו את השימוש בפירורי הלחם.

לכאורה, הכל מעולה מבחינת גוגל ומבחינת הגולש, אבל עבור כל מי שמעורב בבניית אתר, תכניו וקידומו, זה מעורר מספר אתגרים משמעותיים. אחד מהם הוא כתיבת הכותרות.

איך כותבים כותרות לפירורי לחם?

ראשית, נקדים ונאמר כי פירורי לחם בעיקר מתבססים על מבנה האתר, אבל מאחר ויש להם גם אספקט חבוי יותר של כתיבת תוכן (שהרי את הכותרת כותבים), החלטנו להתייחס אליהם מהאספקט הזה דווקא. נשתדל להתמקד דווקא פה. אם נזלוג, פה ושם, גם לנושא בניית האתר וההיררכיה שלו, זה יהיה אך ורק בגלל שיש לנו המון מידע שחשוב לדעת בהקשר הזה.

ובכן, לענייננו…

הטיפ הראשון שלנו נוגע דווקא לפירורי הלחם באתרים שנצפים מהטלפונים הסלולאריים:

אל תשתמשו בפירורי לחם קצרים מדי או צפופים מדי

אתרים מסוימים מנסים להקטין את שטח המסך אותו תופסים פירורי הלחם על ידי הפיכת כל אחד מהקישורים המופיעים בנתיב לקצר יותר או לצופף אותם יחד. למרבה הצער, הפתרון זה לא עובד טוב במסכי מגע. לכן, כשאנחנו יודעים שכל חוליה בנתיב הזה צריכה לתפוס לפחות ס"מ על ס"מ, תכננו כותרות מתאימות לכל רובד בהיררכיה.

כן, אנחנו יודעים שזה יצריך אתכם לעבוד מול בונה האתר (ויסבך אתכם לא מעט), אבל אף אחד לא הבטיח לכם גן של שושנים בשום שלב בחיים 🙂

שקלו לקצר את הנתיב שיכלול רק את הרמה האחרונה בפירורי הלחם

בחלק מהעמודים, ייתכן שחץ בודד המאפשר עליה לרמה אחת מעל לעמוד הנוכחי, יהיה כל מה שנדרש כדי לתמוך בצרכי המשתמשים העיקריים בעמוד. לדוגמה, באתר מסחר אלקטרוני, אם המשתמש נוחת בדף פרטי המוצר, ייתכן שתרצו להראות אפשרויות של מוצרים אחרים בחנות השייכים לאותה ההיררכיה. כך שלחיצה המעלה את המשתמש לרמת ההורה בהיררכיית האתר יכולה לסייע במשימה הזו ולמנוע נתיב פירורי לחם ארוך וצפוף שזולל את שטח המסך היקר בנייד.

בדסקטופ הסיפור שונה במקצת, אבל גם שם מומלץ שלא להיגרר לנתיבים ארוכים מידי המכילים מספר רבדים רב, או, לחילופין כותרות ארוכות מידי. גם כאן, תצטרכו לעבוד יד ביד עם בונה האתר ולקבל את מספר התווים המקסימלי שתוכלו להכניס בכל אחת מכותרות כך שהרמה התחתונה בהיררכיה לא תיצור לכם נתיב ארוך מידי שיצריך ירידת שורה בנתיב פירורי הלחם.

והעצה האחרונה תבלבל אתכם קצת, כי היא סותרת, לכאורה, את העצה הראשונה, אבל רק לכאורה.

קצרו את הכותרות של כל פירור כזה עד כמה שניתן

העדיפו שימוש בכותרות קצרות יותר בכל דרגה בפירורי בלחם ושלבו את מילות המפתח הממוקדות בתוכם, אבל אל תצרו צפיפות יתר של מילות מפתח שם. ועכשיו, נסביר.

נכון שדיברנו על הקצאת מינימום של ס"מ על ס"מ לכל קישור בהיררכיה על פני מסך הנייד, אבל כאן, אתם חייבים למצוא את שביל הזהב בין כותרות ארוכות ומפורטות לבין כותרות קצרות שאמנם אינן תופסות מקום רב, אבל גם קשה לנצל אותן לצרכי הקידום והנגשת המידע של האתר. גם כאן, שוב, עבדו עם בונה האתר וקבלו ממנו את ההנחיות למספר התווים המקסימלי בכל רובד.

לסיכום: פירורי לחם אינם מתאימים לכל אתר (למשל, אתרים בני עמוד אחד אינם זקוקים להם), כשההמלצה היא לשלב אותם באתרים בני שלושה רבדים ומעלה. כתיבת כותרות נכונה, תוך קבלת הנתונים הנדרשים מבונה האתר יכולה לספק לכם את הדרך הנכונה להשתמש בפירורי לחם.