כוס קפה שנשפכה על תטקסט

אוצר המילים בו אנחנו משתמשים מתרחב יומיום, בזכות מילים חדשות שנכנסות ללקסיקון שלנו, מילים שעושות באז. לא מזמן סיימנו את מערכת הבחירות, כשאחת המילים החמות ביותר שלה קיבלנו סוג של מובן חדש, היא המילה "ממלכתי". ולא, לא אותו "ממלכתי תמורת סוס" אותו זועק ריצ'ארד השלישי במחזה של שייקספיר, אלא ממלכתי במובן רשמי, פורמאלי, מכובד כזה.

למה נזכרנו דווקא באותו הממלכתי?

לעיתים קרובות, אנשים שכותבים בזמנם הפנוי ולהנאתם, מתפתים גם לכתוב את התכנים לאתר העסקי שלהם, או לבלוג שבאתר העסקי שלהם. אממה מה? כתיבת תוכן לאתר תדמיתי אינה דומה בשום דבר לכתיבת תוכן בכובע הפרטי שלכם. שם, אתם חייבים להיות ממלכתיים הרבה יותר, לחשוב כיצד הדברים נקראים בעיני הצד השני, ובעיקר, להימנע מנפילה בפחים, שבתור אנשים פרטיים, לא יקרה כלום אם תיפלו לתוכם. חושבים שאנחנו מגזימים?

הנה 5 טעויות נפוצות שאסור לכם לעשות בתור עסק:

1. אל תכתבו כאשר אתם אינכם במיטבכם

כשאדם פרטי מעלה פוסט בפייסבוק כשהוא שתוי למחצה, זה מצחיק, זה משעשע, ואולי אפילו מחר בבוקר, כשהוא ימחק את הפוסט הוא יצחק על זה יחד איתנו. מצד שני, כשהוא מעלה פוסט כזה בדף העסקי שלו – הוא בבעיה רצינית, כי שם, אין גאלות – מי שראה את הפוסט מגבש על בסיסו רושם ותדמית על העסק, ואת שני אלה, יקשה עליכם מאד לתקן בהמשך. אז אם אינכם במיטבכם, התרחקו מהמקלדת. אם אתם יודעים שאתם מועדים לפורענות בעניין הזה, תוכלו לפנות לחברה מקצועית לכתיבת תכנים שתכתוב עבורכם ובשמכם, זו לא בושה ויש לזה אפילו שם מקצועי "כתיבת צללים".

2. אל תסתבכו עם ענייני זכויות יוצרים

קל מאד ליפול בפח של לגנוב קטע טקסט או לראות תמונה עוצמתית ולצרף אותה למאמר באתר או לפוסט הבא שלכם. זה רעיון רע, למעשה, רעיון רע מאד, גם מכיוון שכיום, האכיפה בעניין זכויות יוצרים הוחמרה, וגם מכיוון שסביר להניח שהמתחרים שלכם עוקבים אחרי התכנים שאת מעלים, והם ישמחו לתפוס אתכם בקלקלתכם. זו לא פינה אליה אתם רוצים להיכנס, במיוחד כיום, כשישנם כל כך הרבה מאגרי תמונות חינמיים.

3. אל תניחו שאנשים יודעים פרט מידע מסוים

במרבית המקרים, אנחנו רואים את הדברים דרך העיניים שלנו, ושלנו בלבד. לכל אחד מאיתנו מידע שהוא צבר במשך חייו, ונחשב לקומון נולג' עבורו. הבעיה מתחילה, כשהקומון נולג' שלנו הוא לא כמו הקומון נולג' שלכם ואז הרבה דברים הופכים להיות לא ברורים. נכון, אתם לא חייבים לפרש כל מילה בלועזית או כל מונח מקצועי, אבל היות וחשוב לדבר בגובה העיניים ולשמור על עניין וקצב קריאה סדיר אצל הקורא, נסו להשתמש במונחים חלופיים ידועים יותר או לצרף קישורים שמסבירים את המונח.

4. אל תגררו להתכתשויות מילוליות

רוב הבלוגים העסקיים מאפשרים תגובות של הגולשים לחומר הכתוב. זה מצוין, אבל עלול גם להעליב אתכם מאד, אם אינכם כותבי תכנים מקצועיים העוסקים בכך למחייתכם. במקרים כאלה, בהם אתם חשים שאתם כותבים מדם ליבכם, והתגובות הן פושרות (או אפילו קוטלות), קחו נשימה עמוקה וצעד אחד אחורה. נסו להגיב עניינית לביקורת והשאירו את האגו שלכם בצד. יתכן שתיווכחו כי יש יותר משמץ של אמת בביקורת. אותו הכלל נכון גם לדפים עסקיים ברשתות החברתיות.

5. אל תיפלו לכתיבה "כבדה"

כן, אנחנו יודעים שזה מעט סותר את כל מה שכתבנו קודם, אבל קל מאד לעבור לקיצוניות השנייה – בניסיון להימנע מכתיבה מטופשת, זורמת וקלילה, קל מאד להידחק לפינה הלעוסה והמשעממת של הדמות הדידקטית, שמרצה לקוראים שלה ולא מדברת איתם בגובה העיניים. לא ברור מה גרוע יותר, מה שבטוח הוא, שמצד אחד הכובע הדידקטי המשעמם ומצד שני, הכובע חסר הרצינות – הם לא הכובעים שאתם רוצים לחבוש, אם אתם רוצים לשמור על התדמית העסקית שלכם.

כמובן שאלה היו רק 5 דוגמיות על קצה המזלג לטעויות נפוצות של בעלי עסקים שמנסים לכתוב את התכנים שלהם בעצמם. יש לנו עשרות דוגמאות נוספות, אבל אנחנו מניחים שכבר הבנתם את הכיוון הכללי ושאם תרגישו שאתם "תקועים" תדעו להשתמש בפיתרון הזה.