מה הם מדדי EAT של גוגל ואיך הם משפיעים על האתר שלכם?
גוגל היא כבר מזמן לא רק ענקית חיפוש ברשת. מדובר בחברה שיש לה נגיעה כלשהי לכל תחום בחיינו כמעט. היא עושה זאת בעזרת מערכת ההפעלה אנדרואיד, שלל אפליקציות, יו טיוב, כלים שימושיים וכמובן הדואר האלקטרוני של ג’ימייל. אך למרות שגוגל מרחיבה באופן קבוע את תחומי הפעילות שלה, היא לא מזניחה את הבסיס לכל האימפריה הזו – מנוע החיפוש שלה.
במסגרת השיפור המתמיד של מנוע החיפוש, גוגל שואפת לייצר אלגוריתם שיודע להעריך איכות של אתרי אינטרנט ברמה כמעט אנושית. לצורך זה היא מעסיקה אלפי מעריכי אתרים אנושיים שסוקרים אתרים ומדרגים אותם לפי מדדי איכות שונים. בהערכה האנושית הזו היא משתמשת כדי להשוות לתוצאות הדירוג של האלגוריתם ולבצע בו שדרוגים.
חלק מהעדכונים שמוכנסים באופן קבוע לאלגוריתם נועדו כדי להתמודד עם סוגיות שעולות במשך הזמן, כמו התמודדות עם מקדמי אתרים שמנסים “לעבוד” על האלגוריתם. לצורך זה יצאו עדכונים מפורסמים כמו “פינגווין” ו-“פנדה” שטיפלו בנושאים של תוכן כפול ואיכות ירודה של קישורים בין אתרים.
בשנים האחרונות התגלה כי גוגל הכניסה לתוך מנגנון דירוג האתרים של האלגוריתם שלה מדד בשם EAT. מדד זה מבוסס על הנחיות שניתנו למעריכים האנושיים של אתרים. ההנחיות האלו הוכנסו עם הזמן לתוך האלגוריתם עצמו וכיום הן מהוות חלק ממנגנון הדירוג של אתרים ברשת.
מהם מדדי EAT של גוגל?
מדד EAT נוצר עוד ב-2015, על פי מה שידוע לציבור (בכל מה שקשור לגוגל – תמיד יש מימד מסוים של סודיות). הוא כולל שלושה מרכיבים עיקריים – Expertise (מומחיות), Authoritativeness (סמכותיות) ו-Trustworthiness (אמינות). שלושת המרכיבים האלה כוללים מגוון רחב של מדדי איכות משניים שנועדו כדי לתת ציוני איכות לאתרים.
המדדים האלה היו חלק מההנחיות שניתנו למעריכי האתרים שעסקו בבחינה של אתרים והשוואה שלהם לציוני האיכות האוטומטיים שמספק האלגוריתם. במשך הזמן, המדדים האלו הוכנסו לתוך האלגוריתם – על מנת לחקות את ההערכה האובייקטיבית האנושית. כיום מדדי EAT הם חלק ממערכת הדירוג הממוחשבת של גוגל, וחשוב להכיר אותם כדי להבין מה הם דורשים מאתרים ואיך ניתן לשפר את התוכן באתר בהתאם למדדים האלה.
שיפור של התוכן באתר בהתאם למדדי ה-EAT מאפשר להתברג גבוה יותר בתוצאות החיפוש, גם בביטויים תחרותיים מאוד. בעזרת הבנה של המודל ניתן לייצר אתרים טובים יותר – גם מבחינת ההערכה של גוגל וגם מבחינת הגולשים והמשתמשים של האתר שלכם.
מומחיות – Expertise
המרכיב הראשון במדד הוא מומחיות (Expertise). המרכיב הזה מתייחס לתוכן שמועלה לאתרים, ובעיקר למאמרים מקצועיים שנועדים לתת מידע לגולש.
גוגל מצפה שמאמרים שעולים לאתרים ייכתבו על ידי אנשי מקצוע שבאמת מבינים בתחום שעליו הם כותבים. הדבר הוא חשוב במיוחד באתרים שגוגל מכנה YMYL. מדובר באתרים שעוסקים בנושאים מהותיים בחיים וקשורים קודם כל בכסף, כלכלה, בריאות ואיכות חיים. YMYL הם ראשי תיבות של – Your Money Your Life. כלומר, אתרים שלמידע שבהם יש חשיבות רבה בתחומי כסף ובריאות – ולכן צריכים לכלול מידע אמין שנכתב על ידי מומחים בתחום. המושג YMYL הוא מושג שהוזכר במסמכים של גוגל שנועדו לאותם מעריכים אנושיים לפני כמה שנים.
מאז, ראשי התיבות YMYL הפכו להיות שם קוד לכל מידע ברשת שמתייחס לנושאים מהותיים וחשובים שמשפיעים על החיים של הגולשים וכן על איכות החיים והבריאות הפיסית והנפשית שלהם.
גוגל ממליצה, בהתאם לכך, שמאמרים שמופיעים באתרים בתחומים אלו יכללו באופן מפורט את שם הכותב ומידע בסיסי עליו שיבטא את הקשר שלו לנושא המאמר. ככל ששם הכותב יהיה מוכר יותר ברשת – הדבר ישרת את מדד המומחיות שלו ושל האתר שבו הוא כותב. כך למשל, אם שם הכותב מופיע בויקיפדיה – יש לכך ערך רב מבחינת מדד המומחיות.
בהקשר של התוכן עצמו, ככל שהתוכן יהיה מפורט יותר, ויכלול מראי מקום ואסמכתאות, כך הוא יקבל ציון מומחיות גבוה יותר. הדבר הוא קריטי באתרי YMYL, אך יכול להיות רלוונטי גם בתחומים אחרים, שבהם התוכן צריך להיות מקצועי ולהיכתב בידי מומחים בתחום.
סמכותיות – Authoritativeness
סמכותיות היא מושג שקיים כבר לא מעט שנים בתחום קידום האתרים. מקדמי אתרים ותיקים מכירים את מדד ה-DA של MOZ שמתייחס לסמכותיות. סמכותיות מתייחסת יותר לאתר עצמו, ולא רק לתוכן ספציפי. אתר סמכותי הוא אתר מוכר, שיש בו נפח גלישה משמעותי ושהתכנים בו הם כולם מקצועיים ורלוונטיים.
אתר סמכותי יכול להיות גם אתר שיש בו קהילה פעילה, כמו בלוג של מוביל רשת כלשהו. בלוגרים שמפרסמים פוסטים בבלוג שלהם ובאתרים אחרים יכולים להיחשב כסמכותיים בתחומם, אם הם מוכרים (גם כמות השיתופים ברשתות החברתיות יכולה להיות רלוונטית כאן).
כדי להשיג ציון סמכותיות טוב יותר לאתר יש לדאוג לכך שהמאמרים שמופיעים בו יהיו מקצועיים, אינפורמטיביים ושייכתבו על ידי מומחים בתחומם.
אלמנט נוסף של סמכותיות של אתר הוא גם הוותק שלו. הוותק של האתר יכול לבסס אותו כגורם סמכותי בתחומו. כך, אתר וותיק בנושא מסוים ייחשב כסמכותי יותר מאתר שרק עלה לאוויר לפני זמן קצר.
סמכותיות מתבססת גם על איכות הקישורים שמופנים לאתר מאתרים אחרים. קישורים הם עדיין גורם דירוג איכות חשוב בעיניי גוגל. קישורים מאתרים סמכותיים אחרים נחשבים באופן עקרוני כ”המלצה” על האתר שאליו הם מופנים. ככל שלאתר מסוים יש יותר קישורים מאתרים סמכותיים אחרים – דירוג הסמכותיות שלו עצמו יכול לעלות.
כאן חשוב להזכיר גם את נושא ה”אזכורים” (mentions). אזכור הוא שימוש בשם מותג, חברה או איש מקצוע שמופיעים באתר אחר ואינם בהכרח כוללים קישור לאתר. כלומר, מספיק ששם מותג מסוים יוזכר ברחבי ברשת פעמים רבות, כדי להגדיל את ציון הסמכותיות של האתר שלו (גם אם לא מופנה אליו קישור ממשי).
אמינות – Trustworthiness
מרכיב האמינות קשור בביסוס הזהות של הגורמים שעומדים מאחורי האתר. לצורך כך, חשוב שבאתר יהיה עמוד “צור קשר” מפורט שכולל מידע על החברה, כתובת אמיתית ופיזית שלה ואמצעים ליצירת קשר. חשוב גם שבאתר יהיה מידע מפורט על החברה או על בעל המקצוע שכותב באתר. דף “אודות” מפורט יכול לבסס את אמינות האתר.
בנוסף לכך, יש מומחים שטוענים כי גם נושאים טכניים שונים תורמים לרמת האמינות של האתר בעיניי גוגל. כך, למשל, אתר שיש לו תעודת אבטחה SSL (אתר עם כתובת שמתחילה ב–HTTPS) יכול להיחשב אתר אמין יותר.
מרכיב האמינות נמדד גם בהקשר של קצב העדכון של האתר (שצריך להיות בתדירות גבוהה), וגם בהקשר של הטכנולוגיות שבהן האתר עושה שימוש – שצריכות להיות עדכניות ומאובטחות. אפילו התאמה של האתר לתצוגה בסוגי מסכים ומכשירים שונים (אתר רספונסיבי), ובייחוד התאמה לתצוגה במובייל – יכולים לשפר את מדדי האמינות של האתר. זאת מפני שדברים אלה מראים שיש כתובת ברורה שעומדת מאחורי האתר ומנהלי אתר שדואגים לחדש ולעדכן את האתר באופן קבוע.
דרך נוספת לסמן לגוגל שמדובר באתר אמין, אם הוא אתר עסקי, היא הימצאות של פרופיל ב-“גוגל לעסק שלי” (Google My Business). זהו פרופיל שכדי ליצור אותו יש לאמת את הכתובת הפיסית של העסק מול גוגל והוא מאפשר כתיבת ביקורות בלתי תלויות של משתמשים.
איך לשפר את האתר שלכם לאור מדדי ה-EAT?
חשוב לזכור שגוגל שואפת לתת למשתמשים שלה את התוכן המעודכן והרלוונטי ביותר בכל תחום שהוא. לכן היא תיתן ציון איכות גבוה יותר לאתרים פעילים, מעודכנים ובעלי מידע אמין ומגובה מקצועית. אם יש לכם מאמרים באתר, חשוב שיהיה מידע על הכותב ושהתוכן עצמו יהיה מעמיק ובעל ערך מוסף לגולש.
תוכן איכותי הוא מדד חשוב, גם בהקשר של מדדי ה-EAT, ולכן חשוב מאוד להשקיע בכך. לא מומלץ להכניס תכנים לאתר שאינם מיועדים להעניק מידע מקצועי ורלוונטי לגולשים. יש לחשוב על כל מאמר כעל כזה שיקראו אותו בני אדם, ולא שייכתב עבור הבוט של גוגל רק על פי כמות ביטויי החיפוש שמופיעים בו (כפי שעדיין נהוג לעתים בעולם קידום האתרים).
בנוסף לכך, יש ערך רב לחוויית המשתמש וממשק המשתמש באתר. אתרים שמעניקים חוויית גלישה איכותית יותר שכוללת מחשבה על נוחות השימוש באתר, על נגישות ועל מבנה אתר ברור והגיוני – יקבלו גם הם דירוגי איכות טובים יותר.
דרך נוספת לשפר את מדדי ה-EAT של האתר היא ליצור מעורבות של גולשים ולפתח קהילה סביב האתר. אתרים בעלי נפח כניסה גבוה שיש סביבם גם שיתופים רבים ברשתות החברתיות – ישפרו את רמת הסמכותיות והאמינות שלהם.
לסיכום
- יש לזכור כי מדדי EAT אינם האמצעי היחיד בהם גוגל משתמשת כדי לדרג אתרים בתוצאות החיפוש. ישנם כ-200 אמצעי דירוג שונים (BERT לדוגמה) שמסייעים לאלגוריתם של גוגל להביא לכם את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר.
- חשוב בכל מקרה לדאוג שהאתר שלכם תמיד יהיה מעודכן, שיכלול תכנים מקוריים ואיכותיים בלבד, ושיופנו אליו קישורים מאתרים מובילים בתחומם.
- מדדי ה-EAT הם כלי נוסף של התייחסות שיכולים לסייע לכם לבצע אופטימיזציה של האתר ולשפר אותו. כל שיפור של האתר בהתאם למדדים אלו יכול לתרום למאמצי הקידום שלכם ולגרום לכך שהוא יופיע לפני המתחרים שלכם.
- מכיוון שגוגל ממשיכה (וגם תמשיך) לעדכן ולשפר את האלגוריתם שלה, חשוב להתעדכן באופן קבוע בחדשות התחום כדי להבין טוב יותר מה נדרש כיום מאתר תוכן איכותי שמקבל ציוני דירוג גבוהים.
פורסם ב: כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים
תגיות: EAT | YMYL | אזכורים | אמינות | ותק אתר | כתיבת תוכן | כתיבת תוכן מקצועי | מומחיות | סמכותיות | עדכון EAT | עדכון איט | עדכון אלגוריתם גוגל | עדכון פינגווין | עדכון פנדה | עמוד אודות | עמוד יצירת קשר | קידום אורגני | קידום אתרים | קישורים | תוכן איכותי | תוכן מקצועי