דף הבית » תוכן וידאו » עשה זאת בעצמך: מדריך מפורט לכתיבת תסריט לסרט וידאו עסקי

עשה זאת בעצמך: מדריך מפורט לכתיבת תסריט לסרט וידאו עסקי

ילדים מרוצים מתסריט שהם כתבו לבד על המחשב

יותר ויותר עסקים מבינים שסרטוני וידיאו קצרים שניתן לשתף ברשתות החברתיות או בקבוצות הווטסאפ והפייסבוק הם דרך מצוינת להעביר מסרים לקהל הלקוחות שלהם. הצגת שירות חדש, סרטון הדרכה על אופן השימוש במוצר או הצעה שיווקית מיוחדת – הן רק כמה מהשימושים שניתן לעשות בסרטי וידיאו לעסקים. אנחנו בכתבנית ממליצים לתת לגוף שמתמחה בכך לכתוב ולהפיק עבורכם את הסרטונים, ונשמח לספק לכם את השירות הזה, אבל אחרי שזה נאמר, כתיבה של תסריט לסרטון עסקים היא בהחלט מיומנות נרכשת ובסיטואציות מסוימות כתיבה עצמית של תסריטים לעסקים יכולה לקצר תהליכים ולחסוך לכם עלויות. אז הנה, על קצה המזלג, כמה עקרונות שייסייעו לכם לכתוב תסריט לסרטון וידאו בעצמכם.

על מה הסרט?

השאלה הראשונה שאתם נדרשים להתמודד עמה נשמעת פשטנית, אך במובנים רבים היא המפתח לסרטון עסקים מוצלח: מה המטרה לשמה אתם מעוניינים להפיק סרטון? האם אתם רוצים לשווק שירות או מוצר? האם אתם רוצים לעורר מודעות לעסק שלכם ולהבליט את יתרונותיו על פני המתחרים? מיהו קהל היעד אליו אתם מעוניינים לפנות? אחרי שתענו על השאלות האלה סביר להניח שתוכלו לגבש בקלות את המסרים של הסרט – את המסרים האלה צריך לשים במסגרת שתבליט אותם. או במילים: אחרות להעמיד אותם במרכז התסריט.

אחרי שהבנו מה המסר, צריך לבנות לו מסגרת. יש מספר רב של גישות שניתן לנקוט בהן, אנחנו נתמקד בדרך הישירה: הצגת המוצר/העסק/השירות בלי התחכמויות מיותרות, בדיבור ישיר למצלמה או בקריינות (או כתוביות) שמשולבת בתמונות שממחישות את המסר.

היתרון בגישה הישירה הוא שהיא לא דורשת מיומנויות של המצאת סיפור או טכניקות אחרות של כתיבה שקשה ללמוד על רגל אחת. כתיבת תסריט קריאטיבי אמנם עשוי לתת ממד אחר לסרטון ולהגדיל את הסיכוי שיהפוך לוויראלי, מנגד עבור עסקים קטנים, בעיקר כאלה המתבססים על המומחיות של בעל העסק, הגישה הישירה היא מאוד אפקטיבית, וכאמור, מאפשרת לייצר פתרון מהיר בעלות אפסית.

התחלה, אמצע וסוף

אחרי שהבנו מה אנחנו רוצים להגיד/להראות הגיע הזמן לחשוב על מבנה התסריט. ‘מבנה’ בהקשר שלנו זה סדר הדברים. לכל סרט, בין אם מדובר באפוס קולנועי של 3 שעות או בסרט תדמית של דקה וחצי, יש תמיד התחלה, אמצע וסוף. נכון שקוונטין טרנטינו ב’ספרות זולה’ הראה שהתחלה, אמצע וסוף לא חייבים להופיע בהכרח בסדר הזה, אבל לענייננו נתייחס למקרה השגור בו ה’התחלה’ מגיעה בתחילת הסרטון ו’הסוף’ הוא החלק שנועל אותו.

ההתחלה של התסריט

התחלת הסרטון היא ה-Welcome שלכם לצופים. הציגו את עצמכם/ החברה/ המוצר כדי שהצופים יבינו על מה מדובר. אופציה נוספת, עבור מוצרים/עסקים שמציעים פתרון לבעיה כלשהי (וזה נכון לכמעט כל תחום מרפואת שיניים עד לגידול דגים טרופיים) היא לפתוח בהצגת הבעיה (למשל, “הדג הטרופי שלכם סובל ממחלה טרופית”). בהנחה שהבעיה הזו היא משהו שהלקוחות הפוטנציאליים שלכם מכירים כדאי לפתוח את הסרטון עם הצגת הבעיה ובכך לייצר קשב אצל הלקוחות שלכם.

האמצע של התסריט

אמצע הסרטון הוא המקום בו אתם מציגים את העסק/מוצר/שירות ומתמקדים ביתרונות שלו. זה גם המקום להציף התנגדויות ולנטרל אותן (למשל, בניגוד לתכשירים אחרים בשוק, התכשיר שלנו לא גורם לדגים הטרופיים להפוך לדגים טורפים) ובאופן כללי לבסס תחושה של אמינות ומומחיות. לכן כאשר אתם כותבים את המלל לחלק הזה, הימנעו משימוש בסופרלטיבים מוגזמים.

מומלץ לנסח את המסר במשפטים קצרים וברורים, וחשוב לדבר בגובה העיניים. אם הומור בא לכם בקלות אל תתביישו לשלב אותו והשתדלו לא להיות טרחניים. קצר זה טוב, לאנשים ברשתות החברתיות אין כח למילים ארוכות.

הסוף של התסריט

סוף הסרטון אמור לסגור את כל הקצוות שפתחתם ולייצר הנעה לפעולה. אם יש לכם הצעה שיווקית משתלמת כמו הנחה או מבצע כלשהו זה הזמן להציג אותה וכמובן לא לשכוח להציג את פרטי הקשר כמו מספר טלפון או כתובת אינטרנט לביצוע רכישה מקוונת.

להחליט מה רואים ומה שומעים

בסופו של יום סרטון וידיאו לעסקים זה מוצר אודיו-ויזואלי. כלומר, אנחנו חווים אותו בחושי הראייה והשמיעה. התסריט הוא ‘תוכנית’, שמאפשרת למי שיפיק את הסרט לדעת מה לצלם ומה לערוך פנימה ובאיזה אופן הדברים מוצגים. בדרך כלל ילווה את הסרט פס קריינות. הקריינות יכולה להיות מסונכרנת, קרי רואים את הקריין מדבר כחלק מהסרט; והיא יכולה לבוא על רקע צילום וידיאו שמתייחס לנאמר בצילום או על רקע תמונות סטילס; בהרבה מקרים זה יהיה שילוב בין שתי האפשרויות. התפקיד שלכם ככותבי התסריט הוא לבחור באפשרות הכי מתאימה ונוחה מבחינתכם.

אפרופו כתיבת תסריט, יש הרבה פורמטים לכתיבת תסריטים. כשזה מגיע לתסריטים פשוטים לעסקים, אנחנו ממליצים שתאמצו את פורמט ה’קול-תמונה’.

הרעיון בפורמט ‘קול-תמונה’ פשוט. הדף מחולק לשתי עמודות. בעמודה אחת, עמודת הקול,  כותבים מה שומעים (מה נאמר בסרטון); ובעמודה השנייה, עמודת התמונה, כותבים מה רואים בסרטון באותו זמן.

לצורך הדוגמה נסיים את ההדרכה עם תסריט קצר לתכשיר הרפואי הייחודי לדגים טרופיים.

קול (קריינות)  תיאור ויזואלי קצר
“כל חובב דגים טרופיים חרד מהרגע הזה בו הדג האהוב שלו פתאום מרגיש לא טוב. זה לא כך כך נעים לראות דג עצוב.”תמונה או וידאו של אקווריום יפה
תמונה או וידאו של דג חולה
“למרבה הצער חלק מהדגים הטרופיים מגיבים לא טוב לטיפול התרופתי, הופכים אגרסיביים ומתחילים להציק לחבריהם.”תמונה או וידאו בסגנון של כריש בולע דג
“לנו בטרופי-טבעי’ יש פתרון נהדר ומוכח מחקרית. תכשרי טרופי-טבעי התגלו כיעילים לטיפול בכל מחלות הדגים הטרופיים, למעט כלבת :)”  תמונה או וידאו של דג בריא ועירני או להקת דגים בריאים ועירניים באקווריום
“..והכי חשוב! תכשירי ‘טרופי-טבעי’ לא יהפכו את הדגים הטרופיים שלכם לדגים טורפים. לרגל ההשקה יצאנו במבצע עם שיניים. כל מי שיקנה את אחד מתכשירי ‘טרופי – טבעי’ יקבל תנין מחמד במתנה!”  תמונה של התכשיר, טלפון להזמנות

פורסם ב: כתיבת והפקת סרטים וסרטונים, סרט וידאו, סרט תדמית, סרטון תדמית, סרטוני וידאו, סרטוני תדמית, סרטי תדמית, תוכן וידאו

תגיות: | | | |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן