מנוע החיפוש של גוגל חולש על רוב תעבורת האינטרנט העולמית. זאת משום שחברת גוגל דואגת באופן תדיר לשים דגש על חווית המשתמש של גולשיה ולתת להם את כל הסיבות להישאר נאמנים אליה.
הרציונל: מניעת תוכן בעייתי
בין היתר, מנסה גוגל ככל יכולתה למנוע מהגולשים המחפשים תוכן ברשת להיחשף לתוכן שעלול להיות פוגעני עבורם. הדבר כולל תוכן שאינו חוקי, מידע כוזב, וכן תוכן מניפולטיבי שעלול לערער את שיקול דעתו הבלעדי של הגולש, להזיק לו או להוליך אותו שולל. החשיבות של המהלך הזה באה לידי ביטוי במקרים של מלחמה או משבר (בהם יש אינטרס לכל צד להציג את המציאות כפי שניכרת מעיניו).
גוגל יצרה סט חוקים משלה, לפיו נקבעת מדיניות הפרסום של גוגל וקידום האתרים ברשת, והיא עוקבת אחר תכנים המתפרסמים ברחבי הרשת, על מנת לוודא את עמידתם בכללים שהציבה. הדבר מתבצע על ידי אלגוריתם המתעדכן תדיר, בנוסף למעקב אנושי.
בטרם נפרט לגבי פרסומים המותרים וכאלה שאינם, נדגיש: מבחינתה של גוגל, על המפרסם לברר בעצמו האם המידע שהוא בוחר לפרסם הוא מותר בפרסום לפי תנאי גוגל, ולפי חוקי המדינה אליה ממנה הוא גולש.
מהם תכני YMYL?
ישנם דפי אינטרנט עליהם גוגל מקפידה במיוחד שיכתבו ע”י בעלי מקצוע שיש להם את המומחיות, הסמכותיות והאמינות (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) הנדרשות ע”מ לכתוב תוכן מדויק בנושאים אלו. דפים אלו משויכים לקטגוריית ‘הכסף או החיים שלך’, תרגום מאנגלית של Your Money Your Life. קטגוריה זו ידועה גם בשם הקיצור YMYL.
קטגוריית YMYL כוללת דפי אינטרנט שתוכנם עשוי להשפיע על האושר העתידי של הגולש, הבריאות, היציבות הפיננסית או הבטיחות שלו.
גוגל מבהירה כי על המפרסם להשתמש בהיגיון שלו לגבי כל נושא שנכתב על ידו. עליו לוודא שאיננו כזה המשפיע על חייו, בריאותו, אושרו או מצבו הכלכלי של הגולש, אך בכל זאת מביאה דוגמאות לנושאי YMYL, אותם נפרט בשורות הבאות:
- חדשות ואירועים אקטואליים: חדשות על נושאים חשובים כגון אירועים בינלאומיים, עסקים, פוליטיקה, מדע, טכנולוגיה וכדומה. זאת למעט חדשות בנושאים שאין להם השפעה על חייו של האדם, כמו ספורט, בידור ואורח חיים.
- אזרחות, ממשל ומשפט: תוכן השייך להנגשת מידע חוקי לאזרח, כגון מידע על הצבעה, סוכנויות ממשלתיות, מוסדות ציבוריים, שירותים חברתיים ונושאים משפטיים (למשל, גירושין, ילדים, משמורת, אימוץ, יצירת צוואה וכדומה).
- פיננסים: ייעוץ פיננסי או מידע לגבי השקעות, מיסים, תכנון פרישה, הלוואות, בנקאות, או ביטוח. קיימת הקפדה יתרה במיוחד על דפי אינטרנט המאפשרים לאנשים לבצע רכישות באתר, או להעביר כסף באינטרנט.
- קניות: מידע או שירותים הקשורים למחקר או ביקורת על מוצרים או שירותים, ובמיוחד דפי אינטרנט המאפשרים לגולשים לבצע רכישות באתר.
- בריאות ובטיחות: עצות או מידע על נושאים רפואיים, תרופות, בתי חולים, היערכות לחירום, הדרכה לביצוע פעילות מסוכנת וכדומה.
- שיוך חברתי: מידע על מגזר חברתי מסוים. המידע יכול להיות מקוטלג על בסיס גיל, מעמד, מוגבלות כלשהי, מוצא אתני, זהות מגדרית, נטייה מינית, מעמד אזרחי (כגון פליטים), לאום, גזע, דת, ועוד. תזכורת: הכלל הוא לחשוב בהיגיון בריא האם המידע עלול להיות מסווג כשיוך חברתי כלשהו, שאז הוא נכנס לקטגורית YMYL.
בנוסף, ישנם תכנים רבים אחרים שאינם נכללים בקטגוריות שמנינו לעיל, אך הם עלולים להשפיע על מעמדם החברתי של הגולשים, על החלטותיהם האסטרטגיות, ואף על חייהם, ולכן עשויים להיחשב YMYL. לדוגמה: כושר ותזונה, מידע על דיור, בחירת מקום לימודים, מציאת עבודה וכדומה. שוב: כלל האצבע הוא להשתמש בשיקול דעת ולחשוב האם המידע עלול להיתפש ככזה המשפיע על חייו, בריאותו, אושרו או מצבו הכלכלי של הגולש.
כאמור, על מנת להבטיח את טובת הגולשים, גוגל יצרו תקן דירוג מחמיר לדפי YMYL, ועל המפרסמים תכנים המהווים חלק מקטגוריה זו, לוודא שהתוכן נכתב על ידי בעלי מקצוע.
ההבדל שבין YMYL לבין EAT
באופן כללי, גוגל מעודדת את מפרסמי התוכן ברשת להקפיד שהתוכן המפורסם על ידם ייכתב ע”י בעלי מקצוע שיש להם את המומחיות, הסמכותיות והאמינות הנדרשות ע”מ לכתוב תוכן מדויק בנושאים אלו. לשם כך מנהלת גוגל מעקב אנושי ע”י אנשי מקצוע, במטרה לדרג אתרים בהתאם. מדד זה נקרא EAT(Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) ודיברנו על כך לא מעט במאמר הזה. אתרים שדירוג ה-EAT שלהם גבוה, יקבלו את המקומות הראשונים בתוצאות החיפוש.
הדבר אמנם נכון לגבי כל מידע ברשת, אך במיוחד מקפידה גוגל על מידע כזה העשוי להשפיע על מידת האושר, בריאותו או חייו של הגולש. כעת אנחנו כבר מכירים את זה בתור YMYL. בהינתן החשיבות הרבה שיש למידע שעשוי להשפיע על חייו וקבלת ההחלטות של הגולש, ההקפדה על אתרים העוסקים בנושאים אלו היא יתרה, והאלגוריתם של גוגל יתייחס לכל מידע בנושאים אלו כמידע רגיש.
כתיבה נכונה של תכני YMYL
בעל אתר המפרסם תוכן שיש לו זיקה לקטגורית YMYL, כגון פיננסים, בריאות, משפטים וכדומה, עליו להקפיד הקפדה יתרה על עמידה בדרישות הפרסום EAT של גוגל. על תנאים אלו ניתן לקרוא בהרחבה כאן, ובכל זאת, נעבור עליהם כעת בקצרה:
- מומחיות – מונח זה מתייחס ליוצר התוכן. על כותב המאמר לציין את שמו, וכן מידע אישי עליו הקושר אותו לתחום עליו הוא כותב. לדוגמה: במאמר הקשור לבריאות הלב, יצוין שם הכותב והשכלתו או מקצועו הרפואי (ד”ר ישראל ישראלי, קרדיולוג בכיר ומנהל מחלקת לב במרכז הרפואי X). ככל שהכותב ידוע ברחבי הרשת כבעל מוניטין גבוה בתחום הרלוונטי, דירוג המאמר מבחינת גוגל יהיה גבוה בהתאם.
- סמכותיות – מונח זה מתייחס לתוכן הכללי של האתר בו מתפרסם התוכן. אתר הופך לסמכותי ככל שהתוכן המפורסם בו ידוע כאמין ומועיל לגולשים. עם הזמן מידת הסמכותיות של האתר עולה, ואתר בעל וותק רב נחשב לסמכותי יותר מאתר שעלה לאוויר כעת. בדומה ליוצר התוכן, גם האתר מקבל דירוג גבוה כאתר סמכותי, לפי המוניטין שקיבל ברחבי הרשת. אם על ידי לינקים מאתרים בעלי סמכות, או שהוא מצוטט לרוב, מה שהופך אותו למעין מותג.
- אמינות – מונח זה מתייחס לאיכות ומפעילי האתר. על האתר להיות מאובטח ומעודכן לעיתים קרובות. בנוסף, ככל שניכר מי עומד מאחורי האתר כך הוא יקבל דירוג מקצועי בעיני גוגל. הדבר מתבטא באמצעות קיומו של עמוד ‘צור קשר’, עמוד ‘אודות’ ועמוד עסקי בגוגל המפרסם את כתובתו הפיזית של הגוף המפעיל את האתר ושם החברה או העסק.
כאמור, בעל אתר שפרסם תוכן שיש לו זיקה לYMYL ולא עמד בתנאי הפרסום של גוגל, יקבל דירוג נמוך בתוצאות החיפוש של גוגל. אין זה אומר כי האתר יישאר לנצח בתחתית תוצאות החיפוש. בעל האתר יכול תמיד לשפר את מדדי EAT שלו, כך שיותאמו לדרישות גוגל ויקבלו את החשיפה הראויה להם. הדבר נכון גם לגבי אתרים המדורגים גבוה, שעלולים לאבד את דירוג EAT שלהם באם לא יעמדו בכללי הפרסום של גוגל.
חשוב לזכור כי גוגל מעדכנת תדיר את האלגוריתם שלה ואת הדרישות שלה לתוכן איכותי ולכן שווה להישאר מעודכנים – אחת הדרכים היא להירשם לניוזלטר שלנו:
פורסם ב: כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים
תגיות: YMYL | Your Money Your Life | כתיבת תוכן | כתיבת תוכן לאתרים