ילדה מכוסת עיניים בהודו

יוזמת הנגישות לאינטרנט הוקמה במטרה לקדם את הנגשת אתרי האינטרנט בישראל ולצמצם את הפער הדיגיטלי הנובע מהעדר נגישותם של אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלות. לנו, העוסקים בכתיבת תוכן, חלק גדול בהנגשת אתרים לאוכלוסיה זו ובמאמר זה נפרט אודות הדרכים בהם כותב התוכן יכול להשתמש ולעזור בהנגשת הטקסט לקוראים בעלי המוגבלות.

החל משנת 2009 מרכזת את הנושא עמותת נגישות ישראל בסיוע ובעזרת איגוד האינטרנט הישראלי. מטרת היוזמה לאפשר לאנשים עם מוגבלות כלשהיא לגלוש באינטרנט ולקבל מידע כמו כל אדם אחר. בשנים האחרונות חוקקו חוקים ברחבי העולם במטרה לעודד הנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות. בישראל, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר על הפלייתם במתן שירותים ובאספקת מידע ומוצרים ומחייב את הנגשתם של כל אלה לאנשים עם מוגבלות.

כללים לכתיבת תוכן נגישה

אתרי אינטרנט משרתים את כל האוכלוסיה, כולל אנשים המתקשים בקריאה מסיבות שונות ולכן כתיבת התוכן לאתרים צריכה להיות ברורה ופשוטה.

קושי בקריאה עלול לנבוע מהסיבות הללו:

  • רמת השכלה נמוכה
  • כישורי שפה מוגבלים
  • קשיים בהבנת השפה בה כתוב תוכן האתר
  • לקות למידה כלשהיא


בעת כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט, הקפידו מאוד לכתוב לכל סוגי הגולשים. חִשבו על פועל בניין שסיים 12 שנות לימוד בלבד, על ילד שעדיין לומד שם, חִשבו על עולה חדש מאוקראינה, על חבר קרוב עם דיסלקציה קלה וכדומה. שאלו את עצמכם בכל פעם האם הם יוכלו להבין בקלות את התכנים שאתם כותבים?

אז איך לכתוב נגיש?

  • סדרו את המידע באמצעות כותרות וכותרות משנה.
  • נסחו כותרות ברורות. ודאו שאפשר להבין את ניסוח הכותרת ולצפות על-פיו מה יהיה התוכן תחתיה.
  • השתמשו באלמנטים מבניים כדי להעביר את השלד של המידע כגון: כותרות, פסקאות, טבלאות ורשימות. אם אתם כותבים תוכן ישירות לממשקים אינטרנטיים ולמערכות CMS שונות, ואם זה בתחום האחריות שלכם, ודאו שהאלמנטים המבניים מיוצגים בקוד בצורה נכונה. השתמשו בעורך תוכן המייצר קוד סטנדרטי.
  • כתבו רק מה שהקורא צריך לדעת. הימנעו מכתיבת מידע עודף שעלול להכביד על הקורא.
  • כתבו משפטים קצרים, פשוטים וחד-משמעיים.
  • השתמשו באוצר מילים המתאים לקהל היעד.
  • השתמשו פחות בשפה גבוהה ובסלנג. אל תשתמשו בביטויים מקצועיים בלי צורך.
  • הקפידו להשתמש במילות קישור מדויקות לציון היחס בין צירופי מילים, משפטים, פסקאות וסעיפים.
  • קטעי טקסט ארוכים יש לחלק לפסקאות. בכל פיסקה יש להציג רעיון אחד בלבד. רצוי מאוד להציג את הרעיון המרכזי של הפסקה בתחילתה.
  • הימנעו משימוש בקיצורים או בראשי תיבות. אם אתם מוכרחים לכתוב בקיצורים או בראשי תיבות, ציינו את הביטוי המלא, או את הפירוש, בפעם הראשונה שבה הם מופיעים.
  • השתמשו בתבליטים ובמספור במקום ברשימות עם אין ספור פסיקים.
  • היו עקביים בשימוש בלשון יחיד ורבים, זכר ונקבה.
  • אם זה בתחום אחריותכם, השתמשו בדרכים חלופיות כדי להבהיר תכנים מורכבים. לדוגמה: סיכומים, איורים וגרפים.
  • השתמשו בניקוד חלקי או מלא כשאפשר לקרוא מילה בכמה אופנים.
  • קחו בחשבון שלא כל המשתמשים יכולים לתפוס בקלות נתונים של צבע, צורה ומיקום. לכן הימנעו ממתן הנחיות המתבססות על האלמנטים האלה.

כאמור, נגישות בסיסית היא  בראש ובראשונה כתיבת תוכן איכותית. תוכלו לקרוא עוד בנושא כאן, כאן ובבלוג שלנו.