דף הבית » כתיבת תוכן » איך אפשר לכתוב ל-2 המינים [כאחד] תוכן דיגיטלי באינטרנט?

איך אפשר לכתוב ל-2 המינים [כאחד] תוכן דיגיטלי באינטרנט?

בכתיבת תוכן יש חשיבות קריטית לפנייה נכונה לקהלים שונים. כתיבה המעוררת רגש והזדהות על ידי פנייה ישירה, אישית ומדויקת ויצירת תחושה שהמאמר נכתב עבור כל אחד ואחת. התאמת תוכן לשני המינים הוא אחד מהאתגרים בעניין הזה.

אישה ואיש

בניגוד לאנגלית, בה השימוש בפעלים, בשמות עצם ובכינויי גוף אינם מוטים לפי מגדר, למעט בגוף שלישי יחיד, עברית היא שפה מחויבת מגדר וכופה על הכותב לעשות אבחנה מגדרית. זאת לעומת שפות מנועות מגדר, כמו האנגלית.

כיום ברירת המחדל היא פנייה בגוף זכר. בית חולים, בית ילדים, לא בית חולות או בית ילדות. הפעל את הטלפון, חצה בזהירות. הכול נכתב בגוף זכר. אך בעקבות המודעות לשוויוניות במגזרים השונים, כבר ממש מוזר לקרוא מאמרים וכתבות הפונות רק לגברים. אך יש לכך פתרונות ואפשר להתמודד עם הבעיה. אם ברצונכם לדעת על הדרכים לכתיבת טקסט המיועד לשני המינים, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלפניכם.

כתיבת תוכן המיועדת לשני המינים

אחד הדברים החשובים בכתיבת תוכן הוא למשוך את תשומת הלב של קהל היעד, ואת זה קשה להשיג בפניה המשתמשת רק בגוף זכר. נשים עלולות לאבד עניין ולהמשיך הלאה. יש כל כך הרבה אלטרנטיבות והרשת מוצפת במידע ובמאמרים וכתבות, כך שמהר אנו מאוד עוזבים את מה שלא נראה לנו. אגב, יש מחקר שמראה שתוכן דיגיטלי משפיע על גברים ונשים באופן שונה ולכן חשוב לשים לב לא רק לצורת הפניה (זכר או נקבה) אלא גם על סגנון הכתיבה. בהרחבה על כך כאן.

בכל מקרה, הפנייה צריכה להיות מדויקת. אם המאמר מכוון רק לנשים, למשל, עוסק בשמלות הריון יפות, כל המאמר יפנה לנשים. וכנ”ל לגבי מאמר המיועד רק לגברים, למשל, כזה העוסק בתחתונים לגברים. כל המאמר יהיה בגוף זכר והכול יהיה בסדר.

אבל רוב עולמות התוכן מתאימים לשני המינים. תקשורת, כספים, פנאי, טיולים, בית, משפטים ועוד ועוד. ופה אנחנו צריכים למצוא פתרונות חכמים לכתיבה נכונה וטובה.

פתרון אשר כבר קיים ואינו כל כך פופולארי הוא השימוש בסלאשים ובנקודות, אתם/ן או אתם.ן. וכדומה. זו כתיבה בירוקרטית מדי ו”יבשה”, המכבידה על הטקסט ולא עושה חשק לקרוא. כך גם המשפט בו כתוב כי הטקסט נכתב בגוף זכר אך מיועד לשני המינים. כבר ממש לא מתאים בעידן שלנו.

פתרונות לכתיבה א-מגדרית

אז מה כן? אחת הדרכים לפתור את העניין היא באמצעות הכפלה. גברים ונשים שימו לב, תלמידים ותלמידות יקרים ויקרות, גבירותיי ורבותי וכד’. אך פתרון כזה מתאים רק למקומות מאוד מסוימים ולא לאורך כל הטקסט, כי זה מאריך אותו מאוד, מעמיס ומכביד עליו.

פתרונות טכנולוגיים קיימים גם הם, למשל, היכנסו לאתר של יופרס, תוכלו לראות שם אייקון שמאפשר לכם לעבור ללשון זכר או נקבה בהתאמה למינכם (או למה שנוח לכם). על השרת מאוחסנים 2 עותקים של טקסטים והאתר שולף את העותק המתאים לפי המין המבוקש. תוסף וורדפרס נוסף הוא wonder אותו סקרנו פה ויש עוד כאלה.

יופרס זכר או נקבה

פתרון נוסף הוא שימוש במילים המסתיימות ב-ך’ הסופית, מילות השייכות. שלך, איתך, לדעתך, ממך, פנייתך, דעתך, אצלך, כמוך, לך. אלו מילים אשר בכתיבה ובקריאה מאפשרות פניה ללא הבחנה מגדרית. הן גם מאפשרות פנייה יותר ברורה ואישית כי הן בגוף יחיד ומניעות לפעולה.

כך גם לגבי מילים המסתיימות ב-ת’, הטיית את הפועל לזמן עבר. מצאת, הלכת, ראית, שמעת, עשית, הגעת, אמרת, אהבת. הטיית הפועל לזמן עבר מוביל אותנו לפתרונות נהדרים שמתאימים לכולנו. גם מילים עם סיומת ה’ יכולות לבוא בחשבון כא-מגדריות, כגון רוצה, עושה, רואה. אך הן מועטות יותר.

דרך נוספת היא לכתוב משפט סביל. במקום את/ה יכול/ה לראות, אפשר לכתוב, ניתן לראות. גם שם הפועל הוא דרך טובה להתבטא עבור שני המינים. במקום, תיכנס/י, תשמע/י, אפשר לכתוב, להיכנס, לשמוע. על חוסר הישירות וההנעה לפעולה המילים האלו אפשר להתגבר על ידי כתיבת משפט כגון, אתם מוזמנים לבקר, או אתם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו .

וכמובן, הפתרון השכיח מכולם הוא כתיבה בגוף רבים זכר שהופך לגוף ניטראלי שמדבר אל כולם. זה יכול להיות בגוף ראשון, למשל, אנו יכולים להבחין במוצרים הנפלאים הללו, שמייצר קירבה עם הקוראים, כולנו יחד באותו עניין. או בגוף שני רבים, לדוגמא, אתם יכולים להבחין במוצרים הנפלאים הללו, או, תוכלו להבחין במוצרים הנפלאים הללו. ההבחנה המגדרית נחלשת כאן וזו דרך טובה ובהירה לפנות אל שני המינים.  החיסרון של כתיבה ברבים שהיא פחות אישית ופחות מניעה לפעולה.

לסיכום, ניתן לשלב בין הדרכים השונות או לבחור רק באחת מהן, בהתאם לצורך ולסוג התוכן. על-פניו נראה שצריך להשקיע יותר מדי מחשבה בהסרת ההבחנה בין המינים ושהכתיבה אינה קולחת ואינטואיטיבית, אך אל דאגה. זה הרבה יותר טבעי ממה שחושבים. ואם פה ושם צריך לחזור ולתקן, לא נורא, זה שווה את זה. כך נרגיש כולנו שווים.

פורסם ב: כתיבת תוכן

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן