אנחנו לא יודעים מאיזו תפוצה אתם, אבל אצלנו בפולניה אומרים ש”אם קשה לכם סימן שאתם בעלייה ואם קל לכם – סימן שאתם בירידה”. יסלחו לנו כל הדודות העתיקות, אבל אנחנו בכתבנית גילינו שבעולם של ימינו זה ממש, אבל ממש לא חייב להיות ככה.
תוכן עניינים
גוגל והחיים עצמם
למשל, במידה ואתם מכניסים באופן קבוע תכנים לאתר האינטרנט שלכם (משימה שהיא לא קלה לכל הדעות) גוגל דווקא מקל עליכם.
לא רק שהוא מעלה את הדירוג שלכם במנוע החיפוש שלו הודות לעדכניות של האתר, אלא גם מסייע לעוד גולשים להגיע לאתר שלכם. ועוד גולשים מעלים את הדירוג שמביא עוד גולשים וחוזר חלילה…
המסקנה המתבקשת היא שצריך לעבוד קשה רק פעם אחת ואז גוגל עובד בשבילכם, אבל לצערנו זה לא כל כך פשוט.
לאורך העשור האחרון גילינו שיש 3 אלמנטים שצריך לשמור עליהם כדי להצליח. רוצים לדעת מהם? המשיכו לקרוא את התשובה. אנחנו משאירים לכם להחליט לבד אם מדובר בתשובה קלה, פשוטה או מורכבת.
אלמנט 1 – עקביות
בכל הקשור לכתיבת תוכן לאתר, עקביות היא שם המשחק. ההמלצה שלנו היא להעלות לפחות 1-2 מאמרים בשבוע לאתר, זאת מתוך הנחה שהאלגוריתם של גוגל סורק את רוב האתרים כל כמה ימים.
מכיוון שבתוך עמנו אנחנו חיים, אנחנו יודעים שקשה עד בלתי אפשרי לזכור את זה וקשה שבעתיים לבצע. הפתרון שלנו הוא להכניס את המשימה ללוח השבועי שלכם ולהחליט שלא מוותרים ויהי מה. עקביות כבר אמרנו?
אלמנט 2 – גיוון
כאן העסק קצת מסתבך כי צריך לשמור על גיוון בשני מובנים: נושאי הכתיבה וכותבי המאמרים. והנה הסבר מפורט לכך:
גיוון בנושאי הכתיבה
גיוון כזה מאפשר לדעת מתי יש התעניינות מצד הגולשים בנושא מסוים, מה שמאפשר לכם לא רק לכתוב מאמרים נוספים בנושא זה (ולהראות את המומחיות שלכם) אלא יותר מזה. התעניינות בנושא ספציפי גם מאפשרת לכם לפתח את העסק בכיוון הזה.
למשל, אם אתם משווקים נדל”ן בפראג ושמים לב להתעניינות פתאומית בנכסים להשכרה לטווח קצר – תוכלו לכתוב עוד מאמרים על נושא זה ולהתמקצע בו: לרכוש את שירותיה של חברת ניהול נכסים ועוד.
גיוון בכותבי התוכן
גיוון זה מאפשר לכם לא רק ליהנות מעושר לשוני בתכנים, אלא גם יכול לגרום לאתר שלכם לעלות ביותר מילות חיפוש. ככה אתם מרוויחים מחיפושים במילים שהן לא מילות החיפוש העיקריות.
למשל, אם יש לכם אתר על טיולים בנורבגיה ובא לכם לכתוב על האורורה בוראליס – מומלץ שתתנו את המשימה למספר כותבים. ככה אחד יכתוב תחת מילת החיפוש אורורה בוראליס, השני על הזוהר הצפוני והשלישי בכלל על אורות הצפון. אתם כמובן מרוויחים מכל העולמות.
אלמנט 3 – מחקר מילות מפתח
מחקר מילות מפתח הוא אחד האלמנטים החשובים אם לא החשובים בהם. רק לא לשכוח לבצע זאת לפני הכתיבה ולא אחריה, זאת כדי להימנע מעבודה כפולה.
מה תעשו אם יש לכם אתר בתחום התרגום ובניתם אותו לפי הביטוי “תרגום אנגלית עברית”, אבל גיליתם עם הזמן שמילת החיפוש האידיאלית היא בכלל “תרגום מאנגלית לעברית“? תשנו את כל המופעים של המילה, תכתבו הכל מחדש או אולי תבחרו לוותר?
אז איך עושים את זה בת’כלס?
בכל מקרה, מדובר בהפסד אדיר של אנרגיה, זמן עבודה והרבה כסף. אז למה שלא תחסכו לעצמכם את כל הטרחה ותכתבו מראש את התכנים כמו שצריך?
אחרי שגילינו לכם את אבני היסוד של ההצלחה בגוגל, הגיעה הזמן לגלות לכם את הסוד הגדול (שלשמחתנו הוא כבר מזמן לא סוד) – גוגל אוהב תוכן והרבה. אבל איך עושים את זה בת’כלס? הנה התשובות.
דע את עצמך
מודעות עצמית היא הצעד הראשון בכל דבר. כן, גם בכתיבת תוכן. המשמעות היא שלפני הכל אתם חייבים לדעת מי אתם, מי קהל היעד שלכם ובאיזה פלטפורמות הוא נמצא, מה המוצר או השירות שאתם משווקים ובעיקר – מה הייחודיות שלכם לעומת המתחרים.
זאת כמובן ההתחלה של כל האסטרטגיה העסקית שלכם על כל המשתמע מכך, כולל כתיבת תוכן לפלטפורמות השונות ובראשן אתר האינטרנט שלכם.
דוגמא- לונדון לא מחכה לי?
נגיד שאתם מארגנים סיורי אוכל בלונדון בעברית. מכיוון שקהל היעד העיקרי שלכם הוא ישראלים, אתם צריכים להכיר אותם לעומק.
למשל, לכמה זמן הם באים ללונדון, האם זה הביקור הראשון שלהם בעיר או העשירי, באיזה אזורים של העיר הם צפויים להיות, כמה כסף הם מתכננים לבזבז, איך הם מחפשים מידע על לונדון (אינטרנט, פייסבוק, טיקטוק וכו’) ובעיקר – מה הם אוהבים לאכול.
חשוב גם לדעת האם קהל היעד מגיע עם אמונות מקדימות ומגבילות כלשהן. למשל, האם הישראלים חושבים בטעות ש”בלונדון אין מה לאכול כי האוכל האנגלי משעמם ומיושן”.
במקרה כזה עליכם להוכיח שלונדון היא עיר של מהגרים ושכמחצית מתושביה אינם כלל אנגלים, מה שמשפיע כמובן גם על תחום האוכל.
גוגל אנליטיקס
גוגל אנליטיקס הוא שירות מבית גוגל שמאפשר איסוף נתונים סטטיסטיים על תנועת הגולשים באתרכם, כולל מקורות התנועה שלהם (מנועי חיפוש, רשתות חברתיות, הגעה אורגנית, הגעה דרך אתרים אחרים כמו מסמכים דיגיטליים ועוד), אופן רכישת מוצרים ועוד.
אבל גוגל אנליטיקס הוא יותר מזה. הוא גם מודד גם את היעילות של הפרסומות שלכם. למשל, מודעות גוגל, שיווק באמצעות ניוזלטרים ועוד.
לא בכדי השירות נחשב למוצלח ואהוב במיוחד בקרב בעלי אתרים, מקדמים וסטטיסטיקאים וכיום הוא השירות הנפוץ ביותר לניתוח סטטיסטיקות אינטרנט. ובמילים אחרות – גם אתם חייבים להשתמש בו באתר שלכם, במיוחד לאור העובדה שהשירות הזה ניתן כרגע ללא תשלום.
רגע, למה בכלל אתם צריכים לדעת הכל על תנועת הגולשים שלכם?
בראש ובראשונה כי זו הדרך שלכם להכיר את הגולשים שלכם לעומק ובעיקר – לייעל את אתר האינטרנט שבבעלותכם בכדי לקדם את המטרות העסקיות שלכם.
למשל, כך תוכלו לדעת כמה גולשים ביקרו באתר שלכם בעקבות קמפיין מסוים (כולל כניסות לעמודים ספציפיים), כמה אנשים צפו בכל דף בפרק זמן מסוים ויותר מזה – מה שיעור הנטישה באתר שלכם בכלל ובעמודים ספציפיים בפרט. ניתוח זה נקרא ניתוח on-site.
גוגל קונסול (בעברית – כלי מנהלי אתרים)
זהו עוד שירות חינמי מבית היוצר של גוגל שניתן למנהלי אתרים. גם השירות הזה מאפשר לאסוף מידע על הגולשים, אבל בניגוד לשירות הקודם כאן תוכלו לדעת נתונים ברמת המיקרו בדגש על איך מנוע החיפוש של גוגל רואה את האתר שלכם.
למשל, מה הביטויים שהגולשים חיפשו, עד כמה האתר מותאם לטלפונים ניידים, כמות ההופעות של עמודים שונים בגוגל, מיקום ממוצע של עמודי האתר בגוגל, פילוח כניסות לפי פלטפורמה (טלפונים ניידים, טאבלט, מחשב נייח), פילוח לפי מדינות ועוד.
גם השירות הזה נחשב לאחד השירותים הנפוצים בתחום איסוף המידע, מה שמאפשר לכם בסופו של דבר לשפר את הביצועים של האתר שלכם ולקדם אותו.
חשוב לזכור שכדי להתחיל ליהנות מהשירות, עליכם לחבר את הגוגל קונסול לאתר שלכם. הדרך הפופולרית ביותר היא באמצעות אימות של גוגל אנליטיקס (ראו לעיל) או באמצעות גוגל Tag Manager – שירות נוסף של גוגל שעומד לרשותכם.
והמלצה מאיתנו – החיבור הוא ממש לא סוף פסוק אלא רק ההתחלה כי השירות מתעדכן עם הזמן. למשל, ב-2018 יצאה גרסה חדשה שכללה שינויים בממשק המשתמש, ב-2019 הוסרו אלמנטים מהשירות והיד עוד נטויה. המשמעות היא שאתם חייבים להיות עם היד על הדופק.
נ.ב. אם אתם שואלים את עצמכם מה ההבדל בין השירות הזה לשירות Webmasters Tool, התשובה פשוטה: אין הבדל. זהו אותו שירות, רק גוגל שינתה את שמו ב-2015. וכמובן נא לא להתבלבל עם Google Play Console כי מדובר בשירות אחר לחלוטין.
אמצעים ליצירת קשר
כולנו רוצים לקוחות וכולנו רוצים לידים חמים, אבל רובנו לא עושים את הדבר הנכון – הכנסת אמצעים באתר שבהם יוכלו הלקוחות שלנו ליצור איתנו קשר ישיר.
ולא, אנחנו לא מדברים על עמוד יצירת קשר כמו זה אלא מעבר לכך. הכוונה היא להכניס בכל עמוד באתר אלמנט פשוט שיאפשר ללקוחות ליצור איתכם קשר מיידי, כך שהם לא צריכים לבצע הקלקות נוספות כדי לתקשר איתכם.
חשוב לזכור שכל הקלקה של לקוח יכולה לעלות לכם ביוקר ממש, זאת כי בזמן שהלקוח מחפש את עמוד יצירת קשר הוא יכול לאבד קשב. ובימינו איבוד קשב הוא מהותי כי משמעו לעיתים קרובות מדי איבוד הלקוח לחלוטין.
אז מה עושים? הדרך האופטימלית לאפשר ללקוחות שלכם ליצור איתכם קשר רציף היא פשוטה – הכנסת כפתור (פופאפ) רלוונטי בכל עמוד, עדיפות לכפתור שמפנה לוואטאספ העסקי שלכם. דוגמאות לכך יש פה. פשוט, גאוני, חכם ועובד. אז למה שלא תצטרפו להצלחה?
ולמה וואטאספ? כי זו אולי האפליקציה הכי פופולרית כיום להעברת מסרים, תמונות, מסמכים וכן קטעי וידאו וקול בצורה מיידית וחינמית.
נכון לפברואר 2023 עשו שימוש באפליקציה יותר מ-2 מיליארד משתמשים ברחבי העולם, כך שבחישוב פשוט ניתן לומר שכל אדם שלישי הוא לקוח פוטנציאלי שלכם. לא רע בשביל אפליקציה שחגגה בר מצווה בשנה שעברה…
מאמרים בבלוג
אתם יכולים לקרוא לזה “מידע מקצועי”, “טיפים לגולשים”, “בלוג”, “מגזין” או כל שם אחר אבל לכולם יש כוונה אחת – להראות את המומחיות והסמכות שלכם בתחום העיסוק שלכם ולספק ערך מוסף לגולש.
באופן הזה אתם לא רק ממצבים את עצמכם ברמה אחרת מעל המתחרים, אלא גם משקפים את הייחודיות שלכם ואת היתרונות שלכם מול פתרונות אחרים שיש בשוק.
דוגמא לכך היא הבלוג הזה שמדבר לא רק על טיולים בפראג, אלא פורס תמונה מלאה על העיר והמדינה כולל אוכל, קניות, לימודים, נדל”ן, עסקים ועוד ובכך מציב את הבלוג במקום הראשון בגוגל אם מחפשים “בלוג על פראג” הודות לידע הרב שהוא מספק. (נסו ותיווכחו בעצמכם)
כמובן שמומלץ ואפילו רצוי לכתוב את הבלוג ע”ב דו”ח מילות מפתח (עליו כבר דיברנו קודם), זאת כדי לדעת מה הגולשים מחפשים בתחום זה ובעיקר- מה מעניין אותם לדעת.
למשל, אנשים שמתכננים חופשה בפראג מתעניינים מטבע הדברים גם באוכל ובקניות ולא רק באטרקציות. למעשה, זה המקום שלכם לתת מענה לשאלות הגולשים בצורה מעמיקה ויסודית.
אפשר כמובן לעשות זאת בעמוד שאלות ותשובות, אבל למה לא להתלהב אם אפשר? אמנם אצלנו בפולניה זהו חטא בל יכופר, אבל לכם זה מותר וכאמור גם מומלץ.
אינדוקס מאמרים
אנחנו אמנם כותבי תוכן וזוהי הפרנסה שלנו, אבל גם אנחנו יודעים שעם כל הכבוד לעבודה שלנו (ויש לנו הרבה כבוד) היא לא שווה הרבה בלי גוגל. כלומר, בלי שגוגל יכיר בקיומה.
הדרך הפשוטה ביותר להראות לגוגל שאתם קיימים היא באמצעות אינדוקס של המאמרים שכתבתם בגוגל קונסול (ראו להלן). למעשה, האינדוקס האקטיבי גורם לכך שגוגל יכיר את העמוד החדש שהכנתם מייד ולא רק כשהרובוט של גוגל יבוא לבקר (פעם בכמה ימים, שבועות, כן?)
דוח הכיסוי החדש (Coverage) כדוגמה
אחד האלמנטים בגוגל קונסול שתוכלו ליהנות מהם הודות לאינדוקס הוא דוח הכיסוי החדש (Coverage). דו”ח זה בודק אלו מהעמודים שלכם תקינים מבחינתו (יסומנו בירוק וייחשבו ל”חוקיים”) ואיזה לא (יסומנו באפור וייחשבו ל”לא חוקיים”) בגלל שגיאות, אזהרות ועוד.
למשל, איזה עמודים נחשבים מבחינת הסריקה של גוגל לחסומים, עמודים ללא תוכן, עמודים שמפנים לאתרים אחרים ועוד.
היתרון הגדול טמון בעובדה שהבדיקה נעשית על כל עמוד בנפרד ובודקת 3 אלמנטים: האם העמוד נסרק, האם הוא מופיע באינדקס והאם יש תקלות כלשהן בתיוג שלו.
המטרה שלכם היא שיהיו באתר שלכם יותר עמודים תקינים מאשר עמודים לא תקינים, כך שהאינדוקס הוא החבר הכי טוב שלכם לביצוע המשימה ועוזר לכם לזהות בעיות, לפתור אותן ובסופו של דבר – לשפר את הביצועים של האתר שלכם בחיפושים של גוגל.
תמונות
זה לא סוד שתמונות עושות את ההבדל בין פוסט רגיל לפוסט מדהים, אבל איך תדעו איזה תמונות לצרף לתוכן שלכם ובעיקר – האם מותר לכם לעשות בהן שימוש?
אנחנו לא רוצים להרוס לכם את מצב הרוח, אבל שימוש בתמונות ללא קבלת אישור מהצלם יכול לגרור אתכם לתביעה בגין הפרת זכויות יוצרים. זו כבר עבירה פלילית שאתם ממש לא רוצים להיות חלק ממנה.
אז מה עושים?
פתרון אחד הוא לעשות שימוש במאגרים של תמונות שאינן מוגנות בחוק זכויות היוצרים. למזלכם יש כמה אתרים שמספקים שירות כזה ועוד בחינם. המוכר והמקיף מכולם הוא פיקסה ביי שמכיל נכון לינואר 2024 מעל 4 מיליון תמונות. הכל חינם אין כסף.
פתרון שני הוא ליצור את התמונות בעצמכם באמצעות פלטפורמות שונות לעיצוב גרפי, כאשר ההחלטה בידכם אם לעשות שימוש בבינה מלאכותית או לא.
הפלטפורמה הידועה ביותר בתחום זה (וגם היא חינם בשירות הבסיס שלה!) היא קנבה (באנגלית Canva) שמאפשרת ליצור גרפיקה לתמונות, לסרטונים, למצגות, לפוסטים ברשתות חברתיות, לפוסטרים, למסמכים ובעצם לכל תוכן חזותי בשילוב של אפליקציות שונות לבחירתכם.
גם לפיקסה ביי וגם לקנבה יש אפשרות לרכישת שירותים בתשלום, אבל מהניסיון שלנו השירות החינמי בהחלט מספיק לעסקים קטנים ובינוניים. ובינינו – תמונה ששווה אלף מילים חייבת גם להיות שווה לכל נפש וכיס.
קישורים חיצוניים
אמנם לגוגל יש כ-200 פרמטרים שונים שחשיבותם משתנה עם הזמן, אבל דבר אחד נשאר קבוע – תוכן איכותי ובר סמכא. למען האמת, החשיבות של תוכן רק הולכת ועולה מבחינת גוגל עם הזמן.
כבר כתבנו קודם על מאמרים בבלוג שמיועדים למטרה זו, אבל יש אלמנט נוסף שמוכיח זאת אליבא דגוגל והוא קישורים, חיצוניים ופנימיים. נתחיל בקישורים חיצוניים ובהמשך נפרט על קישורים פנימיים.
בקישורים חיצוניים הכוונה היא לקישורים לאתרים אחרים שנחשבים למוסמכים ואמינים. למשל, עמודי ויקיפדיה, אתרים של חוקים ותקנות ועוד.
אבל לפני שאתם מחפשים אם יש או אין חוקים רלוונטיים בתחום העיסוק שלכם (אפילו אנחנו שאוהבים להפוך כל אבן יודעים שזה לא תמיד אפשרי), כדאי שתדעו שלא תמיד זה הכרחי.
לעיתים קרובות די בקישור לאתר הרשמי של שירות/מוצר מסוים כדי לעשות את העבודה. הנה ההוכחה.
מונקו כמשל
למשל, כשכתבנו על הגעה למונקו דרך האוויר קישרנו את הקוראים למספר אתרים רשמיים רלוונטיים: האתר הרשמי של שדה התעופה של ניס והאתרים של החברות השונות שמפעילות טיסות במסוקים.
בהמשך כשכתבנו על הגעה למונקו דרך הים הגדלנו ראש. לא רק שקישרנו לאתרים רשמיים של הנמלים בנסיכות, אלא גם קישרנו לטופס הרשמי שכל סקיפר חייב למלא לפני הכניסה לנמל כלשהו במונקו. עכשיו רק נשאר לנו לחסוך כסף כדי להגיע לשם ואנחנו מסודרים…
קישורים פנימיים
ועכשיו כמובטח הגענו לנושא של קישורים פנימיים. כאן הכוונה היא לקישורים שיוצאים מהתוכן שלכם לעמודים אחרים באתר שלכם, כך שאתם יכולים ליצור אשכולות של תכנים המתייחסים לאותו נושא. וכמובן שגם כאן יש לנו דוגמא.
היכנסו בבקשה לאתר שלנו וחפשו דרך זכוכית המגדלת את הביטוי “איך כותבים עמוד אודות”. רוב הסיכויים שתגיעו למאמר הזה ותקראו אותו עד תומו. בסוף המאמר אחרי שתקבלו תשובות לשאלות נפוצות, תגיעו גם לכותרת שאומרת ” אולי יעניין אתכם גם…”
כאן תמצאו תכנים נוספים בנושא עמוד האודות, למשל: איזה עמודי תוכן חובה שיהיו באתר שלך? (וכמובן שעמוד אודות הוא אחד מהם), איך כותבים פרופיל חברה לפייסבוק ועוד.
הרעיון בקישורים פנימיים הוא לא רק להעלות את הקידום בגוגל, אלא בראש ובראשונה לסייע לקהל היעד שלכם שמתעניין בנושא מסוים. כך בדיוק עובדות הפלטפורמות של אאוטבריין וטאבולה ומטרתן אחת – להפנות לגולשים תוכן שרלוונטי להם.
אנחנו לא יודעים בדיוק איך הן עובדות (זה סוד מסחרי), אבל אנחנו יכולים להעיד שבעידן של תוכן שיווקי (במיוחד כשיותר ויותר אנשים עושים שימוש בחוסמי פרסומות) זה עובד ובגדול!
למעשה, מחקרים מראים ששיווק באמצעות תוכן איכותי מביא תנועה שמתירגמת ללקוחות.
דו”ח תנועה
אחרי שעשינו את כל זה נשאלת השאלה – איך נדע שזה עובד כדי ללמוד מטעויות ולהסיק מסקנות להמשך? אמנם באינטרנט רואים תוצאות רק לאורך זמן, אבל אין המשמעות היא שאתם לא צריכים לבדוק את עצמכם כל הזמן.
הדרך הפשוטה לעשות זאת היא להפיק דו”חות באופן שוטף ועדיף פעם בחודש. כך תוכלו לבדוק את ההתקדמות בפרק זמן סביר ולתקן במידת הצורך.
אמנם הנטייה היא לבדוק כל יום, אבל כמו שאתם לא עולים על המשקל כל יום כדי לבדוק אם השמנתם (אם אתם עושים את זה כדאי שתפסיקו!) – גם כאן בדיקה יומיומית היא פשוט מיותרת כי לא תוכלו לראות תוצאות בפרק הזמן הזה.
אתם לא יודעים להפיק דו”חות בעצמכם? בשביל זה אנחנו כאן. ובעצם, לא רק בשביל זה. אנחנו מציעים לכם חבילת תוכן מקדמת ב-3 חבילות שמתאימות לכל עסק ואתר. החבילות שלנו כוללות את כל האלמנטים הבסיסיים לקידום האתר שלכם עם בונוס ענק – אפשרות לשנות או לבטל חבילה בהתראה של חודש מראש.
למעשה, אנחנו חוסכים לכם את כל כאב הראש ומשאירים אתכם לטפל במה שאתם יודעים לעשות – העסק שלכם. אז למה שתסתבכו? פנו אלינו והבטיחו לעצמכם תוכן מעולה במינימום מאמץ. אנחנו פה בשבילכם 24/7, אז למה שלא תנסו? מקסימום תרוויחו. צרו איתנו קשר כאן.
לקריאה נוספת
פורסם ב: קידום אתרים, שיווק באמצעות תוכן