דף הבית » כתיבת תוכן » כיצד הפכה נוחות הקריאה (Readability) לכה חשובה לקידום האתר שלך?

כיצד הפכה נוחות הקריאה (Readability) לכה חשובה לקידום האתר שלך?

כשזה מגיע לכתיבה, קשה להתבונן בטקסטים שאתה או את כתבתם באופן אובייקטיבי. כמובן שרובנו מסוגלים לכתוב כמה פסקאות או מאמר בנושא מסוים. אבל כשצריך להקפיד שהטקסט יהיה נעים וקל לקריאה, הדברים נעשים מאתגרים יותר. שימוש מופרז במילים גבוהות, משפטים ארוכים וטקסט מסורבל שאינו נקשר לסיפור אחד וקולח – אלו רק כמה דוגמאות לפעולות שפוגעות בקְרִיאוּת הטקסט שלך ומרתיעות את הקוראים. כאן נגלה מהי קריאות בהקשר של קידום אתרים בגוגל ומה ניתן לעשות בכדי לשפר אותה וכתוצאה מכך את הציון שמקבל האתר על ידי מנועי החיפוש.

מהי קריאות (Readability)?

ילד מרכיב משקפיים
ילד מרכיב משקפיים

“המידה בה טקסט קל או מהנה לקריאה”, כך מוגדרת קריאות במילון. זוהי הקלות שבה מישהו יכול להבין טקסט כתוב. גורם חשוב אחד הממלא תפקיד בקריאות הטקסט הוא רמת הקושי שלו. ככל שהמשפט קשה יותר להבנה, כך הקורא יזדקק להשקיע יותר מאמץ כדי להבין מה הכותב מנסה לומר.

אבל זה לא הכול. מידת הקריאות של הטקסט תלויה גם בשימוש בכותרות, בפסקאות, באורך המשפטים, המידה בה התוכן שלך מוכר לקורא ואפילו בעיצוב. לכל הגורמים הללו יש השפעה על הזרימה הטבעית של הטקסט שלך ועל הקלות שבה ניתן יהיה לעיין בו. לעיתים קרובות, מידת ההשפעה של כל גורם על הקריאות תלויה גם בקורא. עם זאת, שימת לב לגורמים אלה יכולה לעזור לך ליצור טקסט קריא יותר עבור רוב האנשים.

דוגמה להגדרת הקריאות

ננסה ליישם את העיקרון הזה באמצעות דוגמה. למטה מופיעות שתי גרסאות לטקסט קצר על תוכנית הכשרה לקופירייטינג קידומי של יואסט (לה תוסף יעודי לקידום אתרי וורדפרס). למרות ששתי הגרסאות של הטקסט מכילות את אותו המידע, ייתכן שיהיה באפשרותך להבחין בהבדלים מסוימים בסגנון:

טקסט דוגמא 1

” Yoast מציעה קורס הכשרה בנושא קופירייטינג קידומי. תוך 6 עד 8 שעות בלבד תוכלו לכסות את כל הצעדים הנחוצים מבחירת מילת המפתח לקידום ועד לפרסום התוכן. בסופו של דבר, תקבלו פוסט מוכן לפרסום בבלוג. תוכלו לכתוב קופי מעולה שיעלה את דירוג האתר. הטקסטים שלכם יהיו קלים לקריאה. הקופי שלכם יחשוף אתכם ליותר מבקרים מגוגל. התוכן שלכם יהיה ייחודי, מובנה וחד. בדיוק מה שמנועי החיפוש צריכים בכדי להתחיל בדירוג העמוד שלכם”.

טקסט דוגמא 2

“Yoast מציעה קורס הכשרה בנושא קופירייטינג SEO. במהלך קורס זה נסקור את כל הצעדים הדרושים מבחירת מילת המפתח לקידום ועד לפרסום התוכן. בנוסף, תקבלו בסוף הקורס פוסט בבלוג מוכן לפרסום. כל זה תוך 6 עד 8 שעות בלבד.

לאחר סיום הקורס, תוכלו לדעת לכתוב קופי מעולה שיעלה את דירוג האתר. ראשית, הטקסטים שלכם יהיו קלים לקריאה. שנית, הקופי שלכם יחשוף אתכם ליותר מבקרים מגוגל. לבסוף, התוכן שלכם יהיה ייחודי, מובנה היטב וחד. בדיוק מה שמנועי החיפוש צריכים בכדי להתחיל בדירוג העמוד שלכם”.

באיזה מהם היית רוצה להשתמש? אין ספק שטקסט לדוגמא 1 אינו בלתי קריא לחלוטין והוא מספק את אותו המידע שמספק טקסט לדוגמא 2. עם זאת, על ידי שימוש במילות קישור, משפטים קצרים יותר וחלוקה לפסקאות, הגרסה השנייה הופכת לקריאה הרבה יותר.

למה קריאות כל כך חשובה?

חשיבות הקריאות עבור הקוראים

הקריאות קובעת כמה קל לקרוא את הטקסט שלך. לכן, ציון גבוה באיכות הקריאות היא דבר שבהחלט כדאי לשאוף אליו.

ראשית, טקסט קריא שומר על אנשים זמן רב יותר באתר שלך מכיוון שלוקח להם פחות זמן לעיין בו. נשמע קצת סותר, נכון? אך טקסט קל לקריאה דורש פחות מאמץ מהמבקר באתר שלך ויעזור לו למצוא את התשובה לשאלה שלו. טקסט קשה מדי לקריאה יגרום לתסכול והגולשים פשוט יעזבו את האתר שלך מהר. אנשים רגילים לקבל את המידע הנדרש להם במהירות בימינו, וזה נכון במיוחד ברשת.

תוכן שקל לעיין בו בונה אמון בינך לבין מבקרי האתר שלך ויגדיל את הסיכוי שהם יקראו לעומק מעבר למשפט הראשון. בנוסף, קיימת סבירות גבוהה שהם יקליקו על העמודים האחרים שלך כדי לקרוא עוד על נושאים קשורים או על המוצרים שלך. ניתן להשוות זאת לפתיחת ספר חדש. אם קשה לצלוח את הפרק הראשון, הסיכוי שנסיים את הספר יהיה נמוך בהרבה. עם זאת, כאשר הספר קל לקריאה, סביר יותר להניח שנסיים אותו ואפילו נקנה ספרים נוספים של אותו מחבר (או נחזור לאתר לעתים קרובות יותר).

חשיבות הקריאות עבור קידום אתרים

כדי להבין מדוע איכות הקריאות מהווה חלק חשוב בדירוג האתר שלך, חשוב שנבחם עד כמה מנועי החיפוש משתפרים כל הזמן בחיקוי אנושי. בעוד שקידום אתרים בימיו הראשונים אפשר פשוט לדחוס את התוכן שלך בביטויי המפתח, גוגל יודעת היום לזהות הרבה יותר טוב מהו תוכן איכותי.

בנוסף, מנועי החיפוש יודעים לנבא הרבה יותר טוב איזה תוכן אנשים מעוניינים לקרוא. לכן, מיקוד התוכן שלך בקוראים ובחוויה שלהם הוא הצעד הבא בכיוון הנכון. משמעות הדבר היא שהקריאות הופכת לחשובה בהרבה בכל הקשור לדירוג האתר בגוגל.

חשיבות הקריאות ברשת

כתיבה באופן מהנה וקל לקריאה צריכה להיות תמיד בראש סדר העדיפויות. עם זאת, הדבר נעשה חשוב אף יותר כשמדובר בתוכן מקוון. אנחנו מוסחים בקלות ברשת. תוכן אחר נמצא במרחק של קליק אחד בלבד ואנחנו רגילים שעומדים לרשותנו משאבים רבים ומגוונים בכל עת. בנוסף, קריאה ממסך מצריכה יותר מאמץ ומכיוון שנדרשת לנו הרבה יותר אנרגיה כדי להישאר ממוקדים, הקריאה ברשת גובה מחיר. זו הסיבה שקריאות חשובה במיוחד כשכותבים לאונליין ולדיגיטל.

כיצד לשפר את קריאות הטקסט שלך

כמו שהזכרנו קודם לכן, ישנם מספר גורמים הקובעים את ציון הקריאה שלך. באופן לא מפתיע, אחד האלמנטים המרכזיים הוא רמת המורכבות של הטקסט. בנוסף כתיבה אקטיבית ומרתקת חשובה גם היא לקריאות.

המורכבות של הטקסט שלך

מידת המורכבות של הטקסט שלך תלויה בקהל שלך. אם הכתיבה היא לקבוצה מאוד נישתית של קוראים, גם טקסטים מורכבים מאוד יכולים לעבור. עם זאת, רובנו רוצים להגיע לקהל רחב יותר. אין ספק שרובנו בהחלט לא רוצים להשאיר לקוחות או עוקבים פוטנציאליים בחוץ. על ידי כתיבת תוכן שאינו מורכב מדי, התוכן שלך הופך לנגיש יותר ליותר גולשים.

ציון ידוע אחד למורכבות הטקסט הוא ציון קלות הקריאה של פלש. ציון זה מגדיר עד כמה טקסט קריא בסולם של 0-100. למשל:

  • טקסט המקבל ציון שבין 0-30 נחשב קשה לקריאה באופן כללי אך קריא עבור אקדמאים
  • ציון בין 30-50 נחשב קשה לקריאה באופן כללי אך קריא מאוד לאקדמאים
  • ציון בין 50-60 נחשב די קשה לקריאה
  • ציון בין 60-70 נחשב לקריא לתלמידים בני 13-15
  • ציון בין 70-80 נחשב לקריא למדי
  • ציון בין 80-90 נחשב לקריא
  • ציון בין 90-100 הוא קריא ומובן בקלות לילדים בני 11

מבחן זה בוחן שני היבטים: מהי כמות המילים ביחס למספר המשפטים וכמה הברות יש ביחס למספר המילים. עבור טקסטים לאתרים, קלות קריאה בדירוג של 60-70 נחשבת מקובלת.

להקנות מבנה לטקסט שלך

דרך נוספת לשפר את ציון הקריאות שלך היא באמצעות הקפדה על מבנה מסודר לטקסט. כלומר, יש להקפיד שהטקסט שלך יחולק לפסקאות בגודל סביר ולהשתמש בכותרות כדי לחלק את התוכן שלך לחלקים קטנים יותר. הדבר יאפשר לסרוק את הטקסט שלך בקלות בעיניים וייתן לקוראים שלך מעט אוויר בין הפסקאות. אף אחד לא נהנה לעמוד מול בלוק של טקסט שאינו מפורט ומחולק על פי נושאי המשנה בהם הוא עוסק.

טון אקטיבי ומרתק

לעתים קרובות, אנו מבחינים בתופעה שגם אנחנו נופלים בה – שימוש יתר בטון פסיבי. הדבר הופך את הכתיבה שלך למרוחקת ופחות ברורה. ניתן דוגמה. “דניאל קרא לי”, הוא משפט בטון אקטיבי. “נקראתי על ידי דניאל” הוא הטון המקביל לו: הטון הפסיבי. טון פסיבי הופך את המשפטים לארוכים ומורכבים יותר ולרוב אין צורך בכך. אמנם משפטים מסוימים אכן דורשים שימוש בטון פסיבי, אך עדיף להימנע ממנו ככל הניתן.

הדרך הקלה ביותר לעשות זאת, היא לכתוב את הטקסט שלך ולעיין בו לאחר מכן כדי לבדוק עד כמה הטון בכתיבה שלך שלך פעיל. תוך כדי העיון, ניתן לשפר גם גורמים אחרים המשפיעים על קריאות התוכן שלך. ניתן לחפש אחר משפטים ארוכים שאפשר אולי לקצר, או לנסות להחליף בין משפטים ארוכים וקצרים יותר. גורם נוסף שיכול להשפיע לרעה על הטקסט שלך הוא השימוש במשפטים עוקבים, כלומר, משפטים שמתחילים באותה מילה. תמיד מפתיע לגלות באיזו תדירות זה קורה מבלי שנשים לב בכלל. פתרון נהדר למניעת התופעה ולשמירה על כתיבה קולחת יותר באופן כללי, הוא השימוש במילות קישור. מילים אלו מציגות לקוראים את הקשר בין הביטויים והפסקאות.

לסיכום

לא תמיד קל לכתוב טקסט כיפי וקל לקריאה. עם זאת, הדבר יעזור לך להעביר את המסר טוב יותר ולשמור את הגולשים בעמוד שלך, מה שמועיל גם ל-SEO. לכן, שווה להקדיש קצת זמן ולעבוד גם על הקריאות של התוכן שלך. העבודה על מורכבות הטקסט שלך, על המבנה והטון יאפשר לך ליצור תוכן שישמח גם את המשתמשים וגם את גוגל.

לקריאה נוספת

פורסם ב: כתיבת בלוגים, כתיבת כותרות, כתיבת מאמרים, כתיבת מאמרים באנגלית, כתיבת מאמרים לקידום, כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים, כתיבת תיאורי מוצר לחנות וירטואלית

תגיות: | | | |

Scroll to Top
השארת פרטים




    X
    דילוג לתוכן