כתיבת תוכן לאתר עורך דין נחשבת למאתגרת ומצריכה איזון בין כתיבה משפטית מקצועית, לבין כתיבה בשפה שתהיה מובנת וברורה גם לאנשים מהשורה, ללא רקע משפטי שהרי לרוב, זהו קהל היעד של העורך דין.
בישראל הצורך בתוכן לאתרי עורכי דין עולה בהתמדה, שכן מדובר במקצוע נפוץ ובאחד מהתחומים המבוקשים ביותר באקדמיה, וכתוצאה מכך בישראל מספר גבוה מאוד של עורכי דין ביחס לאוכלוסייה, והתחרות בהתאם.
בעזרת תוכן מקורי ואיכותי ניתן להבליט את אתר האינטרנט ולמצב את עורך הדין כאוטוריטה, לצד הופעה במקומות הראשונים במנוע החיפוש. כתיבת תוכן שכזה היא עבודה למומחים, ובעלי רקע בכתיבה משפטית.
להלן מספר היבטים ואתגרים המצריכים תשומת לב והשקעה כשמדובר בתוכן לאתר עורך דין:
הדיסוננס בין שימוש בשפה משפטית אל מול שימוש בשפה עממית
הצורך התמידי בכתיבת תוכן לאתר עורכי דין הוא לאזן בין תוכן (מקורי כמובן) מקצועי הכתוב בשפה משפטית-מקצועית ואלגנטית, לבין שפה שתהיה מובנת, קומוניקטיבית ומעניינת ללקוחות מן השורה שאינם מצויים בז׳רגון המשפטי.
מכיוון שעורכי דין עוסקים רבות בכתיבה וניסוח של תכנים משפטיים שונים, מפרוטוקולים ועד חוזים, עלול להיווצר הרושם אצל עורכי דין מסוימים שאין צורך בחברה לכתיבת תוכן על מנת לייצר מאמרים איכותיים באופן שוטף לאתר, אך חשוב לזכור שכתיבת תוכן שיווקי לאתר אינטרנט, תוך אופטימיזציה למנועי החיפוש ושימוש במילות המפתח הנכונות, היא משימה למקצוענים, שיודעים כיצד לאזן בין הגשת המידע לקוראים מהשורה, והפיכת המידע למעניין ומניע לפעולה.
התעסקות שכזו עלולה לגזול זמן רב, לצד כתיבה שתהיה פחות אפקטיבית או ״משפטית״ מדי ולא תשרת את המטרה השיווקית או הקידומית של התוכן, לכן ישנה חשיבות בעבודה מול ספק תוכן מקצועי, עם ניסיון ספציפי בכתיבת תוכן לאתרי עורכי דין.
תוכן מקורי וחשיבותו
בעולם שבו ״התוכן הוא המלך״ והשיווק מבוסס התוכן הוא מהכלים האפקטיביים ביותר, ישנו צורך בתוכן מקורי. משני היבטים מרכזיים – היבט זכויות היוצרים והיבט הקידום במנועי החיפוש.
חשיבות תוכן מקורי בהיבט של זכויות יוצרים
בהיבט של זכויות יוצרים, חשוב מאוד לוודא שהתוכן הנכתב לא מועתק ממקור אחר כפי שהוא, שכן מדובר בהפרה בוטה של זכויות יוצרים. חשוב לזכות שזכויות יוצרים קיימות גם על תוכן אינטרנטי, שנחשב ליצירה מקורית לכל דבר. חשוב מאוד לזכור שגם העתקה של מבנה של מאמר מסוים, תוך שכתוב הפסקאות לדוגמה, מהווה הפרה של זכויות יוצרים, וכי ניסיונות להסוות העתקה ע״י שכתוב אינן מומלצות, ומשכתב התוכן (או מזמין התוכן/המעסיק) עשוי להיות חשוף לתביעות. כך גם הדבר בנוגע לתוכן מתורגם ללא אישור מהיוצר המקורי.
אם כך, מה ניתן לעשות כאשר מבקשים לכתוב תוכן מקורי לאתר, בנושא מקצועי שכבר נכתב עליו בעבר? החוכמה היא להיות מקוריים – לבסס את התוכן שלנו על ידע מקצועי , תוך שילוב של השקפה או ראיה מקורית משלנו, או לבנות את המאמר בצורה מקורית משלנו מבחינת לוגיקה והתפתחות.
חשיבות תוכן מקורי בהיבט של קידום אתרים
מנוע החיפוש החשוב בעולם, גוגל, סורק אתרי אינטרנט באופן קבוע, והאלגוריתם שלו מסוגל לאתר באופן מדויק תוכן מקורי, תוכן משוכפל, תוכן גנרי/שיווקי נטו ותוכן איכותי/בעל ערך. גוגל מסוגלת לאתר מחרוזות בודדות שמועתקות מאתרים אחרים, ואתר שיסומן על ידי האלגוריתם של גוגל כאתר שנכלל בו תוכן משוכפל, ייפגע בדירוג בתוצאות החיפוש.
גוגל אפילו יודעת כמה זמן בממוצע מבלים הגולשים בתוך כל דף באתר, ופרמטרים נוספים שעוזרים למנוע החיפוש לקבוע האם המידע באתר הוא בעל ערך לגולש או לא. עבור עסק המבקש להגיע ללקוחות דרך חיפוש בגוגל, מדובר בפגיעה ממשית, ולכן על בעלי אתרים עם תוכן לדאוג שהתוכן המופיע באתר יהיה תמיד תוכן מקורי, איכותי, מעניין ובעל ערך.
מנוע החיפוש של גוגל מעדיף תוכן מקורי, שלא מופיע בשום מקום אחר, לצד תוכן שכולל בתוכו מילות מפתח שרלוונטיות לגולשים, קישורים שימושיים ומידע שגולשים רואים בו כבעל ערך. לכן, אל תפחדו ״לחשוף״ סודות מקצועיים או להעניק לגולשים שלכם ידע וערך, הדבר יגרום לגולשים לבלות באתרכם זמן רב, ולמנוע החיפוש להבין שהאתר שלכם הוא אתר של אוטוריטה בתחום מסוים, בדיוק מה שיעזור לאתר להתקדם במנוע החיפוש.
ריבוי פסקאות על פני טקסטים ארוכים
שפע המידע הזמין, לצד גירויים אינסופיים ושיווק אגרסיבי, גרמו לסבלנות נמוכה יחסית בקרב גולשים וקוראים באתרים ובלוגים. כתיבה מרובת פסקאות, המורכבת מפסקאות קצרות של מספר שורות, עם כותרת חדשה בכל מספר פסקאות, תאפשר לקוראים קריאה נוחה, תסדר את נושאי המאמר ותבליט לקורא את המסר של המאמר.
ההמלצה היא ׳לפצל׳ פסקאות ארוכות לפסקאות קצרות יותר, שיסייעו לקוראים ׳לצלוח׳ את המאמר בקלות. פסקאות של 3-4 שורות נחשבות לאידיאליות.
מבנה כזה של מאמר, מסייע לא רק לקוראים אלא גם למנועי החיפוש הסורקים את האתר. מנועי החיפוש ״אוהבים״ מבנה של פסקאות קצרות יחסית ושל כותרות משנה, ושילוב של מילות מפתח מתאימות בכותרות המשנה (ובחלק מהפסקאות) תסייע למנוע החיפוש להבין באיזה מילות מפתח לקדם את התוכן שלכם.
ריבוי ביטויי זנב ארוך
ביטויי זנב ארוך הם ביטויים ארוכים יותר, לרוב בני מספר מילים, ומכוונים לחיפושים מעט יותר ספציפיים, אך גם מעט פחות תחרותיים, מה שמסייע לרוב בקידום האתר. לדוגמה: הביטוי ״עורך דין חוזים״ הוא ביטוי קצר זנב, והתחרותיות שלו גבוהה, ולכן גם קידומו ייקח זמן רב ויהיה קשה בהרבה משימוש בביטוי זנב ארוך כמו ״עורך דין לחוזים בבאר שבע״ לדוגמה.
ביטויי זנב ארוך אמנם לא מביאים את אותה כמות כניסות לאתר כמו ביטויים קצרים, אך הכניסות שמגיעות לרוב יהיו ממוקדות יותר, יחס ההמרה יהיה גבוה יותר והסיכוי של לקוחות פוטנציאלים שמגיעים לאתר דרך חיפוש שכזה להפוך ללקוחות של ממש גבוה יותר, שהרי אנשים שמחפשים לדוגמה עורך דין מקרקעין או עורך דין גירושין, יעדיפו למקד את החיפוש לפי עיר המגורים או האזור – ״עורך דין מקרקעין קריות״.
בפועל, ביטויי זנב ארוך מהווים קרוב ל-70 אחוזים מכלל החיפושים במנועי החיפוש, לכן מדובר בכלי שחשוב להכיר כאשר רוצים למשוך קהל מתאים לאתר. לרוב המילה הנוספת, זו שתהפוך את הביטוי מזנב קצר לארוך, תהיה קשורה במיקום בעל המקצוע – במקרה הזה עורך הדין, ותעזור לאותו עורך דין להתמקם במיקום גבוה במנוע החיפוש כאשר אנשים באותה עיר מחפשים עורך דין בתחום מסוים.
איך לכתוב תוכן מקצועי משפטי לאתר של עורך דין בצורה נכונה?
בניגוד לתוכן שיווקי נטו, תוכן מקצועי הוא תוכן המתבסס על מקורות מידע ברי סמכא, לדוגמה מאמרים אקדמאים מכתבי עת מוכרים, פסקי דין וחקיקות, פרוטוקולים של דיונים, אתרים ממשלתיים, ציטוט מתקנות וחוקים ועוד, תוך שימוש בטרמינולוגיה מקצועית.
לצד מקורות המידע, כתיבת תוכן מקצועי בתחום המשפט ועריכת הדין מצריכה היכרות עם עולם המשפט, ידע מקצועי נרחב בנושאים משפטיים, שמירה על כללי אתיקה ויכולת להתעדכן באופן תדיר בהתפתחויות והעדכונים האחרונים בענף.
תוכן מקצועי
בניגוד לדעה הרווחת, אין צורך שעורך דין בעצמו יכתוב את התוכן באתר, שכן חשוב, לצד הידע המקצועי, שהתוכן יהיה אפקטיבי ללקוחות שאינם בקיאים בטרמינולוגיה משפטית, וגם למנועי החיפוש, וכל זה תוך יצירת סקרנות להמשך קריאת המאמר והנעה לפעולה.
בנוסף, חשוב שמישהו בכיר במשרד עורכי הדין, הבקיא בניואנסים המשפטיים בתחום בו מתמחה המשרד, יעבור על התכנים, ׳יהדק׳ אותם ויוודא שלא נפלה ולו טעות סופר אחת. כן, גם את המאמר שאתם קוראים כרגע, יערוך עורך מנוסה ויוודא שלא נפלו בו טעויות, לפני שהתוכן ייעלה לבלוג של ״כתבנית״.
שיווק באמצעות תוכן המותר על פי כללי לשכת עורכי הדין
בהליך כתיבת תוכן מקצועי ו/או תוכן שיווקי עבור אתר עורך דין, יש להקפיד לפרסם תוכן המותר בפרסום לפי כללי האתיקה המקצועית של לשכת עורכי הדין המעודכנים, לפי כללי הפרסומת של לשכת עורכי הדין, שנכנסו לתוקף ביוני 2018.
הכללים כוללים הנחיות לפרסום באתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ואפליקציות. כך למשל, אוסרת הלשכה על פרסום באמצעות פרסומות קופצות (פופ-אפ), ומתירה פרסום באתרים ובניוזלטרים לפי כללי הפרסומת של האתיקה המקצועית.
מומלץ לקרוא את המאמר הבא ובו פירוט של הכללים וההנחיות של צורות הפרסום המותרות על פי כללי הפרסומת החדשים לעורכי דין.
תוכן לאתר עורכי דין – עבודה למקצוענים בלבד
חברת כתיבת תוכן מקצועית עם ידע בכתיבת מאמרים לאתרי עורכי דין תחסוך לכם לא רק זמן יקר במשרד עורכי הדין, אלא גם תייצר עבורכם תוכן איכותי ומכוון מטרה – קידומית ושיווקית.
מאמרים שמצליחים לשלב בין ידע מקצועי חדש ובעל ערך לקוראים, לצד עניין ורמת קריאוּת מאוזנת (שפה במשלב לא גבוה מדי) זוכים להמשך קריאה והתעניינות מצד הקורא. זכרו – עליכם לעניין את קוראים בעלי רקע בתחום, לצד קוראים חסרי רקע.
- לקריאה נוספת בנושא כתיבת תוכן שיווקי לעורכי דין
- לפרטים, הצעת מחיר והזמנת כתיבת תוכן לאתרי עורכי דין
שאלות ותשובות
כתיבת תוכן לאתר עורך דין חייבת להיות מאוזנת בין כתיבה איכותית ומקצועית שתעניק ערך לגולשים ותמצב את עורך/ת הדין כאוטוריטה בתחומם, אך מצד שני התוכן צריך להיות מובן גם למי שאינם בעלי רקע משפטי, שהם לרוב הלקוחות הפוטנציאלים שלכם. כמו כן, התוכן חייב להיות תוכן מקורי, וישנה חשיבות גדולה לאורך הפסקאות ולשימוש במילות מפתח נכונות.
עורכי דין רבים עוסקים בכתיבה וניסוח של תכנים משפטיים שונים, ולכן מניחים שכתיבת התוכן לאתריהם היא עבודה פשוטה שיוכלו לבצע בעצמם, אך חשוב לזכור שכתיבת תוכן לאתר אינטרנט לא דומה לכתיבה משפטית. כשכותבים תוכן לאתר, חשוב להכין את התוכן בצורה כזו שמנוע החיפוש ידע לקשר אותו למילות המפתח שהלקוחות הפוטנציאלים שלכם יחפשו, ושהתוכן יוגש במבנה מסוים שיסייע בהנעה לפעולה, לכן מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע בכתיבת תוכן מקצועני/שיווקי עם רקע מתאים הן בכתיבה משפטית והן בכתיבה שיווקית. אגב, כאן תוכלו לקרוא המלצות על השירות.
כתיבת תוכן מקורי היא חשובה בהיבטים רבים, הן מבחינת זכויות יוצרים, והן מבחינת קידום האתר במנוע החיפוש. לכן חשוב להיוועץ בכותבי תוכן מקצועיים שהינם גם בעלי ניסיון בכתיבת תוכן לאתרי עורכי דין ומשפט, ויודעים ליצור תוכן בעל ערך לגולשים אך גם מקורי וייחודי. עוד שאלות נפוצות יש פה.
חשוב שלא להגזים במונחים משפטיים או בשפה משפטית גבוהה, אך עם זאת עדיין לשדר מקצוענות ויידע נרחב בתחומכם, תוך כתיבת תוכן מעניין ככל האפשר, שידרבן את הקוראים להמשיך לקרוא ולבסוף ליצור קשר. הרחבנו על כך מאוד בפוסט.
פורסם ב: כתיבת מאמרים, כתיבת מאמרים לקידום, כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים
תגיות: כתיבת תוכן לעורך דין | כתיבת תוכן משפטי | תוכן לעורך דין | תוכן מקצועי