מחקרים מראים שבין 65% ל-70% מהגולשים בישראל (בארה״ב 80%) נוהגים לחפש מידע רפואי ושאלות בנושאי בריאות באינטרנט. אותם גולשים יגיעו כמעט תמיד לאתרים שמופיעים בשלושת המקומות הראשונים במנועי החיפוש. כדי שהאתר שלכם יתבלט ויגיע למקומות העליונים במנוע החיפוש, על האתר לכלול כמות גדולה של תוכן איכותי מקורי, שהאלגוריתם של גוגל מסווג כתוכן בעל ערך אמיתי לגולשים, ותוכן שקולע למילות המפתח וביטויי החיפוש הנפוצים.
התחרות בתחום הרפואה ואתרי האינטרנט המציעים מידע ותוכן רפואי היא עזה, אך מצד שני תעבורת הגולשים המחפשים אחר המידע הזה היא גדולה מאוד. רופאים בעלי מומחיות שישכילו לספק לגולשים תוכן בעל ערך, אך גם כזה שמשלב בין מידע מהימן למידע שמונגש לאדם הממוצע שאינו בקיא בז׳רגון הרפואי, יזכו לחשיפה ותעבורת גולשים גדולה.
הבעיה הכי גדולה!
רופאים רבים משוכנעים שאין צורך בשירותי כתיבת תוכן, שכן הם יכולים לכתוב את התוכן בעצמם, אך חשוב לזכור שכתיבת תוכן לאתרים שונה במהותה מכתיבת תוכן רפואי-מקצועי, בכמה היבטים. במאמר הזה ננסה לדבר על כמה מאותם היבטים שיש לקחת בחשבון בכתיבת תוכן לאתר.
כתיבת תוכן לאתר אינטרנט אמורה להשיג מספר מטרות, ולכן יש לשלב בין הידע המקצועי וה״רוח״ אותה מבקש הרופא/הקליניקה להעביר, לבין היבטים מקצועיים של כתיבת תוכן לאתרים: חלוקה לפסקאות וכותרות נכונות, שימוש בביטויי מפתח שיסייעו לתוכן להתבלט (לאחר מחקר יסודי כמובן), SEO, כתיבה שמניעה לפעולה, והיבטים נוספים שמוכרים היטב לעוסקים בכתיבת תוכן.
תוכן אינטרנטי איכותי הוא לא רק תוכן שכתוב בצורה מקצועית ומרתקת, שתגרום לגולשים שלכם להישאר באתר ולבסוף ליצור עמכם קשר, אלא תוכן ״מרענן״ שלא חוזר שוב על המידע שהגולש כבר יודע, אלא חושף גם מידע חדש, ולא מרגיש כמו תוכן שיווקי נטו. האתר שלכם לא אמור להחליף התייעצות עם רופא, אך הוא בהחלט אמור לספק לגולש ערך ראשוני כזה שיגרום לו להרגיש שהוא מקבל מכם משהו. מתן ערך היא דרך אפקטיבית להמיר גולש מזדמן ללקוח.
בנוסף, על התוכן באתר לשקף מצד אחד את ה״אוטוריטה״, הניסיון והמקצועיות שלכם ושל הצוות שלכם בתחום/התחומים בו אתם מתמחים, ובכך לחזק את המוניטין והתדמית שלכם, ומצד שני למשוך את הקורא להמשיך ולקרוא, ולבסוף לבצע פעולה – לדוגמה ליצור עמכם קשר או לקבוע תור בקליניקה. את זה ניתן להשיג בעזרת תמהיל נכון של תכנים מסוגים שונים, שיעניקו לגולשים את המידע הראשוני לו הם זקוקים, לצד מידע שימצב אתכם כמומחים בתחומכם.
חשיבות מקורות המידע
לצד כתיבה המכוונת למילות מפתח וערך לגולשים, בכתיבת תוכן מקצועי חשוב מאוד להסתמך על מקורות מידע ברי סמכא, שכן האחריות לתוכן אותו אנו מספקים היא גדולה, וכיום גולשים נוטים להסתמך על תוכן אינטרנטי גם בנושאים ״רציניים״ וגורליים כמו החלטות רפואיות.
מקורות מידע טובים לרוב יהיו מאמרים ומחקרים אקדמאים בלתי-תלויים, מכתבי עת נחשבים (בעלי אימפקט פקטור), לצד אתרים רשמיים של מוסדות רפואה מוכרים, מבתי חולים ועד למרפאות וקופות חולים גדולות. הסתמכות על מאמרים או מחקרים של רופאים מובילים בתחומם למשל, בעלי שם עולמי, לצד ספרות מקצועית הוא התייעצות עם רופאים מובילים בתחומם, נחשבת להסתמכות על מקור מידע מהימן.
כדאי גם לוודא שהמידע אותו אתם מפרסמים באתר שלכם עובר ״הצלבה״ עם מקורות מידע אחרים. רצוי תמיד להתבסס על מחקרים עדכניים יחסית (מהשנים האחרונות), ולהצליב את המידע עם מספר מחקרים/מקורות מידע, על מנת לוודא שהמידע אותו אתם מפרסמים לא הופרך או התברר כלא מדויק.
הנגשה של מידע אקדמי / מחקרי לציבור בגובה העיניים
בסופו של דבר, חשוב לזכור שאת התוכן באתר יקראו אנשים ״מהשורה״ שאינם בהכרח בקיאים במונחים רפואיים או בשפה מדעית/מחקרית, לכן חשוב מאוד ״להנגיש״ את התוכן והמידע לכלל הציבור. על התוכן באתרכם לשדר מצד אחד מקצוענות ובקיאות, מצד שני, תוכן רווי במונחים מקצועיים לא ישרת את המטרה של מתן ערך ראשוני לגולש, ערך כזה שיניע את הגולש לפעולה הרצויה של יצירת קשר עם הרופא / נותני השירות הרפואי.
האיזון העדין שבין תוכן מהימן ומקצועי, עם מסר ברור, לבין תוכן שיהיה ברור לכלל הגולשים, וגם יקלע למילות החיפוש הנכונות, הוא עבודה למקצועני תוכן, ולכן לרוב רצוי שאת התוכן יכתבו אנשי מקצוע בעלי מומחיות בכתיבת תוכן רפואי לאתרים. לרוב מדובר באנשים בעלי ניסיון רב בכתיבת תוכן רפואי, שמצד אחד בקיאים בז׳רגון הרפואי ובניואנסים הדרושים לכתיבת תוכן כזה, ומצד שני מכירים את האופי וסגנון הכתיבה הנדרש מתוכן אינטרנטי שיווקי/קידומי, וכזה שמיועד לסייע באופטימיזציה במנועי החיפוש.
האמנות של כותבי תוכן מקצועיים היא להפוך כל נושא למעניין, גם תוכן מחקרי/אקדמי שלרוב לא מדבר לקהל הרחב.
תדמית הרופא או הקליניקה בקרב הקוראים
בתחום הרפואה, אולי יותר מכל תחום אחר, לתדמית ולמוניטין של הרופא חשיבות עליונה.
לתוכן באתר האינטרנט של הרופא/המרפאה, לאיכותו, לערך שלו לגולשים ולצורה בה הוא מונגש, יש השלכה בנוגע להנעה לפעולה של הגולשים באתר. אתר שהתוכן בו נראה ״גנרי״ או משקף כתיבה לצורת קידום נטו או ״מילוי עמודים״ בתוכן סתמי, עשויה לשרת מטרה הפוכה, לשדר ריחוק או בינוניות, ולגרום לגולשים להעדיף את האתרים המתחרים.
לעומת זאת, אתר הכתוב בצורה מקצועית ועניינית, אך גם בצורה מרתקת ש״מדרבנת״ את הקורא להמשיך לפסקה הבאה, ומעניקה תחושה של ערך אמיתי, הוא אתר שיזכה לא רק בקידום נאות במנוע החיפוש, אלא גם באמונם של הגולשים, שיחושו בנוח ליצור קשר עם הרופא או המרפאה המיוצגים על ידי האתר והתוכן.
על התוכן לשקף את המקצועיות והניסיון של הרופא ו/או הקליניקה, ואת זה ניתן לעשות באמצעות מאמרים מקצועיים שמנגישים את האתגרים הרפואיים לקהל הרחב, עמוד ה״אודות״ שישקף את הניסיון והמומחיות שלכם, עמודי טיפים והמלצות ואפילו תכני וידאו, מהדרכים האפקטיביות כיום לחזק את ה״אוטוריטה״ והתדמית של אנשי מקצוע.
גם המלצות של מטופלים/לקוחות יכולות להיות אפקטיביות לחיזוק התדמית, בתנאי שהן מוגשות בצורה אותנטית ולא מוגזמת. אך הדברים הללו יכולים לבוא בנוסף ולא במקום תוכן איכותי – שהוא ״עמוד השדרה״ שלכם מבחינת חיזוק האוטוריטה והתדמית בקרב הקוראים / הגולשים שלכם.
חשיבות הכתיבה על טרנדים בעולם הרפואה
מגמות וטרנדים בעולם הרפואה צצים כמו פטריות אחרי הגשם, והתפוצה שלהם היא כה מהירה, שניתן מיד לראות את התוצאות בחיפושים של אנשים. די בשמועה (מבוססת או לא) לגבי יעילות של תרופה מסוימת או מזון מסוים לטיפול בבעיה כלשהי, או סכנה שעלולה להיווצר מדפוס התנהגות מסוים למשל, כדי לגרום לגולשים לגשת בהמוניהם למנועי החיפוש. דוגמה מעולה לכך היא התנועה הלא רשמית של מתנגדי החיסונים, הטרנד הזה מגיע אלינו מארצות הניכר ופושה בכל חלקה טובה.
ככל שתקדימו לזהות טרנדים מהסוג הזה, ולתת להם מענה בדמות תוכן מקיף ואיכותי, תרוויחו מאסות של גולשים, ובהתאם תוכלו גם להתקדם גבוה יותר במנוע החיפוש. זכרו – לא כל טרנד הוא טרנד חולף, וגם אלו שכן יכולים לסייע לכם לחשוף את האתר והקליניקה שלכם לכמות גדולה של גולשים תוך זמן קצר, ולגרום למנוע החיפוש להבין שאתם כרגע האתר שמספק את המידע הכי מקיף ו/או מהימן באותו נושא שנחשב כרגע ל״חם״.
דגשים חשובים נוספים
מלבד היותו של התוכן שלכם בעל ערך, נגיש ומקצועי, חשוב שהתוכן גם יוגש בצורה שתמשוך את הקוראים, ותהיה מגוונת. במקום לכתוב רק מאמרים על נושאים מסוימים, הקפידו ״לגוון״ ולשלב באתרכם גם תכנים בצורה של מדריכים, עמודי שאלות-תשובות, ״ספיישלים״ המוקדשים לנושאים מסוימים, הסברים ויזואליים לצד הטקסטים, מדריכי וידאו, תרשימי זרימה וכו׳, ובאופן כללי תוכן שיהיה לגולשים כיף לקרוא, ויגרום להם לרצות להישאר באתר, שכבר לא ירגיש כמו ״עוד אתר״ אלא כמו אוצר של ידע.
כתיבת תוכן רפואי – למקצוענים בלבד
בין אם מדובר באתר של רופא, מרפאה, קליניקה פרטית או תוכן לאתר רפואה אסתטית, ישנה חשיבות גבוהה לכותבי תוכן מקצועיים, שידעו לאזן בין תוכן רפואי מהימן, מקצועי ופרקטי לבין תוכן שמותאם לחיפוש אינטרנטי, במבנה נכון מבחינת פסקאות ופיזור מילות המפתח, שימוש בביטויי זנב ארוך, תוכן שמניע לפעולה ושאר ההיבטים עליהם דיברנו במאמר.
בבחירת שירותי כתיבת תוכן, חשוב לבחור בחברה מנוסה, שלה כותבי תוכן הבקיאים ובעלי השכלה מתאימה לכתיבת תוכן רפואי. ב״כתבנית״ אנו מתמחים בכתיבת תוכן למגוון סוגי אתרים ואנשי מקצוע, כולל תוכן רפואי מקצועי, לצד שירותים משלימים נוספים, משירותי הפקת סרטוני וידאו ועד כתיבת ערכים לויקיפדיה. בעידן שבו ״תוכן הוא המלך״, אנחנו מאמינים ביצירת תוכן איכותי במיוחד, שיתבלט מעל לכל התכנים האחרים ברשת.
שאלות ותשובות
לדעתנו לא, מכיוון שכתיבת תוכן לאתרי אינטרנט שונה מאוד במהותה מכתיבת תוכן רפואי אקדמי או מחקרי. כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט היא עבודה למקצועני תוכן, שדורשת בין השאר ניסיון בכתיבה מכוונת למנועי חיפוש וכוללת ביטויי מפתח ספציפיים, כתיבה המיועדת לקהל רחב וליצירת סקרנות להמשך והנעה לפעולה, ומבנה מאמר נכון מבחינת קידום האתר. לכן כדאי תמיד להיעזר בכותבי תוכן מקצוענים.
בכתיבת תוכן רפואי, תמיד כדאי להתבסס על מקורות מידע ברי סמכא, כגון מחקרים מדעיים מתחום הרפואה, שפורסמו בכתבי עת משפיעים (בעלי אימפקט פקטור), ועדיף של רופאים בעלי שם ומומחיות בתחומם. כמו כן, עדיף שהמחקרים עליהם מתבססים יהיו מהשנים האחרונות. להתבססות על תוכן כזה עשויה להיות חשיבות גדולה לתדמית ולמוניטין של האתר. לפירוט נוסף, קראו את המאמר.
ודאי. מדובר בעבודה למקצועני תוכן, שההתמחות שלהם היא לקחת תוכן רפואי/מקצועי ״יבש״ ולהכניס בו עניין. הדבר לרוב נעשה דרך ״כתבות צבע״ ויזואליות, ״ספיישלים״ הכתובים בשפה מעניינת, שאלות ותשובות, אינפוגרפיקות מושקעות, תוכן וידאו מרתק ועוד.
המיקום של האתר שלכם במנוע החיפוש הוא פונקציה של פרמטרים רבים, ביניהם שילוב נכון של ביטויי מפתח במאמר, הערך לגולשים של התוכן שלכם בעיני מנוע החיפוש, כמות התעבורה שהמאמר מקבל, הקישורים למאמר ועוד. יש כאן לא מעט עבודת קידום אתרים אבל אין ספק שהתוכן הוא הבסיס להכל וכשהתוכן טוב, עבודת קידום האתרים תההי הרבה יותר מהירה. הרחבנו על כך במאמר.
פורסם ב: כתיבת מאמרים, כתיבת תוכן, כתיבת תיאורי מוצר לחנות וירטואלית, סרט וידאו, סרטוני וידאו, קופירייטינג, תוכן ויזואלי
תגיות: כתיבת תוכן | כתיבת תוכן לאתר | כתיבת תוכן לאתרי רפואה | כתיבת תוכן לאתרי רפואה טבעית | כתיבת תוכן לאתרי רפואה פלסטית | כתיבת תוכן לאתרי רפואה קונבנציונאלית | כתיבת תוכן לאתרי רפואה קונבנציונלית | כתיבת תוכן מקצועי | כתיבת תוכן רפואי