הקדמה (חובה!)
כתיבה נכונה של תיאור מטא הוא אחד הפרמטרים החשובים בקידום אתרים והוא יכול לשפר משמעותית הן את המיקום של האתר שלכם בגוגל ולהעלות את כמות הכניסות לאתר. שימוש נכון בתיאור מטא יגרום לגולש להקליק על האתר שלכם מבין שאר התוצאות במנוע החיפוש ולגרום לאלגוריתם של גוגל לתת לכם עדיפות. מדובר על פרמטר משמעותי שחשוב לעשות בו שימוש בצורה נכונה.
הכנו לכם מדריך מקיף הכולל מספר נקודות חשובות על תיאור מטא והנקודות החשובות לכתיבה נכונה שאם תבחרו ליישם ישפרו בצורה מהותית את אחוז ההקלקות שלכם (CTR) ויגרמו להרבה יותר גולשים להגיע לאתר שלכם.
גם אם אתם בתחילת הדרך בקידום אתרים ועדיין לומדים את האלגוריתם של גוגל כנראה כבר פגשתם את המונח תיאור מטא (Meta Descriptions) והסבר על החשיבות שלו. מדובר על כלי משמעותי שהרבה בעלי אתר לא משתמשים בו בצורה נכונה ומפספסים הרבה כניסות לאתר. החשיבות של כתיבה נכונה של תיאורי מטא משפיעה באופן מהותי על אחוזי ההקלקה על העמוד שלכם ולכן חשוב להקדיש קצת זמן כדי לכתוב בצורה נכונה את תיאור המטא.
אז לפני הכל (למי שלא יודע):
מה זה בכלל תיאור מטא?
מאחורי מכסה המנוע של האתר מתרוצצות המון שורות קוד. כמעט כולם רלוונטיות לאתר ובלעדיהן האתר עלול שלא לתפקד כראוי. חלק מאותן פיסות קוד הן אלמנטי רשות והן שם כדי לתאר למנועי החיפוש אלמנטים נוספים שאינם בהכרח מיועדים לגולש. אחד מהם הוא תיאור מטא. מדובר בתיאור טקסטואלי קצר ותמציתי של העמוד המדובר (כן, יש תאור מטא שונה לכל עמוד) שמאפשר לגוגל להציג ישירות במנוע החיפוש את הטקסט הזה וכך לגרום לגולש עוד לפני ההקלקה על תוצאות החיפוש במה עוסקת התוצאה הזו. זה נראה כך:
כעיקרון גוגל מציג 2 מרכיבים עיקריים לגולש במנועי החיפוש:
כותרת העמוד (Page Title)
כותרת העמוד היא פרמטר חשוב שצריך לשים לב אליו. הוא יכול לשפר משמעותית את אחוזי ההקלקה על העמוד ולכן גם להשפיע על המיקום שלו בגוגל.
תיאורי מטא (Meta Descriptions)
החלק השני הוא תיאור הדף בו מאמר זה עוסק והוא מוכר בשם Meta Descriptions. כאמור, מדובר על אפשרות לכתוב תקציר של העמוד. יש הנחיות שמשתנות לגבי אורכו ולכן צריך לעקוב אחרי ההנחיות של גוגל בנושא. אם תרשמו תיאור ארוך מדי אז גוגל יכול להשלים אוטומטית את שאר התיאור מתוך העמוד שלכם או להציג רק חלק ממנו.
מה יוצג במנוע החיפוש אם לא יהיה תיאור מטא?
במידה ולא תוסיפו תיאור מטא גוגל יכול לבחור באופן אקראי פסקה מתוך המאמר שלכם ולהציג אותה לגולש. במקרה ולא תכתבו תיאור מטא הגולש יראה פסקה אקראית שלא תהיה בהכרח אטרקטיבית לגולשים ובצורה זו הגולשים עלולים להקליק על התוצאה של המתחרים שלכם. זו בדיוק הסיבה למה חשוב כל כך לכתוב תיאור מטא ולהציג לגולש את מה שאתם רוצים ולבחור בתיאור שיכול להניע אותו לפעולה. חשוב להשקיע זמן בכתיבת תוכן מהודק לתיאורי המטא בעמודים העיקריים של האתר (לכל הפחות) ובתוספת תיבול של תוכן שיווקי ממוקד.
המדריך המלא לכתיבה נכונה של תיאורי מטא – בואו נצלול…
הכנו לכם מדריך מקיף הכולל את כל הפרמטרים החשובים בשביל לכתוב בצורה נכונה את תיאור המטא לעמודים השונים באתר. המדריך כולל גם מגוון פעולות שיעזרו לכם לשפר את אחוזי ההמרה שלכם באתר ויגרמו ליותר לקוחות להגיע לאתר שלכם. בנוסף תלמדו איך שימוש בתיאור מטא גם ישפר את קידום האתר בעזרת הגדרה נכונה של מילות המפתח בתיאור.
את המדריך נחלק ל 3 חלקים שונים:
- חלק מס’ 1 – איך לכתוב תיאור מטא שמניע את הלקוח להקליק על התוצאה.
- חלק מס’ 2 – מה הפרמטרים החשובים של תיאור מטא לקידום אתרים אורגני (SEO).
- חלק מס’ 3- החשיבות של אחוז הקלקה (CTR) והקשר שלו לתיאור מטא.
חלק מס’ 1 – איך לכתוב תיאור מטא שמניע את הלקוח להקליק על התוצאה
כמו שכבר הסברנו בהקדמה כאשר אתם כותבים תיאורי מטא צריך להתחשב באורך ולבדוק שכותבים תיאור באורך המומלץ על ידי גוגל. חשוב לוודא שאם כותבים תוכן ארוך מדי במקרים מסוימים גוגל יכול להשמיט חלק מהתוכן של תיאור המטא. בתכל’ס, אם אין לכם זמן לחקור מה הסטנדרט, תעלו תיאור נשראה לכם ובדקו אחרי כמה ימים בגוגל הם צריך לקצר אותו מעט.
מה חשוב לרשום בתיאור המטא?
אין ספק שכשמדובר על תחומים מקצועיים קשה לנסח תקציר של מאמר בקלות אבל אם תחליטו כבר בשלב הראשון של כתיבת המאמרים מה בדיוק חשוב לכם להעביר, יהיה לכם קל יותר לקצר ולנסח תיאור מטא באורך המתאים.
אלו הנקודות שחשוב לבדוק לפני שאתם כותבים תיאור מטא:
- חישבו על הגולש – אם אתם רוצים לגרום ללקוח שלכם לבצע פעולה אתם צריכים להיכנס לראש שלו ולחשוב מה יכול לגרום לו ללחוץ דווקא על האתר שלכם. לרוב תיאור המטא גורם לגולש להבין מה הוא יכול לצפות אחרי שהוא יקליק ובשילוב של תוכן שיווקי נכון הוא באמת יכנס לקרוא עוד בעמוד שלכם.
- אל תגרמו לתוכן להישמע כמו פרסומת – אף אחד לא אוהב לראות פרסומות יבשות ומשעממות וכך גם הגולש שמחפש מונח מסוים בגוגל. אם תיאור המטא שלכם יישמע שיווקי מדי ויהפוך לפרסומת גנרית אתם עלולים לגרום לגולש לבחור בכל אחת מהתוצאות האחרות ברשת.
- מה הלקוח שלכם מחפש – הפרמטר של תיאור מטא חשוב כי בסופו של דבר מדובר באיך להציג לגולש את מה שהוא מחפש. אם תכתבו תוכן שיגרום לו לבחור באתר שלכם גוגל יראה עם הזמן שהתוצאה רלוונטית ויכול כתוצאה מכך לגרום לאתר שלכם להתקדם. אתם רוצים לכתוב תוכן שמתאר בדיוק את מה שהוא חיפש ואם אתם ניגשים לכתיבת תיאור מטא תחשבו מה בדיוק הייתם רוצים להציג ללקוח ואיך לעשות את זה בצורה שתגרום למוצר או לשירות שלכם להיות טוב יותר מהמתחרים.
- מה אפשר להוסיף לתיאור מטא כדי לשפר את אחוז ההקלקה? – ספרו על הניסיון של החברה שלכם. תחשבו למשל על גולש שמחפש את המונח “הפקת סרט תדמית” בגוגל. הוא לרוב יעדיף לקחת שירות של חברה עם ניסיון רב בתחום שמציגה תיק עבודות מרשים. במידה ואתם חברה עם ניסיון רב ציינו כמה שנות ניסיון יש לכם בתחום. במידה ולא, נסו להיכנס לראש של הגולש ולתת לו דווקא את היתרונות של עבודה איתכם כפרילנסר על פני חברה. בנוסף, אל תוסיפו את שאר השירותים שלכם לתיאור (גם אם נדמה לכם שסרטון אנימציה יכול לעניין אותו). היו ממוקדים בגולש שחיפש סרט תדמית וספקו לו מידע על השירות. לא על שום דבר אחר. הנה דוגמא לתיאור מטא שמציג את הוותק של החברה. מעבר לוותק, התיאור גם מסביר על הידע והניסיון שלהם וממקד את התיאור בתחום אחד בלבד.
- אל תשתמשו יותר מדי במונחים מקצועיים – אחת הטעויות של מומחים בתחומים שונים היא שהם חושבים שהלקוח הפוטנציאלי כבר מכיר את המונחים בתחום. שימוש ביותר מדי מונחים מקצועיים יכול לבלבל את הגולש שלכם. דברו אל הלקוח בצורה פשוטה והציגו לו את התועלות שיצמחו לו אם יבחר להיכנס לעמוד שלכם. הנה דוגמא לתיאור מטא הכולל יותר מדי מונחים ויכול לגרום לגולש לבלבול.
- מה באמת מחפש הגולש? – אם הגולש חיפש “אלבניה” בגוגל כנראה שהוא לא רוצה לדעת באופן ספציפי מה ההיסטוריה של אלבניה אלא הוא מבקש לדעת פרטים על המדינה באופן כללי. תהיו חברים ותנו לו להבין מה מחכה לו אם הוא יקליק על התוצאה של האתר שלכם. כך זה טוב:
- איך אפשר לשפר את תיאור המטא בצורה משמעותית? – ברגע ש”נכנסים לראש של הגולש” ומבינים מה בדיוק הוא רוצה לקבל, יותר קל לכתוב בשפה שתהיה מקצועית מצד אחד ותדגיש את היתרונות או הניסיון שלכם אבל עדיין תגרום לו להבין מה הוא הולך לקבל מהשירות שלכם. תיאור שמציג לו את מה שהוא רוצה לקבל יוביל אותו לחשוב על התוצאה ולא על הדרך.
חלק מס’ 2 – תיאור מטא והאלגוריתם של גוגל
כמה כבר שמעתם על האלגוריתם של גוגל. כל פעם שחשבנו שהבנו אותו עד הסוף מגיע שינוי קטן או תפיסה אחרת ומשנה את שיטת הפעולה של בעלי ומקדמי האתרים. דווקא כאשר מדובר על תיאור מטא אפשר לראות שכמעט ואין שינויים בשנים האחרונות ומקדמי האתרים לא שינו יותר מדי בשנים האחרונות את התהליך של כתיבת תיאור מטא.
לפי גורמים בגוגל נראה שברמה הטכנית גוגל לא משתמש בתוכן התיאור גופא כפרמטר משמעותי לדירוג העמוד מלבד שימוש במילת המפתח בתיאור אבל יש מגוון פרמטרים נלווים שכן משפיעים על דירוג האתר בגוגל.
מילת המפתח חייבת להופיע בתיאור
חשוב שמילת המפתח תופיע בתיאור המטא באופן מדויק ולכן כאשר אתם כותבים תיאור מטא צריך לקחת את זה בחשבון ולשלב את מילת המפתח. מעבר לכך גוגל גם מדגיש את מילת המפתח בחיפוש ולכן אם מילת המפתח לא תופיעה אחוז ההמרה יכולה לרדת בצורה משמעותית. הנה דוגמה. מילת המפתח “לונדון” מודגשת בתיאור.
- בדקו את האורך של תיאורי המטא שלכם – יש מגוון דעות של מקדמי אתרים בנוגע להשפעה הישירה של אורך התיאור על גוגל אבל בגלל שמדובר על כתיבה קצרה שקל לבצע מומלץ לכתוב תיאור באורך הנכון ולא לכתוב תיאור קצר מהמומלץ.
- למה תיאור מטא כל כך חשוב לקידום העמוד? – אחד הפרמטרים החשובים ביותר לגוגל הוא להציג לגולש תוצאה רלוונטית ולתת לו תשובה מדוייקת למה שהוא חיפש. במידה ותכתבו תיאור מטא שיגרום לגולש להקליק יותר על העמוד שלכם מבין כל תוצאות החיפוש גוגל ידרג את העמוד שלכם גבוה ויתחייס אליו כתוצאה שהיא רלוונטית. ככל שאחוז ההקלקות (CTR) על העמוד שלכם יגדל, מעבר לכניסות הרבות שתקבלו, גם גוגל ידרג אתכם גבוה יותר. אחרי שהבנו שאחוז הקלקות גבוה יכול לגרום לאתר שלכם להתקדם בתוצאות החיפוש צריך לצלול לעומק ולהבין כמה משמעותי יכול להיות תיאור המטא אל מול פרמטרים אחרים.
חלק מס’ 3 – החשיבות של אחוז הקלקה (CTR) והקשר שלו לתיאור מטא
המונח אחוז הקלקה (CTR) מציג את האחוז של הגולשים שלחצו על העמוד מבין מספר הגולשים שהעמוד הוצג להם. לדוגמא:
אם 100 איש ראו את התוצאה שלכם בחיפוש בגוגל ורק 15 אנשים הקליקו עליה אז אחוז ההקלקה של העמוד המסוים יהיה 15 אחוז. ככל שתשפרו את אחוז ההקלקה תוכלו לגרום ליותר אנשים להגיע לאתר שלכם גם אם לא תעלו במיקום (בשלב הראשון).
שימוש נכון בתיאור המטא יכול לגרום לגולש לבחור בתוצאה שלכם למרות שהמיקום שלכם לא גבוה יחסית. ככל שתגרמו לתיאור להיות בולט יותר וככל שהתיאור מטא יעביר בצורה מדויקת את רוח העמוד כך יגדל השיפור באחוזי ההקלקה שלכם. כמובן שבנוסף לתיאור מטא צריך גם לכתוב נכון כותרת מושכת שתעזור לו להבין שהעמוד שלכם יכול לספק לו בדיוק את מה שהוא מחפש. לאחר מכן עשויה להתבצע כעין “תגובת שרשרת”. גוגל מבינה עם הזמן שהאתר שלכם רלוונטי יותר ויותר ובוחרת לתעדף אותו על פני תוצאות אחרות, קרי, לשפר את המיקום שלו במנוע החיפוש.
השקיעו זמן בכתיבת תיאורי מטא
בעלי אתרים משקיעים הרבה מאוד כסף וזמן יקר על כתיבת תוכן איכותי לאתר שלהם, על עיצוב נהדר ועוד. אחרי כל ההשקעה רבים מהם לא מבינים את המשמעות של תיאור מטא ולכן עושים אותו באופן כמעט אוטומטי בלי חשיבה על הפרמטרים החשובים שצריך ליישם.
כתיבה נכונה של תיאור מטא יכולה לקחת מספר דקות בלבד אבל ההשפעה שלה יכולה להיות מאוד מהותית. שיפור קטן ב CTR של האתר יכול לגרום למאות או אפילו אלפי כניסות נוספות לאתר מדי חודש. שימוש בכתיבה שיווקית ממוקדת (לדוגמה כתיבה שיווקית שמיועדת לדור ה-X או ה-Z) אשר תגרום לגולש שלכם במבט קצר בתוצאות החיפוש לבחור בעמוד שלכם עשוי לגרום לשינוי משמעותי ביותר במיקומי האתר.
לסיכום
- בלי סיפורים ארוכים – תזכרו שיש לכם נכון ליום פרסום מאמר זה 156 תווים לגרום לגולש לבחור בכם ואם תחרגו, חלק מתיאור המטא עלול לא להופיע לגולש.
- מה היתרונות שאתם רוצים להדגיש – תחשבו על מה חשוב לכם להדגיש בעמוד המסוים שאתם מציגים. אם מדובר על הניסיון של החברה, שירות מיוחד שרק אתם נותנים או אפילו להציג את המחיר ישר בתוצאות החיפוש.
- כותרת מושכת – למרות שרוב המאמר מתמקד בתיאור המטא, אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא ללא ספק הכותרת של העמוד. מדובר על הדבר הראשון שהלקוח רואה ולכן צריך להקדיש מחשבה על כותרת שתהיה מושכת ותגרום ללקוח להקליק על העמוד שלכם.
- לא לשכוח מילות מפתח – אל תשכחו להכניס את מילת המפתח של העמוד לתיאור מטא גם עבור האלגוריתם של גוגל.
פורסם ב: כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים, קידום אתרים
תגיות: CTR | Meta Descriptions | אחוז הקלקה | מטא תג | מטא תג דסקריפשיין | מטא תג דסקריפשן | תיאור מטא | תיאורי מטא