מי הוא דור ה-X ומה מאפיין אותו?

איש בן דור האיקס - כבן ארבעים

דור ה-X, ילידי שנות ה-60 וה-70 של המאה העשרים, מהווה את קו התפר בין העולם הישן, האנלוגי והמעונב של דור הבומרס, לבין העולם החדש, הדיגיטלי והתזזיתי שאנחנו מכירים כיום. זהו דור שגיבש במהלך חייו את מה שלימים נודע ככפר הגלובאלי – בו אנשים ממקומות שונים בעולם החלו להתקרב מנטלית ורגשית, לצרוך תכנים זהים ולפתח תחומי עניין והרגלי צרכנות דומים. כפי שפירטנו במאמר קודם, דור זה הרבה לבלות מול הטלוויזיה ועקב כך להיחשף לתכנים שיווקיים, בוטים ואגרסיביים, מה שהקהה את חושיו והפך אותו לבעל מוטיבציה נמוכה יותר מדור הוריו – הבומרס. בנוסף, זהו דור המאופיין בנאמנות צרכנית חזקה, אך מבחינה פיננסית הוא סובל מחוסר יציבות יחסי. לכן, בדומה להוריו, הוא מתחבר לפרסום אותנטי המשדר אמינות ויציבות ולכתיבה שיווקית המניעה להצטרפות למועדוני לקוחות ושאר הטבות מבוססות נאמנות ומערכות יחסים ארוכות טווח. אולם שלא כמו הוריו, דור זה פתוח הרבה יותר לשימוש באמצעים דיגיטליים כגון אימייל וניוזלטרים, עם קופי קצר, מדויק וקולע.

דור האיקס בישראל

על אף שהמונח "בייבי בומרס" מתייחס בעיקר לקהל האמריקאי, ניתן גם לאתר מאפיינים של דור זה גם בישראל. בדומה לכך, גם לדור ה-X הישראלי יש מאפיינים דומים לחבריו ברחבי העולם. בישראל, זהו הדור השני לניצולי השואה, אשר הקימו את המדינה על בסיס הציונות האידיאולוגית של אחרי מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה ושאפו לכונן בישראל חברה קיבוצית אוטופית, תוך שהם מתמודדים עם מלחמות המאיימות על הקמת וקיום המדינה. דור ה-X לעומתם, הוא זה שהתניע את השחרור מהאידיאולוגיה הקולקטיבית והחל לראות את עצמו ואת רווחתו ולחתור למימוש עצמי והצלחה אישית בשלל תחומי החיים.

הסטטוס של האיקסים והערכים החשובים להם

כשכותבים תוכן שיווקי, רצוי לזכור שבני דור האיקס הם ברובם הורים. הצעירים שבהם הם בני 40 ורוב הסיכויים שהם הקימו משפחה ועתידם הכלכלי של ילדיהם מעסיק אותם מאוד, בוודאי לאור המשברים הכלכליים שחווה הדור הזה. ולכן, חשוב לפנות אל הפן הזה בחייהם ולהתקרב אליהם באמצעותו וחשוב להציג לו מוצרים ושירותים בעלי רמת אמינות גבוהה ויכולת מוכחת המגובה בעדויות של לקוחות מרוצים, קייס סטאדיס, סיפורי לקוח, נתונים אמפיריים ועוד. זכרו, כי המסר שלכם צריך להיות אותנטי מאוד. מדובר בדור שצפה במאות אלפי פרסומות בחייו וקשה לעבוד עליו או להפעיל עליו מניפולציות. יחד עם זאת, המסר צריך להיות מנוסח בנימה בלתי פורמלית ולשלב בתוכו אלמנטים שדור ה-X יכול להזדהות עמם, כמו אינדיבידואליזם, עצמאות ואיזון בין היבטי החיים.

אל תבלבלו להם בשכל

כבר אמרנו שהאיקסים אוהבים להשתמש באימיילים וגם הרשתות החברתיות לא זרות להם והם במיוחד מתחברים לפייסבוק, המעניקה כלים אינטואיטיביים ופשוטים לשיתוף התכנים בין הגולשים, מה שמוסיף להילת האותנטיות שדור ה-X כל כך מתחבר אליה. אבל זהו כאמור דור עם "משבר זהות דיגיטלי".

קל להתבלבל ולנסות להפעיל אותו בשיטות שעובדות על כרישי הטכנולוגיה שנולדו אחריו, אך למעשה זה רק עלול ליצור אצלו אנטגוניזם. הדור הזה עייף. הוא עבר הרבה, הוא ראה הרבה והוא נולד וגדל בתקופה שבה העולם השתנה ללא הכר. לכן אין לו סבלנות להתעמק באפליקציה שלכם או בסטוריטלינג של המותג. הוא רוצה את המסר שלו מידי ונקי ואם תנסו לעייף אותו עוד יותר, הוא פשוט ישים עליכם איקס.

לסיכום:

  • דור ה-X הם ילידי שנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20.
  • יש נקודות דמיון בין חברי דור ה X בישראל לבין בני דורם בארה"ב.
  • דור זה הוא הראשון להיחשף לתרבות הדיגיטלית של העידן המודרני.
  • הוא מתחבר לשימוש בניוזלטרים ואימיילים ולרשתות בהן התוכן קל לשיתוף.
  • האיקסים מתחברים לתוכן קצר וקולע המניע לפעולות היוצרות נאמנות צרכנית.

רוצים לקרוא עוד על כתיבה שיווקית לדורות אחרים?