מכירים את הימים האלו שאתם גולשים בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם ונדמה שכולם מתעסקים באותו נושא? זה יכול להיות טרנד ויראלי, אירוע אקטואלי בומבסטי שבדיוק פורסם בחדשות, או אפילו ציטוט חריף של סלב או איש ציבור שמתפשט כאש בשדה קוצים ובקבוצות הממים והסאטירה. ברוב המקרים, מותגים, עסקים וארגונים, לא מאחרים להצטרף לחגיגה ומעבר לשיח בין גולשים פרטיים, אפשר במהרה להבחין גם בהתייחסות של חברות שונות לעניין הזה שכולם מדברים עליו. בז'רגון מקצועי זה נקרא RTM.

הנה דוגמה לסרטון RTM שהפיקה עיריית תל אביב יחד עם פרופסור לס (הידוע בקול שהוא משמיע נגד בהלת הקורונה). במקרה הזה, עיריית תל אביב רוכבת על הטרנד העולמי ועל דמותו של פרופסור לס שבתקופה הזו (מאי 2020), אין כמעט ישראלי שלא מכיר ודוחפת את הרעיון של תמיכה בעסקים מקומיים ישראליים.

מהו תהליך RTM?

RTM אלו ראשי התיבות של המילים Real Time Marketing, או בעברית: שיווק בזמן אמת. הכוונה היא לנקיטת מהלך שיווקי שרלוונטי לשיח הציבורי באותו הרגע ונוגע בדרך כלל לנושאים שמקבלים חשיפה מוגברת, ביחד עם חיבור למותג עצמו: האג'נדה הכללית שלו, תחום עיסוקו, השפה הוויזואלית שלו ועוד. מילת המפתח במקרה של שיווק בזמן אמת היא מהירות. הוא אכן צריך להתרחש ב "זמן אמת" ולפעמים עיכוב של יממה או אפילו כמה שעות, יכול כבר להפוך אותו ללא רלוונטי.

באילו אמצעים אפשר לבצע RTM?

שיווק בזמן אמת אפשר לבצע בכל אמצעי שעומד לרשותכם. אם אתם מותג גדול המעסיק מחלקת קריאייטיב צמודה, לא אמורה להיות לכם שום בעיה להפיק פוסט RTM מוצלח, שכולל רעיונאות ברמה גבוהה וביצוע גרפי מרהיב. אבל גם אם אתם עסק קטן או אפילו עצמאיים הפועלים לבד, אתם יכולים לכתוב פוסט שנון ואפילו לצרף לו גרפיקה רלוונטית לנושא, שניתן להכין בתוכנות עיצוב גרפי פשוטות. עוד אמצעים שעומדים לרשותכם הם הכנת אינפוגרפיקה שהיא סוג של סיקור חזותי וכמובן, להשתמש במדיה שכל כך חביבה על האלגוריתמים של הרשתות החברתיות – סרטוני וידאו.

הנה דוגמה לסרטון RTM שהפקנו לא מזמן

המרכיבים שהופכים סרטון RTM למוצלח

כיום, כל אחד יכול להפיק סרטון וידאו. המצלמות המשוכללות בטלפונים הסלולריים אפילו בנויות מראש לצילום סרטונים במטרה להעלות אותם לרשתות החברתיות. יחד עם זאת, קחו בחשבון שאתם לא היחידים שמזנקים אל הטלפון בכוונה להכות בברזל הפרסום כל עוד הוא חם. לכן, אם אתם רוצים שהסרטון שלכם באמת יכה גלים ולא ייעלם בבליל התוכן העצום, מומלץ להשתמש בשירות מקצועי של מומחים לשיווק דיגיטלי.

בכל מקרה, סרטון RTM צריך להיות ממוקד וההקשר שלו צריך להיות מובן מידית ולא מאולץ. אם תנסו "לרכב על הגל" של הטרנד הוויראלי הנוכחי אבל הביצוע יהיה בינוני, קהל הגולשים המשופשף ישים לב לכך מיד והתגובות עלולות לפגוע במותג יותר מאשר להועיל לו. מותגים שמצליחים לקשר את עצמם בצורה מתוחכמת לשיח הציבורי, נהנים מתדמית של עסק שמחובר לשטח ולקהל לקוחותיו ואף מעבר לכך.

הדרך בה סרטון RTM יכול למנף גם את המותג שלכם

לסרטון RTM טוב יש גם תועלות כלכליות, לצד התועלת התדמיתית. עם זאת, יש לשים לב כי בדרך כלל ההישגים הכלכליים לא יהיו מידיים (אלא אם כן מדובר בתגובה מהירה שכוללת בתוכה גם מענה על צורך מסוים של הגולשים, שניתן להשיג אותו רק באמצעות רכישה). לרוב, RTM נכנס ספונטנית כחלק מאסטרטגיית השיווק הכללית, שמתוכננת זמן רב מראש ותועלותיה הן ארוכות טווח.

סרטון RTM מוצלח יכול לגרום לכם להתבלט ברשתות החברתיות ולהפוך לחביבי האלגוריתמים, שנוטים לתעדף תוכן שנוגע לאירועים המדוברים ביותר ברשת, מאשר תוכן שיווקי אגרסיבי ושחוק. ביחד עם טכניקות שיווק נוספות, תוכלו ליצור מערכת יחסים קרובה וארוכת טווח עם קהלי הלקוחות שלכם ובטווח הארוך, זה יבוא לידי ביטוי גם ברווחיות של המותג.