נתחיל בעובדות שכולנו מכירים. יש יותר מדי תוכן רע באינטרנט. המשמעות היא שיש כל כך הרבה שטויות ברשת, שאנשים מתקשים להבחין אילו מקורות הם לגיטימיים, מה העובדות ועל מי ניתן לסמוך.
סקר של חברת גאלופ מצא שהאמון של האמריקאים בתקשורת ההמונים נשחק וזה לא במקרה, האינטרנט סייע לכך רבות. אז מה קורה כשאתם כותבים תוכן אינטרנטי מדויק ואיכותי? מבחינת קוראים רבים זה לא פחות מאשר האור שבקצה המנהרה. תוכן אינטרנטי נכון ומדויק הוא כמו פנס בחושך. אתם נותנים לקוראים שלכם בדיוק מה שהם צריכים ורוצים. תשובות נכונות לשאלות אמיתיות.
כדי להפוך עבורכם את המשימה של כתיבת תוכן איכותי ואמין לפשוטה יותר ולהשאיר אתכם ואת הגולשים שלכם בצד הנכון של המשוואה, הכנו עבורכם את המדריך האולטימטיבי לכתיבת תוכן אינטרנטי מעולה.
מהי האנטומיה של תוכן מעולה?
תוכן אינטרנטי מעולה הוא כזה שפוגע במספר מטרות בו-זמנית וכולן (כמה מפתיע) קשורות לקהל היעד שלכם. לכן, לא משנה איזה סוג תוכן אתם כותבים ובאיזה נושא, בנו אותו לפי האנטומיה להלן.
- המוח – האם התוכן חינוכי, אינפורמטיבי או שמא זו כתיבה שיווקית גרידא?
- השלד – האם התוכן מאורגן היטב, האם הוא הגיוני?
- השריר – האם התוכן מושך את הקוראים? האם הוא גורם להם לרצות להמשיך לקרוא?
- הלב – האם התוכן ממשיך להדהד בקורא גם אחרי שהוא יצא מהאתר?
כדי להבטיח שהתוכן שלכם פוגע במטרה עליו לכלול את כל האיברים החיוניים. ככה עושים את זה נכון.
קבלו 7 דרכים פרקטיות לכתיבת בלוג מצליח
דיברנו לא מעט על שיווק באמצעות תוכן ועל היכולת של בלוגים מקצועיים לשנות עולמות וחשבונות בנק. בלוג הוא סוג של פלטפורמת תוכן שמצריכה הזנה תמידית וכוונונים עדינים כל הזמן כדי להפוך ביום מן הימים לגדולה ומשפיעה.
תנו לכותרת לדבר
כתיבת תוכן מעולה מתחילה בכותרת שהיא לא פחות ממדהימה. בעבר כבר כתבנו איך לייעל את הכותרות של התכנים לצורך קידום אתרים, אבל איך ליצור כותרת טובה שגם פונה לקוראים זו אופרה אחרת. לפניכם 3 דרכים לכתוב כותרת שעושה את זה בהצלחה.
פנו למוח האנושי
בני אדם הם יצורים צפויים שניתן לנבא את התנהגותם. לכן, כשאתם מתיישבים לכתוב כותרות המזל משחק לטובתכם כי יש דברים שאנשים אוהבים לראות בכותרות – דברים שמעלים את הסיכוי של הקוראים לרצות לקרוא את התוכן וגם בסופו של דבר באמת לקרוא אותו. הנה מה שאנחנו יודעים. קחו בחשבון את הנקודות האלה כשאתם כותבים כותרות ונסו לשלב את האלמנטים הבאים בכותרות.
- מספרים: המוח האנושי נמשך למספרים. למעשה, חלק מתאי המוח מוקדשים אך ורק לזיהוי של ספרות. כשאתם כוללים מספרים בכותרות שלכם, אתם למעשה עושים שימוש ברצון האנושי לכמת ערכים. דוגמאות לכותרות שעובדות: “5 דרכים קלות לחסוך כסף”, “10 טיפים לאפיית עוגה שתמיד מצליחה”, “3 סיבות נהדרות לטוס לאלבניה” וכדומה.
- וודאות: בני אדם לא אוהבים להרגיש לא בטוחים. בואו נגיד את זה אחרת – מבחינת האנושות אי וודאות שווה לחרדה וללחץ. לכן, אם אתם משאירים את הכותרות שלכם מעורפלות, אתם גורמים לאי-ודאות אצל הקוראים שלכם ולמעשה מרחיקים אותם. המחקר הזה הוכיח שאנשים מעדיפים כותרות ברורות, כך שהם יודעים בדיוק מה הם הולכים לקרוא. נחזור לאחת הדוגמאות קודם ונדגים. עדיף לכתוב את הכותרת “10 טיפים לאפיית עוגה שתמיד מצליחה” ולא את הכותרת “10 טיפים לעוגה שתמיד מצליחה” כי המילה “אפיה” מייצרת כאן ביטחון. מי שמקליק על הכותרת הזו יודע בדיוק מה הוא צפוי לקבל בעמוד הבא.
- שאלה ותשובה: אנשים מחפשים באינטרנט באמצעות שאלות. יש שתי דרכים להבטיח שהם מקבלים מענה: אחת – לכלול את התשובה בכותרת ושתיים – לכתוב את הכותרת כשאלה. דוגמאות לכותרות כאלה הם “איך לאפות עוגת יום הולדת?”, או “ביטקוין זו דרך נהדרת לחסוך כסף לפנסיה”.
דברו ברור אבל אל תעליבו את האינטליגנציה
לצערנו בזמן כתיבת כותרות רבים שוכחים את המרכיב העיקרי – בהירות. כותרת לא ברורה יכולה להיות מבלבלת מדי מכדי למשוך קוראים. בנוסף, זה יעורר את חוסר הוודאות שהוזכר לעיל – מה שהופך את הרעיון כולו לגרוע. אבל, תנו לנו לסבך, מצד שני – לא מומלץ לפשט את הכותרת יותר מדי. כותרת כמו “סין עשויה לעשות שימוש בים כדי להחביא את הצוללות שלה” יכולה להיות אפילו מגוחכת. לכן, במקום לציין את המובן מאליו – התמקדו בכותרות הגיוניות בלי להיות נדושים.
שמרו על טון מעניין ומושך
הכותרות הם ביטויים קצרים שאומרים לקוראים מה מצפה להם בטקסט, כך שיש לכם רק הזדמנות אחת למשוך את תשומת הלב של הקוראים. לכן, אתם צריכים לחשוב בקפידה על כל מילה שאתם צפויים לכלול בכותרת. קחו למשל את הכותרת הזו:” איך לאפות עוגה”. זה בסדר גמור שהכותרת הזו מציינת בפירוש מה כולל התוכן, אבל היא גם לא מציעה שום סיבה להמשיך לקרוא. יש מיליוני מתכונים לעוגות, אז למה שהקוראים שלכם יקראו דווקא את התוכן שלכם? למעשה, כותרת מהסוג הזה מבטיחה שהקוראים שלכם יקראו דווקא מאמרים אחרים. לכן, עליכם לבדל את הפוסט שלכם כדי להבטיח שהוא ייקרא על חשבון הפוסטים של המתחרים.
לפניכם כמה טיפים שיהפכו את הכותרות שלכם למעניינות יותר בעיני הקוראים:
- תהיו ספציפיים – לאנשים אין זמן להכללות כי האינטרנט מציף אותם מכל העברים ותשומת הלב שלהם מוגבלת. לכן, מומלץ לספר לקוראים בדיוק מה הם יקבלו ובמקרה הזה – איזה סוג של עוגה הם ילמדו לאפות: עוגת יום הולדת, עוגת שוקולד וכדומה.
- השתמשו בשמות תואר אבל לא יותר מדי – שמות התואר דוחפים את הקוראים שלכם לתגובה רגשית. מילים חיוביות כמו “טוב”, “נהדר”, “מדהים”, “מרגש” יעזרו לייצר אסוציאציות ורגשות חיוביים. מומלץ לכלול לפחות שם תואר אחד כדי לעורר את הרגש. עם זאת, אל תתפתו למלא את הכותרת בכמה שיותר תארים. לפי אותו מחקר שציטטנו קודם, רוב האנשים רוצים לראות שם תואר או סופרלטיב אחד ולא יותר.
- תאתגרו את עצמכם – גם אם הכותרת שניסחתם נראית סבבה למה שלא תאתגרו את עצמכם, תתאמצו וחפשו כותרת טובה יותר? למשל, את הכותרת “איך לאפות עוגה” אפשר להחליף בכותרת מעניינת יותר: “איך להכין עוגת דבש חלומית שתגרום לחמתך לסתום את הפה”. ועכשיו בינינו – על איזו כותרת אתם תלחצו?
ההקדמה היא המקום שלכם להיות מאוד ברורים
ברגע שהכותרת שלכם משכה את הקוראים להיכנס לבלוג, אתם צריכים להמשיך ולשכנע אותם להישאר בדף. לשם כך עליכם לעשות בדיוק הפוך ממה שלמדתם בבית הספר ובניגוד לאינטואיציה. התחילו בפואנטה ואל תשמרו אותה לסוף.
התחילו בפואנטה
בדרך כלל כשאנחנו כותבים מאמר מדעי כלשהו אנחנו שוטחים את טענותינו, מפתחים תזה ומחכים לסוף ההקדמה כדי לגלות באיזה נושא יעסוק התוכן. אתם לא יכולים לעשות את זה בכתיבה אינטרנטית. תוכן שנכתב לדיגיטל מתחיל מהפואנטה ותומך בה בהמשך באמצעות עובדות, הוכחות ונתונים.
פוסט שפורסם אצלנו לאחרונה בנושא חשיבות המיקוד בכתיבת תוכן עושה בדיוק את זה. הוא טוען כבר בהקדמה שחוסר מיקוד לא רק גורם לתוכן באיכות נמוכה, אלא גם מביא לפחות הכנסות וגורם לאיבוד קהל הקוראים.
למעשה, לא השארנו את הפואנטה לסוף אלא הפלנו את הפצצה מיד בהתחלה – מה שהפך את כל הפוסט לטקסט שמוכיח את הטענה ומספק גם פתרונות. וזה חברים לב העניין.
תנו לגולשים סיבה טובה להמשיך לקרוא
זה יפה שאתם מוכנים לשתף את הקוראים בידע ובניסיון שלכם אבל הקשב של הקוראים קצר ואם לא תשתמשו בזמן שעומד לרשותכם בחכמה הם יעדיפו את המתחרים. למעשה, הקוראים מתחילים לקרוא את הפוסט שלכם ומיד תוהים למה עליהם בכלל להקשיב לכם. אם לא תגידו להם – דעתם תנדוד והם יעברו לדף של מישהו אחר. אז תגידו להם.
התחילו עם “למה”. למשל, למה כדאי להם להמשיך לקרוא, כך שתתנו להם סיבה נהדרת להישאר בדף ולהמשיך לקרוא.
כתבו בצורה מאורגנת ומסודרת
אם אתם כותבים את התוכן שלכם בעצמכם, עליכם להדריך את הקוראים בתהליכי המחקר והמחשבה שלכם ולעשות זאת ללא מאמץ, כך שקריאת הפוסטים שלכם לא תרגיש כמו עבודה מבחינת הקוראים. חלק עצום מהבהרת הנושא נעשה באמצעות ארגון הרעיונות שלכם בצורה הגיונית. וכמובן זה תלוי במה שאתם כותבים עליו. למשל, אם אתם מסבירים משהו התחילו בקטן, אבל אם אתם נותנים טיפים התחילו בחשוב מכולם.
מסבירים קונספט? תתחילו מהבסיס ולאט לאט תעברו לחלקים המורכבים
נגיד שאתם כותבים פוסט בנושא שרוב האנשים לא מבינים בו. מאיפה אתם מתחילים ואיך אתם מסבירים לקוראים שלכם את הנושא? הדרך הטובה ביותר היא להתחיל במונחים הבסיסיים ואז לעבור להיבטים המסובכים יותר. טכניקה זו מספקת לקוראים שלכם קרקע מקצועית ומספקת להם מידע כמו שלבים בסולם. המשמעות היא שכל שלב הכרחי לצורך השלב הבא וככל שהקוראים שלכם ממשיכים לקרוא הם מבינים יותר.
כותבים רשימת טיפים? תתחילו מהטיפ הכי חשוב לדעתכם
ממש כמו להתחיל את ההקדמה עם “למה”, גם הענקת טיפים לקוראים מסייעת להשאיר אותם בדף. לכן, כדאי להתחיל בטיפים המעניינים או השימושיים ביותר ואז לעבור לטיפים כלליים או ידועים יותר.
כותבים מדריך? עשו זאת צעד אחרי צעד
מבחינת ארגון החומר, כתיבת מדריך היא כמו להסביר מושגים. בשניהם מתחילים עם המידע הבסיסי ביותר ואז עוברים בהדרגה לנושאים המסובכים. ההבדל העיקרי הוא שמדריך חייב לכלול שלבים או צעדים שיעזרו לקורא להגיע לתוצאה הרצויה. לכן, בכתיבת מדריך יש להתחיל עם הצעדים הבסיסיים ביותר ולסיים במורכבים. אל תשכחו לעשות שימוש בכותרות משנה וברשימות ממוספרות כדי לסייע בארגון השלבים השונים. ולא פחות חשוב – פנו ישירות לקוראים שלכם בצורה ישירה כדי שהם ירגישו שאתם מנחים אותם מה, מתי ואיך לעשות כל שלב בצורה נכונה.
הפניות ולינקים למקורות ברי סמכא
כתיבת תוכן מעולה אינה קשורה רק לאופן שבו אתם מארגנים אותו ומציגים את המידע. מדובר גם בהוכחת ההצהרות שלכם ובביסוס הטענות שלכם על מחקר וידע. איך עושים את זה? מוודאים שאתם מפנים ומקשרים את הקוראים למקורות באיכות גבוהה. אם אתם לא בטוחים אם עליכם לצטט מקור או לקשר אליו זכרו שאם יש ספק עדיף לציין את המקור.
מתי מפנים למקורות מידע?
- בכל פעם שאתם מצטטים נתונים.
- בכל פעם שאתם מציינים עובדה שאינה ידועה ונפוצה.
- בכל פעם שאתם מזכירים אתר אחד כחלק מהטקסט למשל, “קנבה הוא כלי נהדר לעריכה של באנרים”.
- אם השתמשתם באתר מסוים כמקור עיקרי למידע בפוסט בבלוג שלכם.
איך לשפוט את איכות המקור האינטרנטי?
כדי לשפר את הדירוג שלכם במנועי החיפוש עליכם לנסות לקשר לאתרים איכותיים וסמכותיים. אבל איך יודעים אם אתר האינטרנט איכותי או לא? יש דרך מהירה לגלות זאת.
- התקינו בדפדפן תוסף SEO כמו למשל SEOquake או MozBar.
- עבור כל אתר שאתם רוצים לקשר אליו – בדקו תחילה את ציון הסמכות של הדומיין (DA) בסרגל הכלים של התוסף שהתקנתם. הכלל העקרוני הוא שככל שהציון גבוה יותר בסולם של 1-100 כך האתר סמכותי יותר. למעשה, כל אתר שמקבל ציון שהוא מעל 50 נחשב מצוין.
וכדאי לא לשכוח שיש אתרים שמיותר לבדוק אותם, כמו ויקיפדיה, עיתונים גדולים, אתרי ממשלה רשמיים וכדומה.
וודאו את מהימנות המקורות שאתם מקשרים אליהם
יחד עם בחירת המקורות שלכם, עליכם לבדוק שוב שאתם מקשרים למקורות מקוריים. למה הכוונה? אם אתם מצטטים סטטיסטיקות ממחקרים – כדאי לכלול קישור למחקר המקורי ולא לסקירה של המחקר מאתר אחר או לציטוט שלו. למשל, יש המון נתונים סטטיסטיים בעלי ערך בנושא שיווק באמצעות תוכן, אבל רובם אינם המקור. המשמעות היא שאם אתם רוצים לכלול כמה מהסטטיסטיקות האלו בבלוג שלכם – עליכם לחקור ברחבי האינטרנט כדי למצוא את המחקר המקורי.
קחו את המחקר הזה, בו הוכחנו שתוכן איכותי מגדיל הכנסות כדוגמה. המחקר מלא בנתונים ובנתונים סטטיסטיים, אבל המקור שלהם מופיע בסוף ברשימה מרוכזת אחת.
לאחר שתמצאו את המקור של המקור תוכלו לציין אותו בפוסט שלכם ולקשר אליו. זה לא רק יקל על הקוראים שלכם במידה והם יחפשו מידע נוסף בנושא, אלא גם יקדם אתכם מעלה במנועי החיפוש.
כתבו פוסט באורך מתאים
תוכן טוב הוא תוכן יסודי ולכן הוא לרוב ארוך. ככה אתם מבטיחים לקוראים שלכם שביצעת מחקר מעמיק וצללתם עמוק בחומר. למרות הדעה הרווחת תוכן ארוך לא מפריע לקוראים אלא להיפך, כך שאל תפחדו להאריך כשאתם מתכננים לכתוב על משהו לעומק.
שלבו את מכפיל הכוח של התוכן – תמונות
הנה גורם נוסף שהוא חלק מתכנים מצוינים – תמונות שממחישות את הטקסט ומוסיפות לו ערך. כשחושבים על זה אפשר להבין את ההיגיון כי תמונות מוסיפות עניין, בהירות ואפילו הומור ולא פחות חשוב – הן הופכות את הקריאה למהנה הרבה יותר.
עם זאת, יש להשתמש בתמונות שמתאימות לסגנון הכתיבה ולטון שבו המותג שלכם מדבר. למשל, אם אתם כותבים בסגנון פורמלי או אלגנטי – סביר להניח שלא תעשו שימוש בסרטונים מצחיקים. מצד שני, אם הקול שלכם רגוע, קליל וסתמי יותר – אתם יכולים להוסיף מעט הומור במינונים מדודים. זה אפילו מומלץ…
והנה 4 דגשים חשובים לכתיבת דפי נחיתה ועמודי אינטרנט
דפי נחיתה הם חיה אחרת מאשר פוסטים בבלוגים. סוג זה של תוכן אינטרנטי מספק מטרה שונה ולכן הוא דורש גישה שונה.
דפי נחיתה הם המקום שאליו מגיעים הגולשים באופן שאינו ישיר, למשל כאשר הם מקליקים על מודעה פרסומית או על הנעה לפעולה במייל, בפוסט או במאמר. יש צורך בהכוונה של הגולשים שמגיעים אל דפי הנחיתה לפעול בצורה מסוימת: הרשמה לניוזלטר, רכישת המוצר או השירות שלכם, יצירת קשר ועוד.
אחת המטרות החשובות של התוכן בדפי נחיתה היא לגרום לגולשים להזין את הפרטים האישיים שלהם. המשמעות היא שלדפי נחיתה יש ערך גבוה בכל הקשור להמרת תנועה ללידים. נשמע טוב? המשיכו לקרוא וגלו איך גם אתם יכולים לכתוב תוכן אינטרנטי מעולה לדפי הנחיתה שלכם.
כתבו כותרת שמניעה לפעולה
דף נחיתה מעולה הוא כזה שכולל תוכן שמתחיל ומסתיים בהנעה לפעולה. לכן, חייבים להתחיל בכותרת חזקה וככה עושים את זה:
- משתמשים בפעלים ובמילים חזקות. דף הנחיתה קיים כדי לשכנע ולעודד את הגולשים להשלים את הפעולה הרצויה מבחינתכם. חישבו מה אתם רוצים שהם יעשו ברגע שהם יגיעו לדף ואז תגידו להם בצורה מפורשת לעשות את זה.
- אל תרחיבו במילים. חשוב לשמור על הכותרות של דפי הנחיתה תמציתיות וממוקדות. אם לא תעשו את זה – הגולשים פשוט לא יעשו את מה שאתם רוצים שהם יעשו.
- עשו שימוש בלשון אישית (את/אתה/אתם). על פי מחקר של HubSpot הנעה ישירה לפעולה מעלה את ההמרות ב-42% והכל כמובן מתחיל בכותרת.
הפכו את גוף הטקסט לברור מאוד
אחרי שהצטיידתם בכותרת מושלמת עם הנעה לפעולה בדך הנחיתה שלכם – הגיע הזמן לכתוב את הטקסט עצמו. יש ויכוחים בקרב אנשי המקצוע לגבי האורך האידיאלי של דף הנחיתה, אבל מה שבטוח זה שהאורך שעליכם לבחור הוא זה שמתאים ביותר לקהל היעד שלכם.
לא משנה אם אתם כותבים תוכן קצר או ארוך, עליכם לדאוג לדבר אחד – שהוא יהיה ברור. חובה להשתמש:
- בפסקאות קצרות.
- ברשימות ממוספרות ומודגשות שיש בהן הגיון.
- בכותרות משנה ובתתי-כותרות במידת הצורך.
הישארו ממוקדים במטרה
כאשר כותבים תוכן אינטרנטי מיקוד במטרה מבטיח שגם הקורא יהיה ממוקד בה. הסיבה לכך היא שאתם מספקים לקוראים את היתרונות הרלוונטיים עבורם הנוגעים לשימוש במוצר/שירות שלכם.
במילים אחרות – כאשר אתם נשארים ממוקדים אין סיכוי שתשכחו מה מעניין את הלקוחות שלכם, כך שכל התוכן שלכם עונה על השאלות החשובות להם: איך המוצר/השירות יכול לשפר את החיים או לעזור לי?
שלבו הנעה לפעולה בולטת במיוחד
תוכן אינטרנטי ללא הנעה לפעולה אינו יעיל. הנה מספר דרכים לעשות זאת בהצלחה:
היעזרו בכותרת
הכותרת של דף הנחיתה שלכם יכולה להיות נקודת יחוס מושלמת בעת כתיבת ההנעה לפעולה. בדף נחיתה קוהרנטי שני המרכיבים האלה מתאימים זה לזה ומשקפים זה את זה, כך שהם מחזקים את הפעולה הרצויה מבחינת הגולשים.
עודדו והניעו את הקורא לפעולה
הנעה לפעולה טובה בהחלט יכולה לעשות את העבודה. היא לא רק מכוונת ומעודדת את הגולשים לפעולה, אלא עושה זאת בצורה חיובית, רעננה, חדשנית שמסקרנת את הגולשים וגורמת להם לחשוב על התועלות העתידיות שהם יפיקו מהמוצר או השירות שלכם.
לסיכום
אמנם כתבנו בהתחלה שהאנטומיה של תוכן אינטרנטי כוללת מוח, שרירים, שלד ולב, אבל לא אמרנו לכם שהלב הוא הכי חשוב.
תוכן אינטרנטי מעולה הוא תוכן שהוא לא רק יסודי, מאורגן והגיוני, לא רק מבוסס על מחקר וקל לקריאה, אלא בעיקר זה שמספק לקוראים ערך מוסף ונשאר אצלם גם הרבה אחרי הקריאה.
לכן, אחרי שעות שהקדשתם ליצירת התוכן ולאחר שהשקעתם תשומת לב מדוקדקת בכל הפרטים הקטנים – קחו לעצמכם עוד כמה דקות, קראו את מה שכתבתם וערכו את הטקסט שוב ושוב עד שהתוכן יהיה מושלם.
אנחנו מאמינים שכתיבה זהירה, מחקר מפורט ועריכה הם אלו שיהפכו את התוכן שלכם למעולה ולבלתי-נשכח. גם רומא לא נבנתה ביום אחד וגם תוכן מעולה לוקח זמן ללמוד לכתוב.
ואם כבר רומא אז זה אחד הטובים שראינו לאחרונה 🙂
פורסם ב: כתיבה שיווקית, כתיבת בלוגים, כתיבת תוכן, כתיבת תוכן לאתרים, עריכה
תגיות: הדרכה לכתיבת תוכן | כתיבת בלוג | כתיבת בלוגים | כתיבת מאמרים | כתיבת עמודי נחיתה | כתיבת תוכן | מדריך לכתיבת תוכן