האינטרנט הוא כמו מבוך. עולם שלם של אפשרויות שבכל פינה בו, כמעט, מגלים משהו חדש ומפתיע ומנסים למצוא את הדרך כדי להמשיך ולהתקדם ולהגיע אל היעד. זהו עולם מרתק שלא עוצר לרגע ובשנים האחרונות ידע ויודע לא מעט התפתחויות מרגשות. העולם הזה מציע גם משרות רבות ומגוונות מאד, ביניהן כתיבת תוכן.
קריירה בכתיבת תוכן באינטרנט היא הזדמנות נפלאה לקחת חלק בלתי נפרד מהעולם הזה, היא הזדמנות ליצירתיות רבה, לחשיפה לתכנים חדשים ולאתרים בנושאים שונים. אם תהיתם אם גם אתם יכולים להיות חלק מזה ובכלל – מה זה אומר בדיוק בפועל? המאמר הבא הוא במיוחד עבורכם.
מהי כתיבת תוכן? אילו כישורים נדרשים לעבודה מסוג כזה? האם מדובר בעבודה כפרילנסר בלבד או שמא גם כשכיר במקרים מסוימים, ו – איך והאם AI משתלב בכל הסיפור הזה? תשובות לשאלות אלו ואחרות, מיד.
מהי כתיבת תוכן?
כתיבת תוכן היא תחום רחב מאד, המשרת מטרות שונות, החל ממטרות שיווקיות למשל וכלה בחינוכיות, בין היתר. קריירה בכתיבת תוכן מתמקדת, פשוטו כמשמעו, בחיבור מילים יחד והעברת מסר, תוך כדי הכתיבה. כתיבת התוכן יכולה להתמקד בתכנים שיווקיים, כאמור, שנועדו לפרסם או למכור מוצר כלשהו. היא יכולה להתמקד בכתיבת תכנים מקצועיים, שנועדו לתת ערך מוסף, בין היתר, ולהסביר לעומק על הנושא. היא יכולה להתמקד בעניין הקידום, ה – SEO, כדי לקחת את האתר, שבו מופיע התוכן, כמה צעדים קדימה ולהביא אותו לקדמת הבימה כך שיופיע בתוצאות החיפוש הראשונות של גוגל. האפשרויות הן רבות ומגוונות מאד, כך שכל כתיבת תוכן תלויה בסופו של דבר במטרה שאותה רוצים להשיג ובצורך עצמו.
גם לשפה או לטון שבו משתמשים יש משמעות. כתיבת תוכן יכולה להיעשות בשפה יומיומית, שפה רשמית יותר, שפה פשוטה המותאמת לילדים או לבני דור מסויים, למשל, או כזו שמסבירה מונחים מקצועיים לאלה שפחות מובנים, ולמעשה, גם כאן הדבר נקבע בהתאם למטרה. במקרים כאלה יש משמעות לא רק למילים שמתחברות זו עם זו עד לכדי משפט, אלא גם ל”טון”, למונחים שמשלבים בתוכן, אלה שיוצרים את המשמעות, אבל לא רק.
אילו כישורים נדרשים מכותב תוכן?
נתחיל מהקביעה המאוד נחרצת: לא כל אחד יכול להיות כותב תוכן, או – לא לכל אחד זה מתאים, ליתר דיוק. כותב תוכן נדרש להפגין מערך שלם של מיומנויות כדי להתמודד בהצלחה עם אתגרי הכתיבה והתחרות הרבה מאד בתחום (בייחוד אם כוונתו לעבוד בתחום כפרילנסר, עצמאי).
- ראשית, עליו להיות בעל כישורי שפה ברמה גבוהה במיוחד.
- הוא חייב להפגין גמישות, בעודו מאמץ את הטון המועדף על הלקוח ותוך מתן עדיפות לכך על פני סגנון הכתיבה האישי שלו. לכל אחד סגנון כתיבה אחר, אך כשמייצרים ומפיקים תוכן עבור לקוח מסוים, חייבים להתאימו לצורך הקיים ולהביא זאת לידי ביטוי בתוכן עצמו.
- עליו להיות מסוגל לכתוב בסגנונות כתיבה שונים, מה שיגדיל את סיכויו למצוא כמה שיותר פרויקטים וליהנות מהכנסה גבוהה בתחום ולעורר השראה בקרב הקוראים, כמו גם סקרנות ולהיות פתוח לרעיונות.
כותב תוכן חייב לדעת כיצד לנצל משאבים קיימים, כמו אתרי אינטרנט שונים, כדי לערוך מחקר מעמיק בנושא הנכתב, ובהמשך להפיק מכך תוכן חדש. עליו לזהות מתי מקורות המידע שלו אמינים יותר או פחות, להתבסס על נתונים ועובדות שונות בעת הצורך וליצור תוכן מקורי לגמרי. הוא חייב לעמוד בלוחות זמנים, להיות בעל משמעת עצמית וללמוד כמה שיותר. עולם האינטרנט מתפתח ללא הפסקה וכך גם הדרישות מכותב התוכן.
כותב תוכן מקצועי הוא כזה שנמצא עם יד על הדופק וחושף את עצמו לכל ההתפתחויות בתחום, בין אם על ידי קריאת תכנים בנושא (כאלה שנכתבו על ידי מומחים, למשל), בין אם במסגרת קורסים בתחום הכתיבה והתוכן ובין אם על ידי יצירת קשרים חדשים עם כותבים אחרים, כותבים מיומנים ומוכשרים, מהם יוכל ללמוד לא מעט.
מה מייחד כתיבת תוכן באינטרנט מכתיבה אחרת
כתיבת תוכן באינטרנט שונה באופן מהותי מכל כתיבה אחרת, כאשר הדבר נובע בעיקר בשל אופיו הדינמי של העולם הדיגיטלי. מכיוון שמדובר בתקשורת שהיא מיידית, באותו הרגע, היא חייבת להיות תמציתית עד כמה שניתן ולמשוך את תשומת הלב. שלא כמו עיתונים מודפסים, מגזינים או אפילו ספרים, כתיבה באינטרנט חייבת למשוך את העין במהירות רבה ולשמור על הגולשים, על אותם קוראים, כמה שיותר זמן. בעידן התזזיתי של היום, ובייחוד בזה הדיגיטלי, הכל מהיר, קצר ומתומצת. וכתיבת תוכן לאינטרנט חייבת להיעשות בדיוק כך.
בנוסף, כתיבת תוכן באינטרנט מתבססת גם על שיקולי אופטימיזציה למנוע החיפוש, הממלאים תפקיד מרכזי בה וגם כקו מנחה. המשמעות לכך בפועל, היא שכל כתיבה כזו חייבת לכלול מילות מפתח רלוונטיות, הנחשבות לפופולאריות בקרב הגולשים וביטויים מרכזיים שקשורים לנושא ומוכרים על ידי מנוע החיפוש.
היא מעוררת פעמים רבות גם אינטראקציה, תודות לכפתורים שונים, קישורים שמשולבים בתוכן ואפילו הנעה לפעולה, שלא מופיעים בכתיבה אחרת. היא יוצרת קשר מהיר וחד מאד עם הגולש, כאשר היא נעשית נכון, ומכוונת אותו למטרה מסוימת. היא דינמית הרבה יותר ומושפעת לא מעט ממגמות שמתחדשות, משינויי אלגוריתמים ומפלטפורמות שמתפתחות.
באיזו מסגרת ניתן לעבוד בזה – כשכיר או כעצמאי?
ניתן להשתלב בתחום כתיבת התוכן באחת (או יותר) משתי הדרכים הבאות: כשכיר או כעצמאי. הבחירה ביניהן משפיעה רבות על המסלול שאותו יעבור כותב התוכן עצמו והאתגרים שאיתם הוא יתמודד במהלך הכתיבה והעבודה בכלל.
בחירה באפשרות של כתיבת תוכן כפרילנס, כעצמאי, נותנת הרבה מאד חופש, כפי שניתן לנחש, גמישות בסביבת העבודה, בשעות וגם בלקוחות. מצד שני, כתיבת תוכן כשכיר מאפשרת שיתופי פעולה עם חברות, הזקוקות לכותבים פנימיים. אמנם, עבודה שכזו עשויה להציע יציבות רבה, שכן שעות העבודה הן קבועות, יש הטבות ובאופן כללי יש ביטחון תעסוקתי שקשה להתעלם ממנו, אך הגמישות והחופש לקבל החלטות פחות באים לידי ביטוי ומעל תמיד עשוי לרחף הסיכון לאבד את מקום העבודה ואת ההכנסה עצמה באופן פתאומי.
ניתן למצוא כיום מגוון של פלטפורמות, המשמשות כמקור הכנסה לפרילנסרים רבים בתחום התוכן, כאלו שמציעות מבחר רחב מאד של משרות הרלוונטיות לכך. הבולטות ביותר הן Upwork למשל, הנחשבת גם לאחת הגדולות, PeoplePerhour, שכפי שמעיד שמה מציעה עבודות לפי שעה, כולל כתיבת תוכן שמאפשרת יצירתיות רבה. פייבר היא בין המוכרות, ובה אפשר למצוא בעיקר פרויקטים בקנה מידה קטן ולכן טובה למי שמחפש הכנסה מהירה יחסית ו-Aquent שמתמחה במשרות הקשורות לכתיבת תוכן שיווקי. יחד עם זאת, ולצד כל הפלטפורמות המשוכללות והמתקדמות הללו, מרבית העצמאיים בתחום זה בוחרים לעבוד עם סוכנויות וחברות שונות לכתיבת תוכן, המהוות קרש קפיצה משמעותי, מקום לצבור בו ניסיון רב ולהכיר לעומק את התחום.
מדוע כדאי לעבוד, כפרילנס, מול חברת תוכן?
כותבי תוכן עצמאיים יכולים לעבוד במסגרות שונות, בין אם ישירות מול הלקוח ובין אם מול סוכנות תוכן. לא בכדי בוחרים רבים בעבודה מול חברת תוכן במקום ישירות מול הלקוח, וזאת מכמה סיבות:
- עבודה שוטפת – כאשר אתם, ככותבי תוכן, עובדים מול סוכנות תוכן אתם מבטיחים לעצמכם, לרוב, עבודה שוטפת והכנסה יציבה. סוכנויות תוכן מספקות לעיתים קרובות זרם קבוע של משימות, מה שמבטיח לכם הכנסה קבועה, בהשוואה לעבודה עצמאית יותר. עם לקוחות ופרויקטים שונים בהישג יד, אתם יכולים להגיע להכנסה גבוהה יותר, המאפשרת לכם “על הדרך” צבירת ניסיון רחב יותר.
- התמקדות בעיקר – כתיבה מול סוכנות תוכן חוסכת מכם לא מעט משימות אדמיניסטרטיביות, כמו משא ומתן על חוזי עבודה, הרדיפה אחר התשלום עבור העבודה שסופקה, שיחות טלפון ועוד ועוד. סוכנות התוכן היא זו האחראית על ההתנהלות הישירה מול הלקוחות, מה שמשחרר את כותביה מהעיסוק בזה ומאפשר להם להתמקד במשימה החשובה יותר – הכתיבה עצמה.
- מגוון של פרויקטים – עבודה מול סוכנות תוכן מבטיחה לכם, ככותבים, מגוון רחב יותר של פרויקטים. בעוד שעבודה ישירה מול לקוח מתמקדת בסוג מסוים של כתיבה ועבודה ממוקדת מטרה, עבודה מול סוכנות תוכן חושפת אתכם לסוגים שונים של פרויקטים וגם הרבה יותר מגוונים. אלה יכולים להיות פרויקטים של כתיבה שיווקית, כתיבה מקצועית, מאמרי SEO ועוד ועוד. במהלך כל החודש אתם צפויים, באופן הזה, לכתוב כמעט בכל הסגנונות.
- אתגר חיפוש הלקוחות מאחוריכם – אתם לא צריכים לדאוג למצוא לקוחות. לכל זה דאגה סוכנות התוכן. סוכנות התוכן היא הגורם היחיד שמולו אתם עובדים, ורק היא. אתם לא צריכים לבזבז זמן יקר בחיפוש אחר לקוחות חדשים, שכן בזה, בין היתר, עוסקת הסוכנות עצמה, בעוד הכתיבה נשארת לכם.
- איזון נכון בין עבודה לחיים הפרטיים – פרילנסרים מתמודדים לא אחת עם עניין האיזון הנכון בין העבודה לחיים הפרטיים, או – איך לייצר כזה. נדמה כי לא קיימים גבולות ברורים כשעובדים כעצמאיים, מה שמקשה מאד לנהל חיים פרטיים שלווים ונעימים ולעשות את ההפרדה הברורה והחשובה הזו. כשאתם עובדים מול סוכנות תוכן סביבת העבודה שלכם מובנית יותר. בעוד שנציגיה הם אלה שצריכים להיות זמינים ללקוח, וכן, לפעמים גם בשתיים לפנות בוקר או בשבת בצהריים, אתם פנויים בשעות החופשיות שלכם ויכולים להקדיש אותן לכל מה שאתם אוהבים. אם שגרה ועקביות הם מה שאתם אוהבים, עבודה מול סוכנות תוכן היא בדיוק מה שאתם צריכים.
אז, איך בדיוק מתחילים?
השתלבות בתחום כתיבת התוכן מלווה לרוב בלא מעט התרגשות, ובייחוד אם מדובר בכותב תוכן עצמאי. זוהי הזדמנות לביטוי עצמי ולהגשמה מקצועית ודרך להשתלב במסגרות שונות ומרתקות. אם אתם רוצים להשתלב בתחום ותוהים איך עושים את זה, הנה השלבים העיקריים:
- הגדירו את הנישה שלכם – כדי לדעת איך לעשות את עליכם לחשוב עם עצמכם למה אתם הכי מתחברים. האם יש נושאים שאתם מתלהבים לכתוב עליהם יותר מאחרים, האם יש סגנון כתיבה שזורם לכם יותר? תשובה לשאלות אלו תעזור לכם להתמקד יותר ולכוון את עצמכם לקהל היעד ולנישה הרצויה לכם.
- השקיעו בשיפור מיומנויות הכתיבה שלכם – מוכשרים ככל שתהיו, זה הזמן, ובייחוד אם אתם רוצים להתמקצע בכתיבה, ללמוד ולחקור את התחום, להצטרף לקורסים לכתיבה, לקרוא בהרחבה על הנושא ולחדד כהלכה את כישורי הכתיבה שלכם.
- הישארו מעודכנים – עולם התוכן, ובייחוד זה של האינטרנט, משתנה ללא הפסקה. מגמות שנדמה שהן כאן להישאר, מתחלפות במהירות עם אחרות שתופסות את מלוא תשומת הלב. ככותבי תוכן, אתם חייבים להישאר מעודכנים לגבי המגמות האחרונות ולהביא את החידושים החמים ביותר ללקוחות שלכם. זו הדרך היחידה להישאר רלוונטיים ולהתמודד עם התחרות הלא פשוטה בתחום זה. טיפ קטן: הירשמו לניוזלטר שלנו.
- הסתמכו על מקורות מידע אמינים – בין אם מדובר בתוכן בנושא עיצוב, ובין אם זה תוכן בנושא רפואה, למשל, כל תוכן שאתם כותבים, חייב להתבסס על מקורות מידע אמינים. ככל שתתמקצעו בתחום הזה תלמדו אילו אתרים אמינים יותר ואילו פחות. באילו מקורות מידע כדאי לכם להיעזר ומאילו כדאי לכם להתרחק.
- התאימו את סגנון הכתיבה שלכם – גם אם מאפיין אתכם סגנון כתיבה מסוים, כזה שמייחד אתכם, השתדלו להתאים את סגנון הכתיבה שלכם ללקוח ולמטרות. נכון, יצירתיות, חידוש וייחודיות חשובים מאד בתחום הכתיבה, אבל בסופו של דבר, תרצו הרי להשיג עבודה. פרויקטים שונים ידרשו מכם ניסוחים מסוימים וכתיבה בשפה התואמת לשפת הלקוח וחשוב שתוכלו לעשות זאת ולהשתמש, תוך כדי, ביכולת הכתיבה המצוינת שלכם.
- יוזמה – אם בחרתם להתחיל את קריירת כתיבת התוכן שלכם כעצמאים, יוזמה היא מילת המפתח כאן. צרו קשר עם חברות תוכן כמו לדוגמה פה, עם חברות שזקוקות לכותבים והציעו את שירותי הכתיבה שלכם. יש המון כותבי תוכן כיום והתחרות לא פשוטה. כותבים שיוזמים, הם כותבים שעובדים!
מהם סוגי הכתיבה הנפוצים כיום?
אחת הדרכים להתמקצע בכתיבת תוכן היא להתמקד בסוג מסוים של כתיבה ולפתח, ככל שחולף הזמן, את המיומנות בה. יחד עם זאת, כותבי תוכן מקצועיים ומנוסים, מספקים לרוב, מענה נרחב למגוון של צרכים, וזה אומר בפועל כתיבת סוגים רבים של תכנים. הנה סוגי התוכן הנפוצים שיכולים לתת לכם רעיון במה הכי נכון וכדאי לכם להתמקד, תוך התייחסות לחוזקות ולתחומי העניין שלכם:
תכני קידום אתרים
יש היום שפע עצום של אתרים ובכל תחום כמעט. כשהתחרות בין האתרים רבה כל כך וכל אתר רוצה, בסופו של דבר, להיות בולט בראש הרשימה ולהופיע בעמודים הראשונים של מנוע החיפוש, יש רק דרך אחת מרכזית להשיג זאת – שילוב של תכני קידום. כתיבת תכני קידום מצריכה מהכותב היכרות עם מגוון של תחומים, עם מקורות מידע מהימנים וגם יכולת להתמקד בנושא, לכתוב כתיבה שהיא קולעת למטרה וברורה.
תכני הקידום משלבים מילות מפתח וזה מצריך מהכותב, המקבל לרוב את המילים האלו מאותו אדם, האחראי על קידום אתרים, לדעת איך לשלב אותן כהלכה וגם באופן טבעי וזורם. הדבר עשוי להיות מאתגר לעיתים, אך כאן בדיוק נכנסת לתמונה היצירתיות הנדרשת מאותו כותב תוכן.
תכני שיווק, תכנים מכירתיים
תכנים מסוג כזה נועדו למכור מוצר מסוים או שירות. הם חייבים לדבר בשפה מכירתית ככל שניתן, למשוך את תשומת הלב ולקלוע בול, למטרה. כותבי תוכן, המתמחים בכתיבה שיווקית, צריכים לדעת כיצד להעביר מסר שיווקי במספר מצומצם של מילים לרוב ולעשות זאת בשילוב מידע הכרחי.
כתיבת ביקורות וסקירות מוצרים
גולשים רבים מקבלים החלטות על סמך ביקורות וסריקות מוצרים ויש לכך ערך רב ברשת. כתיבת ביקורות וסריקות מוצרים חייבת להיות כתיבה המתבססת על נתונים ועובדות ולהיות ניטרלית מאד. כתיבה מסוג כזה יכולה להיות הזדמנות להיחשף לתחומים נפלאים, כולל תחום המסעדות למשל (ואז זו כתיבת ביקורת על מסעדות), תחום הטיולים והתיירות (ואז זו כתיבת ביקורת על בתי מלון, צימרים או אטרקציות שונות) או סקירות של מוצרים חדשים שזה עתה נכנסו לשוק. זו יכולה להיות, למשל, סקירה על שואבי אבק, סקירה על מחשבים או מדפסות ואפילו סקירה על מוצרי איפור שונים.
כתיבה לרשתות חברתיות
כל מותג, כל עסק כמעט, צריך עמוד פייסבוק ואינסטגרם פעיל, כחלק מהליכי השיווק שלו. כתיבת תוכן הפונה לרשתות החברתיות מצריכה מהכותב יכולת תמצות מצוינת והתמקדות בעיקר. בין אם אלה פוסטים בעמוד הפייסבוק של העסק או באינסטגרם, מספר מצומצם של מילים, כולל תמונה או סרטון וידאו, צריכים להעביר את המסר. הכתיבה צריכה להיות שיווקית מאד ועל הכותב להכיר היטב את המותג.
תרגום תכנים
רבים מכותבי התוכן מציעים גם שירותי תרגום. המשמעות לכך בפועל היא תרגום של תכנים בעברית, למשל, לשפה אחרת. לאנגלית, לצרפתית, לרוסית, לספרדית וכדומה (או הפוך). יש לעיתים אתרים בעברית, הפונים לקהלים שונים בעולם, ולא רק ישראלים. אתרים אלה זקוקים לתכנים בשפות נוספות ולשם כך פונים לשירותי התרגום. כותבי תוכן העוסקים בתרגום נדרשים בידיעת שתי השפות ברמה גבוהה (שליטה מלאה).
כמה משלמים על כתיבת תוכן?
התשלום עבור כתיבת תוכן נע בטווח רחב מאד, שכן הוא נקבע בהתאם לפרמטרים שונים. כמו: סוג התוכן, המורכבות והאורך שלו, האם מדובר בעבודה שהתקבלה דרך סוכנות תוכן או שמא ישירות מהלקוח, מידת הניסיון של הכותב ועוד. לא תמיד ניתן לנקוב במחיר מסוים, אך כן נוכל לציין שהעלות עבור כתיבת תוכן סטנדרטי יכולה לנוע בין 10 אגורות למילה ל – 50 אגורות למילה לרוב (לכותבים שהם עוסק מורשה יש להוסיף לכך מע”מ כמובן). תוכלו גם להציץ במחירון הזה (שמיועד ללקוחות פוטנציאליים).
אורך כל תוכן יכול לנוע בין 250 מילים לכמה אלפי מילים. ככל שהתוכן מקצועי יותר, ככל שהתחום ספציפי יותר (למשל, ברפואה, במשפטים, בטכנולוגיה) המחיר למילה גבוה יותר. בנוסף, לעיתים התשלום אינו לפי מילה אלא לפי מאמר או פרויקט מלא. גם כאן, התשלום נקבע בהתאם לפרמטרים שונים, בדיוק כמו אלה, המוזכרים מעלה.
אחד היתרונות בניסיון רב בתחום כתיבת התוכן הוא היכולת להתמודד עם כל פרויקט בקלות רבה יותר וגם לכתוב מהר. אם התשלום נעשה לפי מילה וכותב התוכן מיומן בכתיבת תוכן מהסוג הנדרש וגם זריז, יוכל לקבל מחיר גבוה לכל שעת עבודה ולהספיק כמות רבה יותר של תכנים במהלך יום העבודה שלו. יחד עם זאת, בתחילת הדרך, כאשר הכתיבה איטית יותר וזהירה, ההספק נמוך יותר וכך גם ההכנסה.
כתיבה באמצעות AI – איך זה בדיוק משתלב כאן?
עולם התוכן עבר ב-2023 מהפיכה של ממש, כצפוי, עם כניסתה של הבינה המלאכותית, ה – AI, אליו. הבינה המלאכותית, בכל הקשור לתוכן, אבל לא רק, הביאה אתה לא מעט שינויים וחידושים רבים ולמעשה שינתה, עבור רבים, את האופן שבו עובדים ואפילו תופסים תחומים שונים, ביניהם הכתיבה.
אם נתייחס לבינה המלאכותית, ובייחוד לכתיבה באמצעות AI, באופן קצת יבש, נוכל לראות שהיא אכן מציגה בפני הכותבים לא מעט הזדמנויות לשיפור הכתיבה ובעיקר לעבודה יעילה. היא עוזרת לנתח, ובשניות בודדות, כמויות עצומות של נתונים, היא מסוגלת לזהות דפוסים מסוימים וליצור תוכן כאילו נכתב על ידי כותב תוכן אנושי. למעשה, וזה לגמרי לא מפתיע כשמדובר בעצם בסוג של רובוט שעושה את כל העבודה, אפשר, באמצעות ה – AI, לכתוב מאמר של 1000 מילה בפחות מדקה.
ניתן להיעזר במספר כלי AI כאלה, המייצרים תוכן באמצעות בינה מלאכותית, על ידי מתן הנחיות ברורות לכתיבה וכך לקבל תוכן בהתאמה מלאה. כלים אלה יכולים לשמש כמקור השראה ולא רק ככתיבה, הם יכולים להציע שיפורים ואפילו לייצר פסקאות שלמות על סמך הנחיה אחת בלבד. הם יכולים להפיק תוכן מותאם למנועי החיפוש (תוכן שעבר אופטימיזציה) ולמעשה לייצר כל סוג ותוכן שרוצים. אפילו למחזות וסרטים. אממה, העולם לא ורוד כל כך…
החסרונות והיתרונות של כתיבת תוכן באמצעות AI
כתיבה באמצעות AI, חדשנית ומתקדמת ככל שתהיה, יכולה להיות בעייתית ומלווה בלא מעט חסרונות. אולם, לצידם, יש גם כמה יתרונות, ההופכים אותה לאמצעי מתאים עבור רבים, ולא רק עבור כותבי תוכן מקצועיים. הנה כמה מהחסרונות והיתרונות הבולטים של כתיבה באמצעות בינה מלאכותית:
היתרונות
- חיסכון משמעותי בזמן – כתיבת תוכן, וגם לכותבים מנוסים, יכולה לקחת לא מעט זמן. זה הרי לא מסתכם בכתיבה עצמה. יש צורך במחקר מקדים, חיפוש מקורות מידע אמינים ורלוונטיים, חשיבה על רעיונות, ניסוח ולאחר מכן גם הגהה. כתיבה באמצעות AI חוסכת לא מעט זמן ומאפשרת להפיק במהירות רבה מאד תכנים טובים, לרוב, וכיום גם אפילו בעברית.
- כסף – עבור לקוחות המעוניינים בתוכן, שימוש בפלטפורמה לכתיבת תוכן באמצעות AI, יכול לחסוך לא מעט כסף. במקום לפנות לכותב תוכן מקצועי או לסוכנות לכתיבת תוכן, יכול בעל העסק להשתמש ב-AI להפקת תכנים איכותיים יחסית ומאד זולים (אפילו בחינם). עבור כותב התוכן המבסס את עבודתו על שימוש ב – AI לצורך כתיבה, מדובר באפשרות להרוויח הרבה יותר, שכן באותו פרק זמן שכתב בעבר תוכן אחד בלבד, הוא יכול לייצר, באופן הזה, כמות גדולה יותר של תכנים וללא מאמץ כמעט.
- תוכן במגוון של סגנונות – כתיבה באמצעות AI יכולה להיעשות במגוון של סגנונות. אפשר באמצעות לייצר מאמרי SEO פשוטים מאד, לייצר תכנים מקצועיים, שיווקיים וגם לכתוב תוכן לעמוד אודות, תוכן לדפי נחיתה ועוד. ניתן אפילו להגדיר את טון הכתיבה שבו מעוניינים כדי לוודא שאותו תוכן קולע למטרה ומתאים לקהל היעד.
- שימוש נכון במילות מפתח – הבינה המלאכותית, כמערכת מתוחכמת מאד, מסוגלת לשלב כהלכה מילות מפתח וליצור תוכן איכותי חדש העונה על כך דרישות ה – SEO. כתיבת תוכן, ללא AI, עשויה לפעמים להיות מאתגרת בשל הצורך בשילוב מילות מפתח מסוימות שלא תמיד ניתן לשלב באופן טבעי בתוכן, מה שעשוי לפגוע באיכות התוכן הסופי.
החסרונות
- עברית שפה קשה – כן, גם לבינה המלאכותית העברית היא שפה קשה וכתיבת תוכן באמצעות AI בעברית היא פתרון רע. רע מאד אפילו. אמנם פלטפורמות כמו ChatGPT השתכללו מאד לאחרונה ומסוגלת להפיק תוכן סביר בעברית, אבל הסביר הזה רחוק מלהיות מושלם או אפילו בסדר ותוכן בעברית שמתבסס כולו על בינה מלאכותית יכול לכלול לא מעט טעויות בולטות לעין ותחביר גרוע במיוחד. הנה ניסוי שערכנו לא מזמן.
- הנחיות ברורות – כדי לקבל את התוכן שמעוניינים בו, כזה שיקלע בול למטרה, צריך לתת לבינה המלאכותית הנחיות ברורות מאד לכתיבה. זה דורש לא מעט חשיבה ותכנון לפני כן, מה שמצריך מהכותב או בעל העסק המשתמש במערכת, זמן ומאמץ רב.
- אוצר מילים מוגבל יחסית – למרות השכלול שבה, שפתה של הבינה המלאכותית פחות עשירה מזו של הכותב האנושי ויכולתה לייצר משפטים מורכבים מוגבל למדי.
- ציטוטים וסקרים – אם נבקש מכלי ה – AI שלנו לצטט ציטוטים כלשהם או מחקרים מסוימים, ייתכן ויחזור אלינו בתשובה שאין לו גישה לאותו מידע. אם נשקיע את הזמן בכך בעצמנו, סביר שנאתר, וגם אם ייקח זמן, את מה שאנחנו צריכים, את הציטוט המדויק או המחקר שעליו אנחנו רוצים לבסס את התוכן המדובר.
- אמינות מוגבלת – כלי ה – AI מפיקים תוכן המוגבל למקורות מידע מסוימים, שלא תמיד עדכניים או אמינים. התוכן המופק, באופן הזה, יכול להיות פחות מדויק ואין כל דרך לדעת זאת אם לא בודקים. כאשר כותב תוכן אנושי כותב את התוכן הנדרש הוא נעזר במקורות מידע עדכניים ואמינים, שעליו הוא מבסס על התוכן הכתוב שלו והוא היחיד השולט בכך. כשמדובר בתכנים מקצועיים, למשל, האמינות היא הקו המנחה וכאן, כתיבה באמצעות AI, פחות מומלצת וטובה.
- גוגל שונא AI – למרות שהקו הרשמי של גוגל אומר שאין למנוע החיפוש בעיה עם AI, נסיונם של רבים מוכיח שתוכן שנכתב ב-AI מוריד את דירוג האתר אחרי פרק זמן של כמה חודשים. לעיתים הנזק כל כך חמור שצריך לכתוב את כל תוכן האתר מחדש באופן אנושי. גם אז, לוקח זמן לגוגל להבין שהדברים נכתבו מחדש וחולף זמן יקר עד ש(אם בכלל) תנועת הגולשים אל האתר מגוגל חוזרת להיות כמו קודם. הנה גרף מניסוי פנימי שלנו על אתר שכולו נכתב בכלי-AI. בתחילה רואים נסיקה אבל ברגע שגוגל זיהה שהתוכן נכתב בתוכנות לבינה מלאכותית, הצניחה היתה מיידית ואת ההשפעה שלה ניתן לראות עד היום.
אין ספק שכניסתה של הבינה המלאכותית לעולמנו והמהפכה שהיא יצרה משפיעים רבות על עולם התוכן כולו, ואפילו על הקריירה ככותב תוכן. אך גם אם גוגל בסופו של דבר יקבל תוכן שנכתב על ידי AI, אף רובוט ואף מערכת מתוחכמת כמו בינה מלאכותית, לא יכולים להביא את הרגש, את החשיבה הביקורתית ואפילו את ההקשר הנדרש. כל אלה שמורים כרגע לנו, בני האדם.
עבודה משותפת, שימוש בכלי ה – AI כמקורות להשראה, בהחלט אפשרית ויכולה אפילו לייעל את עבודתו של כתוב התוכן, אבל לבסס את הכתיבה על מערכת AI בלבד, במקום על כותב תוכן אנושי כרגע זו יריה ברגל, בכל הנוגע למנועי החיפוש.
לסיכום
כתיבת תוכן, ובייחוד לאינטרנט, היא עולם ומלואו. קריירה בתחום הזה חושפת את הכותב למגוון רחב של אפשרויות ופותחת לא מעט דלתות. בין אם זו כתיבה של תכני SEO, תכנים שיווקיים או אולי פוסטים קצרים וקולעים, כל כתיבה כזו היא דרך להביע רעיון מסוים והזדמנות ליצירתיות רבה. כתיבה טובה היא כתיבה שקולעת למטרה. כתיבה ממוקדת, המסתמכת על מקורות מידע אמינים ורלוונטיים וגם מתאימה לקהל היעד בשפתה.
יש דרכים רבות לשפר את מיומנות הכתיבה, להצטרף לקורסים מקצועיים, ללמוד מאחרים, אבל לרוב זה גם משהו שהוא מולד. היכולת להביע את עצמנו בכתב. אפשר לעשות זאת כפרילנס בתחום התוכן, ואז זה אומר לרדוף אחר לקוחות, להשקיע זמן רב באדמיניסטרציה וטלפונים, ולזה יש להוסיף כמובן את הכתיבה עצמה. ואפשר גם לעשות את זה אחרת ולעבוד מול סוכנות תוכן, שתספק את העבודה ותשאיר לכותב להתמקד בעיקר, במקום לבזבז זמן על כל השאר.
למידע נוסף
פורסם ב: כתיבת תוכן